Γλώσσες και πολιτισμοί του κόσμου
Στη 2η Ενότητα της Νεοελληνικής Γλώσσας Γ΄ Γυμνασίου με θέμα Γλώσσες και Πολιτισμοί του κόσμου εργαστήκαμε με τους μαθητές του Γ4 ως εξής:
Α)Με αφορμή κάποια σύντομα βίντεο, εικόνες και γελοιογραφίες, μιλήσαμε για την αξία και τον ρόλο της γλώσσας στην επικοινωνία και στην έκφραση των ανθρώπων, για τις ξένες γλώσσες και για τη γλώσσα των νέων(2 ώρες).
Β)Χωριστήκαμε σε πέντε ομάδες και η κάθε ομάδα ανάλαβε να μελετήσει διαφορετικά κείμενα. Η πρώτη ομάδα διάβασε τα κείμενα της ΠΕΦ, του Γ.Μπαμπινιώτη και του Νίκου Σαραντάκου με αφορμή την υιοθέτηση ξενικών όρων στην Ελληνική Γλώσσα. Η δεύτερη ομάδα διάβασε το κείμενο της Ελένης Νικολαΐδου «Τι θα έλεγε ο Πλάτωνας για τα greeklish». Η τρίτη ομάδα διάβασε το κείμενο του Κ.Ντίνα «Η επίδραση της τεχνολογίας στη γλωσσική ποικιλότητα». Η τέταρτη ομάδα διάβασε το μήνυμα της Προέδρου της Ελληνικής Δημοκρατίας με αφορμή την παγκόσμια ημέρα Ελληνικής Γλώσσας που δημοσιεύτηκε στον προσωπικό της λογαριασμό στο fb, καθώς και τα σχόλια που συνόδευσαν την ανάρτηση. Η πέμπτη ομάδα διάβασε απόσπασμα(για την αξία του προφορικού λόγου) από το βιβλίο του Laurent Binet Η Έβδομη Λειτουργία της Γλώσσας. Οι ομάδες εργάστηκαν στο σχολείο, όλο το υλικό ήταν αναρτημένο στην e-class και η κάθε ομάδα είχε ένα tablet του σχολείου στη διάθεσή της για να εργαστεί. Όλες οι ομάδες κατέγραψαν τις βασικές θέσεις των κειμένων σε ένα padlet και στη συνέχεια παρουσίασαν στους συμμαθητές τους τα κείμενα, τα οποία διάβασαν. Ως ατομική εργασία είχαν να σχολιάσουν στο padlet ένα από τα κείμενα των άλλων ομάδων που παρουσιάστηκαν στην τάξη(3 ώρες).
Γ)Μιλήσαμε για την επιχειρηματολογία, εξηγήσαμε πώς γράφεται ένα επιχειρηματολογικό κείμενο με τη βοήθεια μιας παρουσίασης, εντοπίσαμε τη δομή επιχειρηματολογικών κειμένων σε κείμενα που διαβάσαμε και στη συνέχεια οι μαθητές κλήθηκαν ως ατομική εργασία να γράψουν ένα επιχειρηματολογικό κείμενο με θέμα σχετικό με αυτό του κειμένου που διάβασαν στην ομάδα τους, εκφράζοντας τη συμφωνία τους ή τη διαφωνία τους με τα επιχειρήματα των κειμένων που μελέτησαν. Έτσι η πρώτη ομάδα έγραψε την άποψή της για τα δάνεια της ελληνικής γλώσσας από την αγγλική, η δεύτερη για τα greeklish, η τρίτη για την επίδραση της τεχνολογίας στη γλώσσα, η τέταρτη για τη διαχρονικότητα της ελληνικής γλώσσας και η πέμπτη για την αξία του προφορικού και του γραπτού λόγου(2 ώρες).
Μπορείτε να δείτε τα κείμενα εδώ: https://docs.google.com/document/d/1aK0sv02TKhH8FHVJx02XFOzEvyF_fZdF/edit?usp=sharing&ouid=101687174307437734198&rtpof=true&sd=true
Σχόλια
Νά σέ ἔχει ὁ Θεός καλά!