Αναρτήσεις

Προβολή αναρτήσεων από Ιούνιος, 2008

IΣΤΟΡΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ 1. ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ : Οι πρώτοι αιώνες του Βυζαντίου, Η μετεξέλιξη του Ρωμαϊκού κράτους, Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη 2. ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ : Ιστορία 3. ΤΑΞΗ : Β Γυμνασίου 4. ΩΡΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ : 3 5. ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ : F Ms word F Internet explorer: Δικτυακός τόπος: http://www.hellenichistory.gr/ 6. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ : 7. ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ 1. Εξοικείωση των μαθητών με τους όρους Βυζάντιο και Βυζαντινή αυτοκρατορία. 2. Να παρουσιαστούν τα χρονικά όρια και οι περίοδοι της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και να αντιληφθούν οι μαθητές τη σχέση της με τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία. 3. Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία και τους λόγους ίδρυσης της Κων/λης. 4. Να αντιληφθούν τη σημασία της πολιτικής του Μ. Κωνσταντίνου και ιδιαίτερα της θρησκευτικής του πολιτικής. 5. Να προβληματιστούν σχετικά με τις συνέπειες της πολιτικής του Μ. Κωνσταντίνου. 6. Εξοικείωση των μαθητών με τη νέα τεχνολογία και αξιοποίηση της ως εργαλείο γνώσης. 7. Κινητοποίηση της κριτικής σκέψης του μαθητή. 8.

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ ΔΙΑΜΑΝΤΗΣ ΑΞΙΩΤΗΣ Ο Διαμαντής Αξιώτης γεννήθηκε στην Καβάλα το 1942 και είναι ένας από τους πιο σημαντικούς Καβαλιώτες συγγραφείς. Εμφανίστηκε στα Ελληνικά γράμματα το 1966 με την ποιητική συλλογή Ιχώρ. Έργα του : οι συλλογές διηγημάτων : «Το μισό των Κενταύρων», «Ξόβεργα με μέλι» (Η ξόβεργα ήταν μια βέργα με κολλώδη ουσία που τη χρησιμοποιούσαν για να παγιδεύουν πουλιά), μυθιστορήματα: «Το ελάχιστον της ζωής του», «Πλωτές γυναίκες», «Μοιρασμένα Χιλιόμετρα» Επί σειρά ετών υπήρξε υπεύθυνος των λογοτεχνικών περιοδικών Σκαπτή Ύλη και Υπόστεγο. Είναι συνεργάτης της Ελληνικής Ραδιοφωνίας. Η ΥΠΟΘΕΣΗ Το διήγημα μας μεταφέρει στην Καβάλα των μεταπολεμικών χρόνων και στην ατμόσφαιρα της γιορτής του Κλήδονα , στις 24 Ιουνίου. Από το πλήθος των κατοίκων ο Δ. Αξιώτης επιλέγει τη νεαρή Άννα. Η ιδιαίτερα ευαίσθητη Άννα στηρίζει όλη τη ζωή της στην αναζήτηση ενός γαμπρού σύμφωνα με τα δεδομένα της τοπικής κοινωνίας, όπου ζει. Η Άννα πιστεύει σε κάθε έθιμο που σχετίζετα

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Εικόνα
ΚΑΒΑΛΑ ΑΠΟ ΨΗΛΑ ΠΑΛΙΟ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ ΣΠΙΤΙ ΜΩΧΑΜΕΤ ΑΛΗ ΣΤΗΝ ΠΑΝΑΓΙΑ

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Εικόνα
ΔΗΜΑΡΧΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ ΠΡΩΤΟ ΓΥΜΝΑΣΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Ο ΦΑΡΟΣ ΤΗΣ ΚΑΒΑΛΑΣ

Εικόνα

ΠΑΛΙΟ ΥΔΡΑΓΩΓΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Εικόνα

ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΚΟ ΑΡΧΕΙΟ ΚΑΒΑΛΑΣ

Εικόνα
ΠΑΡΑΛΙΑ ΠΑΝΟΡΑΜΙΚΗ ΑΠΟΨΗ ΚΑΒΑΛΑΣ ΠΑΡΑΛΙΑ ΜΕ ΤΟΥΣ ΦΟΙΝΙΚΕΣ ΠΑΛΙΑ ΠΟΛΗ ΚΑΣΤΡΟ

ΜΥΘΙΣΤΟΡΗΜΑ - ΔΙΗΓΗΜΑ

Χαρακτηριστικά μυθιστορήματος Είναι μια εκτεταμένη αφήγηση. Ο μυθος στα μυθιστορήματα είναι εκτεταμένος, πολύπτυχος, πολύπλοκος. Η πλοκή είναι τέτοια , ώστε μέσα στο μύθο διαπλέκονται διαφορετικά επίπεδα χρόνου. Τα μυθιστορήματα είναι πολυπρόσωπα και οι προβαλλόμενοι χαρακτήρες διαγράφονται με ολοκληρωμένο τρόπο. Ο μύθος αναπτύσσεται και εξελίσσεται σε πολλά επίπεδα χώρου. Χαρακτηριστικά διηγήματος Το διήγημα είναι σύντομο, έχει περιορισμένη έκταση. Το διήγημα είναι λιτό και πυκνό τόσο στη γλώσσα όσο και στο περιεχόμενο Η ιστορία που αφηγείται ένα διήγημα επικεντρώνεται συνήθως γύρω από ένα βασικό γεγονός, με ένα κεντρικό ήρωα.

