Θυσία για την πατρίδα, Φύλλο εργασίας
ΦΥΛΛΟ
ΕΡΓΑΣΙΑΣ: Στηρίζεται στο διδακτικό σενάριο του Ασημάκη Φλιάτουρα
ΑΡΧΑΙΑ
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
ΕΝΟΤΗΤΑ 2
Το κείμενο της ενότητας 2 είναι ένα απόσπασμα από τον Επιτάφιο
λόγο που, πιθανόν, συντέθηκε από τον Λυσία , προς τιμήν
των νεκρών του Κορινθιακού πολέμου.
- Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://users.sch.gr/ipap/Ellinikos%20Politismos/Yliko/Suggrafeis/Lysias.htm διαβάστε τις πληροφορίες για το Λυσία και απαντήστε στις εξής ερωτήσεις:
- Ποιος ήταν ο Λυσίας, πότε έζησε και ποιο ήταν το επάγγελμα του;
- Κορινθιακός πόλεμος: πότε έγινε, ποιοι πολέμησαν και γιατί; Απαντήστε στις ερωτήσεις αφού συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9A%CE%BF%CF%81%CE%B9%CE%BD%CE%B8%CE%B9%CE%B1%CE%BA%CF%8C%CF%82_%CE%A0%CF%8C%CE%BB%CE%B5%CE%BC%CE%BF%CF%82
- Τι ήταν ένας επιτάφιος λόγος και τι περιελάμβανε το κυρίως μέρος του; Απαντήστε στην ερώτηση αφού συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.livepedia.gr/index.php/%CE%95%CF%80%CE%B9%CF%84%CE%AC%CF%86%CE%B9%CE%BF%CF%82
- Διαβάστε το κείμενο σιωπηλά για 5 λεπτά.
- Υπογραμμίστε στο κείμενο όσες λέξεις μπορείτε να κατανοήσετε και βάλτε σε ένα κύκλο όσες λέξεις σας είναι άγνωστες και σας δυσκολεύουν να κατανοήσετε το νόημα του κειμένου.
- Συμβουλευτείτε τα γλωσσικά σχόλια του βιβλίου σας στη σελίδα 15.
- Εντοπίστε τα ρήματα, τα υποκείμενα και τα αντικείμενα τους, χωρίστε το κείμενο σε κύριες και δευτερεύουσες προτάσεις, κυκλώστε τους υποτακτικούς συνδέσμους, εντοπίστε τα απαρέμφατα και τις μετοχές.
- Προσπαθήστε , εργαζόμενοι σε ομάδες, να αποδώσετε το νόημα του κειμένου προφορικά και γραπτά.
Αρχαίο κείμενο
|
Μετάφραση
|
|
1
|
Ὥστε προσήκει ἡγεῖσθαι τούτους εὐδαιμονεστάτους,
|
|
2
|
οἵτινες κινδυνεύσαντες ὑπὲρ μεγίστων
καὶ καλλίστων
|
|
3
|
οὕτω τὸν βίον ἐτελεύτησαν,
|
|
4
|
οὐκ ἐπιτρέψαντες τῇ τύχη περὶ αὑτῶν
|
|
5
|
οὐδ’ ἀναμείναντες τὸν αὐτόματον θάνατον,
|
|
6
|
ἀλλ’ ἐκλεξάμενοι τὸν κάλλιστον.
|
|
7
|
Καὶ
γὰρ τοι ἀγήρατοι μὲν αὐτῶν αἱ μνῆμαι,
|
|
8
|
ζηλωταὶ δὲ αἱ τιμαί ὑπὸ πάντων ἀνθρώπων·
|
|
9
|
οἵ πενθοῦνται μὲν διὰ τὴν φύσιν ὡς θνητοί,
|
|
10
|
ὑμνοῦνται δὲ ὡς ἀθάνατοι διὰ τὴν ἀρετήν.
