Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein


Κυριακή, 29 Απριλίου 2012

ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΑ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Στην παρακάτω παρουσίαση συγκέντρωσα τις πιο βασικές θέσεις του νέου προγράμματος σπουδών για τη λογοτεχνία Γυμνασίου.


ΔΕΙΓΜΑΤΙΚΕΣ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΕΣ

Την Τετάρτη 25 Απριλίου, είχαμε τη χαρά και την τιμή να φιλοξενήσουμε στο πρώην πειραματικό γυμνάσιο Καβάλας 51 φοιτητές από το Δημοκρίτειο Πανεπιστήμιο Θράκης και συγκεκριμένα από το τμήμα Ιστορίας και Εθνολογίας. Οι φοιτητές χωρίστηκαν σε δύο τμήματα και παρακολούθησαν την τρίτη και τέταρτη ώρα τέσσερις δειγματικές διδασκαλίες στο μάθημα της ιστορίας Β και Γ Γυμνασίου και των αρχαιων ελληνικών Β Γυμνασίου.Μετά την ολοκλήρωση των δειγματικών διδασκαλιών ακολούθησε συζήτηση ανάμεσα στους φοιτητές και στους καθηγητές που πραγματοποίησαν τις δειγματικές διδασκαλίες. Οι φοιτητές διατύπωσαν πολλά ερωτήματα και η συζήτηση ήταν πολύ ενδιαφέρουσα και χρήσιμη.
Οι δειγματικές διδασκαλίες που πραγματοποιήθηκαν ήταν οι εξής:
  1. Ιστορία Γ Γυμνασίου από τον κύριο Άγγελο Παληκίδη
  2. Ιστορία Β Γυμνασίου από την κυρία Μαρία Στυλιανού
  3. Αρχαία Ελληνική Γλώσσα Β Γυμνασίου από την κυρία Αλεξάνδρα Γερακίνη.

Παρασκευή, 20 Απριλίου 2012

ΓΛΥΚΟ ΤΟΥ ΚΟΥΤΑΛΙΟΥ, ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Χριστός Ανέστη! Μετά από ανάπαυση δύο εβδομάδων, που νομίζω ότι ήταν απαραίτητη για όλους μας, επανέρχομαι με ένα σενάριο (θα δημοσιευτεί εντός των προσεχών ημερών) για ένα από τα πιο αγαπημένα μου ποιήματα από τη Λογοτεχνία της Β γυμνασίου, Το γλυκό του κουταλιού, του Κυριάκου Χαραλαμπίδη. Προς το παρόν δείτε τα φύλλα εργασίας.



Πέμπτη, 5 Απριλίου 2012

Η ΑΡΙΣΤΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΤΡΟΚΛΟΥ

Ένα δείγμα από τον τρόπο με τον οποίο εφαρμόζουμε τα πιλοτικά προγράμματα σπουδών στο Πειραματικό γυμνάσιο Καβάλας. Τα παιδιά, χωρισμένα σε ομάδες, μελετούν απόσπασμα από την ραψωδία Π της Ιλιάδας και ασχολούνται με διαφορετικά θέματα ο καθένας. Στη συνέχεια η κάθε ομάδα παρουσιάζει τα αποτελέσματα της εργασίας της στις άλλες ομάδες. Ο δικός μου ρόλος; Τελείως διαφορετικός. Έχω προετοιμάσει στο σπίτι το σενάριο με τα φύλλα εργασίας και στην τάξη ο ρόλος μου είναι  να καθοδηγώ, να λύνω τυχόν απορίες και να εμψυχώνω τα παιδιά. Τα παιδιά έχουν τον πρωταγωνιστικό ρόλο. Δείτε την εργασία μιας ομάδας του Β1 που πραγματοποιήθηκε κατά τη διάρκεια του σημερινού μαθήματος.


ΑΦΙΣΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Οι μαθητές του Α2 του Πειραματικού γυμνασίου Καβάλας έστειλαν το μήνυμα τους για το περιβάλλον δημιουργώντας στο εργαστήριο της πληροφορικής υπέροχες διαδραστικές αφίσες. Μπορείτε να δείτε τις αφίσες στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
 http://geraki.edu.glogster.com/sofia-maria-eva/
http://geraki.edu.glogster.com/alex3/
 http://geraki.edu.glogster.com/alex-1/
 http://geraki.edu.glogster.com/save-the-planet-now-/
 http://geraki.edu.glogster.com/save-the-enviroment/
 http://geraki.edu.glogster.com/planet/
 http://geraki.edu.glogster.com/alex2/
 http://geraki.edu.glogster.com/nature-in-the-town-/
 http://geraki.edu.glogster.com/milly-environment/
 http://geraki.edu.glogster.com/-disaster/
 http://geraki.edu.glogster.com/alexandros/

Τετάρτη, 4 Απριλίου 2012

ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟΣ


Ομαδοσυνεργατική μέθοδος
Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος έχει έρθει στην επικαιρότητα τους τελευταίους μήνες λόγω της εισαγωγής του  project στα Λύκεια και λόγω της εφαρμογής των νέων πιλοτικών προγραμμάτων σπουδών στα Γυμνάσια.
Οι εκπαιδευτικοί καλούνται να εφαρμόσουν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο χωρίς να έχουν το απαραίτητο θεωρητικό υπόβαθρο και χωρίς να έχουν επιμορφωθεί ποτέ σ’ αυτό τον τρόπο διδασκαλίας. Οι περισσότεροι από τους εκπαιδευτικούς δεν ξέρουν γιατί επιλέγουν αυτή την τεχνική , δεν ξέρουν πως θα οργανώσουν την εργασία σε ομάδες, πως θα πραγματοποιηθεί μια ομαδική εργασία και πως θα αντιμετωπιστούν τυχόν προβλήματα που θα προκύψουν και τελικά πως θα αξιολογηθεί η ομαδική εργασία.
Επιπλέον καλούμαστε να εφαρμόσουμε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο σ΄ένα χώρο που δεν προσφέρεται για τέτοιο τρόπο διδασκαλίας, με μαθητές που δεν είναι έτοιμοι να συνεργαστούν καθώς οι περισσότεροι από αυτούς, αν όχι όλοι, έχουν συνηθίσει σε διαφορετικό τρόπο διδασκαλίας και με γονείς που δεν μπορούν να κατανοήσουν τι σημαίνει ομαδοσυνεργατική μέθοδος και πως μπορεί το παιδί τους να μάθει μέσα από ένα τέτοιο τρόπο. Το ανταγωνιστικό κλίμα που δυστυχώς υπάρχει στο Ελληνικό σχολείο δεν αφήνει πολλά περιθώρια για σωστή εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου.
Είμαι απ’ αυτούς που καθ’ όλη τη διάρκεια της χρονιάς προσπάθησαν να εφαρμόσουν αυτή τη μέθοδο σε όλα τα γνωστικά αντικείμενα  με τα οποία είχα να ασχοληθώ. Οι δυσκολίες πολλές! Ενδεικτικά αναφέρω μερικές από αυτές:
1.     Κάθε φορά που τα παιδιά σχηματίζουν ομάδες πρέπει να χάνω μερικά λεπτά από το μάθημα και όλο σχεδόν το διάλειμμα ώστε να τακτοποιώ τα  θρανία κατά τέτοιο  τρόπο ώστε τα παιδιά να μπορούν να συνεργαστούν.
2.    Ο σχηματισμός της ομάδας: είναι πολύ δύσκολο να σχηματιστεί μια ομάδα παρά το γεγονός ότι αφιέρωσα αρκετές ώρες διαβάζοντας τη σχετική βιβλιογραφία και όλες τις συμβουλές που υπάρχουν για αυτό το θέμα.
3.    Τα παιδιά παραπονιούνται πολλές φορές γιατί δεν είναι ικανοποιημένα με την ομάδα στην οποία ανήκουν, αρνούνται να εργαστούν, αν διαπιστώσουν ότι κάποια άλλη μέλη της ομάδας δεν εργάζονται  και πολλές φορές προκαλούνται προστριβές μέσα στην ίδια ομάδα.
4.    Πολλά παιδιά αντιμετωπίζουν την εργασία σε ομάδες ως μια ευκαιρία να χαλαρώσουν και δεν τη θεωρούν σοβαρό τρόπο διδασκαλίας.
