ΕΦΑΡΜΟΓΗ ΠΙΛΟΤΙΚΩΝ ΠΡΟΓΡΑΜΜΑΤΩΝ
Στην αρχή της φετινής σχολικής χρονιάς βρέθηκα με απόσπαση στο πρώην πειραματικό Γυμνάσιο Καβάλας(νυν 8ο Γυμνάσιο).Εκεί με μεγάλη μου έκπληξη πληροφορήθηκα οτι το σχολείο είχε επιλεγεί να είναι ένα από τα Γυμνάσια που θα εφάρμοζαν τα νέα προγράμματα σπουδών.
Τα πρώτα συναισθήματα ήταν ανάμεικτα: έκπληξη, αγωνία και άγχος για το καινούριο, προσμονή για κάτι διαφορετικό. Ανέλαβα να διδάξω 5 διαφορετικά αντικείμενα εκ των οποίων και τα 5 έπρεπε να διδαχτούν σύμφωνα με τα νέα προγράμματα. Ήμουν από αυτούς που υπερασπίστηκα τα νέα προγράμματα και τα αντιμετώπισα με θετική διάθεση καθώς είναι πάγια η θέση μου οτι δεν πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και αρνητικοί σε οτιδήποτε καινούριο. Μετά λοιπόν από ένα χρόνο εφαρμογής αυτών των προγραμμάτων και μετά από πολλές ώρες μελέτης και προσωπικής ενασχόλησης μπορώ, νομίζω, να καταθέσω τις απόψεις μου και τα συμπεράσματα μου.
Θα ήθελα να ξεκινήσω με τα θετικά σημεία των νέων προγραμμάτων:
Τα πρώτα συναισθήματα ήταν ανάμεικτα: έκπληξη, αγωνία και άγχος για το καινούριο, προσμονή για κάτι διαφορετικό. Ανέλαβα να διδάξω 5 διαφορετικά αντικείμενα εκ των οποίων και τα 5 έπρεπε να διδαχτούν σύμφωνα με τα νέα προγράμματα. Ήμουν από αυτούς που υπερασπίστηκα τα νέα προγράμματα και τα αντιμετώπισα με θετική διάθεση καθώς είναι πάγια η θέση μου οτι δεν πρέπει να είμαστε επιφυλακτικοί και αρνητικοί σε οτιδήποτε καινούριο. Μετά λοιπόν από ένα χρόνο εφαρμογής αυτών των προγραμμάτων και μετά από πολλές ώρες μελέτης και προσωπικής ενασχόλησης μπορώ, νομίζω, να καταθέσω τις απόψεις μου και τα συμπεράσματα μου.
Θα ήθελα να ξεκινήσω με τα θετικά σημεία των νέων προγραμμάτων:
- Τα νέα προγράμματα σπουδών φιλοδοξούν να φέρουν κάτι καινούριο και πιο φρέσκο στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων.
- Προωθούν την ανακαλυπτική και ομαδοσυνεργατική μέθοδο και στηρίζονται σε μεθόδους όπως η μέθοδος project που είναι μια διδαδκτική μέθοδος ανοιχτή και ευέλικτη και έρχεται σε αντίθεση με τους παραδοσιακούς τρόπους διδασκαλίας στους οποίους είχαμε συνηθίσει μέχρι τώρα.
- Προωθούν την αυτενέργεια των μαθητών, δραστηριοποιούν τη σκέψη τους και τους ωθούν να μη στηρίζονται αποκλειστικά στους διδάσκοντες αλλά να ψάχνουν, να ανακαλύπτουν και να μαθαίνουν με τη βοήθεια των διδασκόντων.
- Αντιμετωπίζουν το διδάσκοντα όχι ως την κυρίαρχη μορφή μέσα στην τάξη αλλά ως εμψυχωτή και βοηθό των μαθητών. Οι μαθητές έρχονται στο προσκήνιο και ο ρόλος του καθηγητή αλλάζει: περισσότερη δουλειά στο σπίτι, διαφορετικός ο ρόλος στην τάξη.
- Ευνοούν τη χρήση νέων τεχνολογιών στη διδασκαλία των φιλολογικών μαθημάτων.
- Καταργούν τα στεγανά και τα όσα ξέραμε μέχρι σήμερα καθώς ο εκπαιδευτικός μπορεί να καθορίσει την ύλη όπως αυτός νομίζει.Το σχολικό εγχειρίδιο δεν είναι η μοναδική πηγή γνώσης αφού ο εκπαιδευτικός είναι ελεύθερος να χρησιμοποιήσει και άλλες πηγές για να διδάξει το αντικείμενο του.