ΥΦΟΣ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ

Το ύφος είναι ο ιδιαίτερος τρόπος με τον οποίο χρησιμοποιεί κάποιος τη γλώσσα αξιοποιώντας τα ποικίλα μέσα που αυτή προσφέρει.Πρόκειται, δηλαδή, για τις γλωσσικές τεχνικές που επινοεί ο πομπός για να περάσει με τον καλύτερο τρόπο το μήνυμα του.Το ύφος εξαρτάται από την επικοινωνιακή περίσταση του λόγου. Πιθανοί χαρακτηρισμοί ύφους απλό, οικείο, προσωπικό, φυσικό, λιτό..... εξομολογητικό(όταν χρησιμοποιεί α ενικό πρόσωπο) προφορικό(όταν χρησιμοποιεί λέξεις που ταιριάζουν στον προφορικό λόγο) λογοτεχνικό(πλούσιο σε σχήματα λόγου) επίσημο, σοβαρό, τυπικό, με ειδικό πιθανόν λεξιλόγιο σύνθετο, πολύπλοκο, με δύσκολο λεξιλόγιο, με ειδικούς όρους λόγιο(με λέξεις που προέρχονται από την καθαρεύουσα) στοχαστικό, φιλοσοφικό επιστημονικό, με ειδικό λεξιλόγιο ειρωνικό, καυστικό γλαφυρό, ζωντανό, παραστατικό διδακτικό, προτρεπτικό δραματικό

Η Άννα του Κλήδονα του Διαμαντή Αξιώτη

Το απόσπασμα " Η Άννα του Κλήδονα " του Διαμαντή Αξιώτη , που συμπεριλαμβάνεται στο βιβλίο των κειμένων της Β Γυμνασίου μας μεταφέρει στην ατμόσφαιρα της μεταπολεμικής Καβάλας και στις γειτονιές της Αγίας Βαρβάρας, των Πεντακοσίων και του Σούγελου. Η εμμονή του Αξιώτη στην γενέτειρα του, στους θρύλους, στα έθιμα και στις παραδόσεις της είναι φανερή. Ο Αξιώτης μας μεταφέρει με επιτυχία, κατά τη γνώμη μου, στο εορταστικό κλίμα της γιορτής του Κλήδονα που μικροί και μεγάλοι περίμεναν με ανυπομονησία για να κάψουν τα Μαγιάτικα στεφάνια και να περάσουν πάνω από τις φωτιές.Ιδιαίτερα για μας τους Καβαλιώτες και ακόμα πιο πολύ για μας που μεγαλώσαμε στις συνοικίες των Πεντακοσίων και της Αγίας Βαρβάρας, το κείμενο μας ταξιδεύει στα παιδικά μας χρόνια εκεί όπου κάθε 24 του Ιούνη ανάβαμε τις φωτιές στο δασάκι των Πεντακοσίων και συναγωνιζόμασταν ποιος θα περάσει πιο ψηλά πάνω από τη φωτιά. Σε εκείνο το δασάκι αφήνονταν ελεύθερα όνειρα, επιθυμίες ανεκπλήρωτες, παιδικοί έρωτες.Ο τρόπος π

ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΟΙ ΤΡΟΠΟΙ

Οι κυριότεροι αφηγηματικοί τρόποι είναι : Η αφήγηση : Είναι η έκθεση γεγονότων η οποία διακρίνεται σε διήγηση(τριτοπρόσωπη αφήγηση με αφηγητή παντογνώστη), σε μίμηση(πρωτοπρόσωπη ή και τριτοπρόσωπη αφήγηση με αφηγητή που συμμετέχει) και σε μεικτό τρόπο . Ο διάλογ ος : Είναι το μέρος της αφήγησης στο οποίο τα πρόσωπα συνομιλούν σε ευθύ λόγο. Ο διάλογος προσδίδει ζωντάνια και εκφραστική δύναμη . Η περιγραφή : Είναι η αναπαράσταση προσώπων, τόπων, αντικειμένων, φαινομένων.Η περιγραφή συνήθως παρεμβάλλεται μέσα στην αφήγηση με στόχο την προβολή στοιχείων που αιτιολογούν τη δράση των ηρώων .

Tύποι αφηγητή και αφήγησης

Ομοδιηγητικός αφηγητής : συμμετέχει στην ιστορία που αφηγείται είτε ως πρωταγωνιστής είτε ως παρατηρητής ή αυτόπτης μάρτυρας . Ετεροδιηγητικός αφηγητής : δεν έχει καμιά συμμετοχή στην ιστορία που αφηγείται . Αφήγηση με μηδενική εστ ίαση : Ο αφηγητής γνωρίζει περισσότερα από όσα ξέρουν οι ήρωες. Αφήγηση με εσωτερική εστίαση : Ο αφηγητής βλέπει μέσα από ένα πρόσωπο του έργου, άρα ξέρει όσα του επιτ ρέπει η ανθρώπινη φύση του . Αφήγηση με εξωτερική εστίαση : Ο αφηγητής γνωρίζει λιγότερα από τα πρόσωπα του έργου