|
|
11
|
καὶ γὰρ τοι θάπτονται δημοσίᾳ,
|
|
12
|
καὶ
ἀγῶνες τίθενται ἐπ’ αὐτοῖς ῥώμης καὶ σοφίας καὶ πλούτου,
|
|
13
|
ὡς ὄντας ἀξίους τοὺς
τετελευτηκότας ἐν τῷ πολέμῳ
|
|
14
|
καὶ τοὺς ἀθανάτους τιμᾶσθαι ταῖς αὐταῖς τιμαῖς.
|
|
15
|
Ἐγὼ μὲν οὖν αὐτοὺς καὶ μακαρίζω τοῦ θανάτου καὶ ζηλῶ,
|
|
16
|
καὶ μόνοις τούτοις ἀνθρώπων οἶμαι κρεῖττον εἶναι γενέσθαι,
|
|
17
|
οἵτινες, ἐπειδὴ ἔτυχον θνητῶν σωμάτων,
|
|
18
|
κατέλιπον ἀθάνατον μνήμην διὰ τὴν ἀρετήν αὑτῶν.
|
Ø
- Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.greek-language.gr/greekLang/ancient_greek/tools/corpora/anthology/content.html?m=1&t=322 μπορείτε να δείτε τις 2 διαφορετικές μεταφράσεις που προτείνονται από την Πύλη για την Ελληνική γλώσσα και να τις συγκρίνετε με τη δική σας μετάφραση.
- Ποιοι αξίζουν, σύμφωνα με το κείμενο, να θεωρούνται πραγματικά ευτυχισμένοι και γιατί;
- Για ποιους λόγους οι νεκροί πολεμιστές της πόλης θεωρούνται άξιοι ιδιαιτέρων τιμών;
- Με ποιους τρόπους τιμούσαν τους νεκρούς των πολέμων στην αρχαία Αθήνα; Συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://www.fhw.gr/chronos/05/gr/society/public_funeral_celebrate.html και http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSGYM-B108/HTML/tafika_ethima/main.html
- Παρακολουθήστε επίσης την αναπαράσταση της ταφής του Πάτροκλου στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/document/file.php/DSGYM-B108/HTML/tafika_ethima/main.html και καταγράψτε τα ταφικά έθιμα που αναφέρονται.
- Σε ποιες περιπτώσεις και με ποιες εκδηλώσεις τιμώνται στις μέρες μας όσοι θυσιάζονται για την πατρίδα; Συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%9C%CE%BD%CE%B7%CE%BC%CE%B5%CE%AF%CE%BF_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%AC%CE%B3%CE%BD%CF%89%CF%83%CF%84%CE%BF%CF%85_%CF%83%CF%84%CF%81%CE%B1%CF%84%CE%B9%CF%8E%CF%84%CE%B7_%28%CE%95%CE%BB%CE%BB%CE%AC%CE%B4%CE%B1%29 και http://www.army.gr/default.php?pname=IstoriaAgnwstouStratiwtith&la=1 .Ποιες ομοιότητες και διαφορές διακρίνετε σε σχέση με όσα αναφέρονται στο κείμενο;
- Διαβάστε τον Επιτάφιο λόγο του Λυσία και τον Επιτάφιο του Περικλή(θα σας δοθεί σε έντυπη μορφή) και απαντήστε στα εξής ερωτήματα:
- Ποιο είναι το περιεχόμενο του Επιταφίου λόγου του Περικλή και του Λυσία;
- Ποια είναι τα μέρη ενός Επιταφίου λόγου στην αρχαία ελληνική και ποιο το περιεχόμενο του καθενός;
- Για ποιους λόγους γράφεται ένας επιτάφιος λόγος;
- Ποιες ομοιότητες και διαφορές εντοπίζετε ανάμεσα στους δύο λόγους;
- Να συντάξετε ένα δικό σας επιτάφιο λόγο (στη νέα ελληνική) με βάση τη δομή του επιταφίου λόγου στην αρχαία ελληνική.
Σχόλια