5.    Υπάρχουν μαθητές που δύσκολα γίνονται αποδεκτοί από τα υπόλοιπα μέλη της ομάδας και ξέρουμε πολύ καλά όλοι μας ότι τα παιδιά έχουν την τάση να απομονώνουν κάποιους συμμαθητές τους. Ομολογώ ότι δοκίμασα πολλούς διαφορετικούς τρόπους σχηματισμού των ομάδων και άλλαξα πολλές φορές τη σύνθεση των ομάδων ,αν και αυτό, σύμφωνα με την βιβλιογραφία, δεν είναι το καλύτερο. Όμως όσους σχηματισμούς και αν δοκίμασα, όσες αλλαγές και αν έκανα δεν είχα πάντοτε το αποτέλεσμα που θα ήθελα.
6.    Το μεγάλο ερώτημα είναι : πως αξιολογείται μια ομάδα; Μέσα σε μια ομάδα υπάρχουν κάποιοι που προσπαθούν και δουλεύουν σκληρά και συστηματικά και άλλοι που προσπαθούν ελάχιστα. Αξιολογείται  η ομάδα ως σύνολο ή ο καθένας ξεχωριστά ανάλογα με την  προσπάθεια που κατέβαλε;
Ξέρω ότι για όλα αυτά υπάρχουν απαντήσεις  που μπορεί κανείς να βρει στην Ελληνική και στη διεθνή βιβλιογραφία. Αυτό που απλώς θέλω να επισημάνω είναι στην καθημερινή σχολική πραγματικότητα αντιμετωπίζουμε πολλά προβλήματα και δυσκολίες και ότι αυτά που στη θεωρία ακούγονται σωστά, στην πράξη εφαρμόζονται πολύ δύσκολα.
Προσωπικά, παρά το γεγονός ότι συνάντησα πολλές δυσκολίες βρήκα πολλά θετικά στοιχεία στην εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου. Όμως για να καταλάβουμε τα θετικά στοιχεία και να μπορέσουμε να εφαρμόσουμε σωστά την ομαδοσυνεργατική μέθοδο χρειαζόμαστε σοβαρή επιμόρφωση όλοι μας. Το ζητούμενο δεν είναι τα παιδιά να μάθουν να συνεργάζονται αλλά να φτάσουν στην κατάκτηση της γνώσης μέσω της συνεργασίας. Και αυτό είναι κάτι που γνωρίζουν ελάχιστοι από εμάς. Αυτό ας το πάρουν σοβαρά υπόψη τους οι υπεύθυνοι για το σχηματισμό των νέων προγραμμάτων σπουδών!
Αλεξάνδρα Γερακίνη

Κυριακή, 1 Απριλίου 2012

ΦΥΣΙΚΟ ΚΑΙ ΚΟΙΝΩΝΙΚΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ

Στα πλαίσια του project για το φυσικό και κοινωνικό περιβάλλον οι μαθητές της Α τάξης, χωρισμένοι σε 5 διαφορετικές ομάδες, μελέτησαν διαφορετικά κείμενα και παρέδωσαν ομαδικές ηλεκτρονικές εργασίες οι οποίες δημιουργήθηκαν στο σχολείο, στο εργαστήριο πληροφορικής.Τα παιδιά επίσης έγραψαν και συνεχίζουν να γράφουν, καθώς το project δεν έχει ολοκληρωθεί ακόμη, εξαιρετικά κείμενα τα οποία θα αναρτηθούν μετά το Πάσχα.
Δείτε μερικές από τις εργασίες τους στις ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις:
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857306
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857282


http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238622
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238634
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12234359
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238647
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238711
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238721
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238734
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12238741
 http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857275
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857254
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857235
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857226
http://www.slideshare.net/alegeraki/ss-12857315