ΙΣΤΟΛΟΓΙΟ ΓΙΑ ΦΙΛΟΛΟΓΟΥΣ ΚΑΙ ΜΑΘΗΤΕΣ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ.......
Μενέλαος Λουντέμης
Λήψη συνδέσμου
Facebook
Twitter
Pinterest
Ηλεκτρονικό ταχυδρομείο
Άλλες εφαρμογές
Μενέλαος Λουντέμης, (1912-22/01/1977)
Ο Μενέλαος Λουντέμης (φιλολογικό ψευδώνυμο του Δημήτρη Βαλασιάδη) γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1912. `Ηρθε με την οικογένειά του στην Ελλάδα το 1924, ενώ από πολύ μικρός αναγκάστηκε να μπει στη βιοπάλη. Μετήλθε ποικίλα μέσα και διάφορα επαγγέλματα. `Εκανε το γραμματοδιδάσκαλο, τον ψάλτη και τον υπάλληλο, για να καταλήξει αρχιεργάτης στα τεχνικά έργα του Γαλλικού. Κατά τη διάρκεια του πολέμου ο Λουντέμης εντάχθηκε στην Αριστερά και έλαβε μέρος στην Αντίσταση. Μετά την απελευθέρωση χρημάτισε γραμματέας της οργάνωσης διανοουμένων του ΕΑΜ. Ο Λουντέμης υπήρξε ένας καθαρά στρατευμένος λογοτέχνης. Πολύ συχνά έβαζε στα έργα του τις πολιτικές του απόψεις, καθώς και τις προσωπικές του εμπειρίες. Εξαιτίας των πολιτικών του πεποιθήσεων γνώρισε διωγμούς και εξορίες και γενικά ταλαιπωρήθηκε πολύ στη ζωή του. Το 1956 δικάστηκε για το βιβλίο του “Βουρκωμένες μέρες”, στο οποίο περιγράφει τα βάσανα των εξόριστων. Δυο χρόνια αργότερα κατέφυγε στη Ρουμανία, όπου και έζησε ως τη μεταπολίτευση. Το 1962 του αφαιρέθηκε η ελληνική ιθαγένεια. Στην Ελλάδα επέστρεψε το 1975. Πέθανε το 1977 από καρδιακή προσβολή, ενώ οδηγούσε. Στα γράμματα ο Λουντέμης εμφανίστηκε μετά το 1930 με ποιήματα και διηγήματα τα οποία δημοσιεύτηκαν στο περιοδικό “Νέα Εστία”. Το πρώτο βιβλίο του, η συλλογή διηγημάτων με τίτλο “Τα πλοία δεν άραξαν” (1938), τιμήθηκε με το κρατικό βραβείο πεζογραφίας. Ως συγγραφέας ο Λουντέμης υπήρξε πολύ παραγωγικός. `Εγραψε πάνω από σαράντα έργα, καλύπτοντας ποικίλες περιοχές του λόγου. Η ρεαλιστική αντιμετώπιση της κοινωνικής πραγματικότητας είναι το κυριότερο χαρακτηριστικό του έργου του. Ο Λουντέμης έγραψε πολλά έργα, κυρίως διηγήματα και μυθιστορήματα. Κάποια από αυτά είναι: “Τα πλοία δεν άραξαν” (1938), “`Εκσταση” (1944), “Γλυκοχάραμα” (1944), “Συννεφιάζει” (1948), “`Ενα παιδί μετράει τ’ άστρα” (1956), “Θυμωμένα στάχυα” (1965), “Βουρκωμένες μέρες” (1953), “Καληνύχτα ζωή” (1946), “Οι κερασιές θ’ ανθίσουν και φέτος” (1956), “Της γης οι αντρειωμένοι” (1976) κ.α.