- Δίνουν τη δυνατότητα στους εκπαιδευτικούς να γίνουν πιο δημιουργικοί και να σχεδιάσουν τα δικά τους σενάρια διδασκαλίας.
- Τα σχολεία που επιλέχτηκαν να εφαρμόσουν αυτά τα προγράμματα δεν ρωτήθηκαν για το αν ήθελαν και αν ήταν έτοιμα να τα εφαρμόσουν.
- Για να είναι σε θέση κάποιος εκπαιδευτικός να εφαρμόσει αυτά τα προγράμματα θα πρέπει να έχει περάσει από επιμόρφωση Β επιπέδου στη χρήση υπολογιστών, κάτι που κανείς δεν έλαβε υπόψη του.
- Η υλικοτεχνική δομή των περισσότερων σχολείων είναι ελλιπής με αποτέλεσμα να ακυρώνονται πολλοί από τους στόχους των νέων προγραμμάτων.
- Η ελλιπής επιμόρφωση είναι ένα ακόμη αδύνατο σημείο. Το πρώτο τριήμερο επιμόρφωσης πραγματοποιήθηκε στα μέσα Νοεμβρίου, όταν ήδη είχε χαθεί πολύτιμος χρόνος. Ήρθαμε αντιμέτωποι με χιλιάδες σελίδες οδηγιών που περιείχαν απίστευτο βερμπαλισμό πολλές φορές αλλά δυστυχώς είχαμε ελάχιστη και ουσιαστική επιμόρφωση. Η λογική λέει οτι πρώτα γίνεται η επιμόρφωση και ύστερα ξεκινά η εφαρμογή των προγραμμάτων.
- Το επιμορφωτικό υλικό ήταν ανεπαρκές και τις περισσότερες φορές τόσο δύσκολο ώστε ήταν αδύνατο να το χρησιμοποιήσουμε.
- Πολλές ασάφειες, πολλά ερωτηματικά στα οποία κανείς δεν ήταν σε θέση να απαντήσει.Όσοι εφαρμόσαμε αυτά τα προγράμματα ή τουλάχιστον προσπαθήσαμε αισθανθήκαμε μοναξιά σε μια πολύ δύσκολη πορεία αν και πρέπει να πω ότι σ' αυτή τη δύσκολη πορεία υπήρχαν και φωτεινές μορφές όπως η προωθήτρια του πιλοτικού προγράμματος για το δικό μας σχολείο, η κυρία Λ.Κουντουρά στο πρόσωπο της οποίας, πρέπει να πω, βρήκα μια σημαντική βοηθό, μια σύμμαχο και μια συνοδοιπόρο και την ευχαριστώ ιδιαίτερα για τις σοφές συμβουλές της και για το χρόνο που διέθεσε για μένα.
- Ένα πιλοτικό πρόγραμμα σπουδών δεν εφαρμόζεται μόνο με οδηγίες και ευχολόγια αλλά με ουσιαστική και ολοκληρωμένη επιμόρφωση.
- Οι εκπαιδευτικοί χρειαζόμαστε βοήθεια και καθοδήγηση από έμπειρους ανθρώπους που θα παρακολουθούν σε τακτά χρονικά διαστήματα τη δουλειά μας και θα είναι πολύτιμοι αρωγοί μας.
- Χρειαζόμαστε επίσης τη βοήθεια ενός δεύτερου καθηγητή, όταν εργαζόμαστε στο εργαστήριο της πληροφορικής, έχουμε πέντε ομάδες που εργάζονται με διαφορετικά φύλλα εργασίας και τρέχουμε πανικόβλητοι να απαντήσουμε στις ερωτήσεις όλων των ομάδων.
- Δεν μπορούμε να δουλέψουμε σωστά ένα πιλοτικό πρόγραμμα, όταν έχουμε 4 και 5 διαφορετικά αντικείμενα ο καθένας μας.
- Επίσης χρειάζεται καλή διάθεση από εμάς τους εκπαιδευτικούς και όχι στείρα άρνηση . Βέβαια καλό θα ήταν φιλότιμο και ευαισθησία να μη δείχνουν μόνο οι εκπαιδευτκοί αλλά και όλοι αυτοί που είναι πάνω από εμάς και που αποφασίζουν για μας χωρίς να μας ρωτήσουν.
Σχόλια