ΕΚΤΟΡΑΣ ΚΑΙ ΑΝΔΡΟΜΑΧΗ on PhotoPeach Δομή 1. Σκηνή 1 η : 369-389 : Η αναζήτηση της Ανδρομάχης από τον Έκτορα. Τα κύρια πρόσωπα είναι ο Έκτορας και η οικονόμος, ενώ οι δούλες είναι παρούσες χωρίς να μιλούν. Η παρουσία τους είναι απαραίτητη γιατί στο παλάτι υπήρχαν πολλοί δούλοι και υπηρέτες. 2. Σκηνή 2 η : 390-494 : Η συνάντηση Έκτορα και Ανδρομάχης. Τα κύρια πρόσωπα είναι ο Έκτορας και η Ανδρομάχη και τα πρόσωπα που δεν μιλούν είναι η παραμάνα και ο Αστυάνακτας. Η παρουσία της παραμάνας είναι απαραίτητη γιατί μια βασίλισσα συνοδεύεται πάντοτε από μια υπηρέτρια. Η παρουσία του Αστυάνακτα είναι επίσης απαραίτητη γιατί θα έπρεπε να είναι παρούσα όλη η οικογένεια σε αυτές τις τελευταίες οικογενειακές στιγμές. Η σκηνή εκτυλίσσεται στις Σκαιές Πύλες. 3. Σκηνή 3 η : 495-502 : Ο θρήνος στο παλάτι για τον Έκτορα. Τα κύρια πρόσωπα είναι η Ανδρομάχη μαζί με τις γυναίκες του σπιτιού και δεν υπάρχουν βουβά
Β ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ( 4 Η ΣΚΗΝΗ 942-1139) Σκηνική παρουσίαση(όψις) Η άφιξη της Θεονόης είναι ιδιαίτερα εντυπωσιακή. Η Θεονόη δίνει σκηνογραφικές και σκηνοθετικές οδηγίες και ορίζει την κίνηση της ακολουθίας της. (σκηνή εξαγνισμού του αέρα και της γης) Πρώτα κατευθύνεται προς την Ελένη(Στ 960-963) και μετά προς το Μενέλαο( στ 964-984) Η θεονόη δίνει εντολή να τρέξει κάποιος στο βασιλιά και να του μεταφέρει τα νέα. Η Ελένη γονατίζει μπροστά στη Θεονόη και την ικετεύει (στ 987-988) Στο στίχο 1057 ο Μενέλαος γονατίζει στον τάφο του Πρωτέα. Μετά το στίχο 1137 η Θεονόη αποσύρεται από το παλάτι. Το δίλημμα της Θεονόης Η Θεονόη αντιμετωπίζει το ηθικό δίλημμα αν θα επιλέξει τις αξίες που σημαδεύουν τη ζωή της, συγκεκριμένα το δίκαιο ή αν προτιμήσει τα προσωπικά της συμφέροντα με το να μη δυσαρεστήσει κάποια από τις θεές και τον αδερφό της. Η παρουσία λοιπόν της θεονόης δίνει στο έργο μια ηθική διάσταση. Ο κόσμος του Ε
ΠΡΟΛΟΓΟΣ(στίχοι 1-191) ΔΙΔΑΚΤΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΠΡΟΛΟΓΟΥ Η Ελένη είναι ένα δραματικό έργο προορισμένο να παρασταθεί. Η λειτουργία του προλόγου στην τραγωδία και η μορφή του Ευριπίδειου προλόγου. Η ηρωίδα του δράματος και η κατάσταση στην οποία βρίσκεται. Η βασική αντίθεση είναι-φαίνεσθαι. Ο τρόπος με τον οποίο προσεγγίζεται το θέμα του πολέμου Σκηνή 1 η (στίχοι 1-82): Μονόλογος της Ελένης Σκηνοθετικές και σκηνογραφικές πληροφορίες : « να ο Νείλος » Η Ελένη με κίνηση του χεριού της δείχνει τον ποταμό Νείλο της Αιγύπτου.(οι πλημμύρες του Νείλου θεωρούνται από την Ελένη φυσικό φαινόμενο και όχι βροχή σταλμένη από το Δία, αμφισβήτηση του ρόλου των Θεών) « στο νησί Φάρο κατοικώντας » Γίνεται λόγος για το νησί Φάρος κοντά στην Αλεξάνδρεια της Αιγύπτου. « μεσ’ στα παλάτια αυτά γεννάει δύο τέκνα » Το σκηνικό είναι η πρόσοψη του ανακτόρου του Πρωτέα. Δομή του μονολόγου της Ελένης : Είναι αντιθεατρικός και στατικός. Η έλλειψη δράσ
Σχόλια