Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein


Τρίτη, 30 Οκτωβρίου 2012

ΕΝΟΤΗΤΑ 2: ΖΟΥΜΕ ΜΕ ΤΗΝ ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑ

Εδώ μπορείτε να βρείτε διδακτικό  υλικό για την ενότητα 2 της νεοελληνικής γλώσσας Β Γυμνασίου: "Ζούμε με την οικογένεια".Θα βρείτε θεωρία και ασκήσεις για τις εγκλίσεις, τους χρόνους, τα είδη των συνθέτων, λεξιλόγιο σχετικό με την οικογένεια , οδηγίες για τη συγγραφή της περίληψης και ένα σχεδιάγραμμα για την παραγωγή γραπτού λόγου.

Σάββατο, 27 Οκτωβρίου 2012

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΓΡΑΠΤΟΥ ΛΟΓΟΥ

Δείτε εδώ  φύλλα εργασίας για την κατανόηση και παραγωγή γραπτού λόγου σύμφωνα με τα πιλοτικά προγράμματα σπουδών για την ενότητα 2 της νεοελληνικής γλώσσας της Β Γυμνασίου.Το υλικό που χρησιμοποιήθηκε είναι δικής μου επιλογής και δεν υπάρχει στο σχολικό εγχειρίδιο. Προσπάθησα να αξιοποιήσω τόσο συνεχή κείμενα( κείμενα που είναι δομημένα σε παραγράφους και ο λόγος τους δεν διακόπτεται από εικόνες και διαγράμματα) όσο και ασυνεχή κείμενα δηλαδή κείμενα που οι πληροφορίες παρουσιάζονται περισσότερο σε εικονική μορφή (χάρτες, διαγράμματα, πίνακες, εικόνες, γελοιογραφίες, διαφημίσεις, κόμικς, οδηγοί σπουδών, προσκλήσεις, λίστες δεδομένων, οδηγοί τηλεοπτικών προγραμμάτων).

Τετάρτη, 24 Οκτωβρίου 2012

ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΚΑΙ ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ



Μία από τις καινοτομίες του νέου προγράμματος σπουδών για τη νεοελληνική γλώσσα είναι η έμφαση στον προφορικό λόγο(κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου). Δείτε ένα φύλλο εργασίας για την κατανόηση και παραγωγή προφορικού λόγου που έχει σχέση με την ενότητα 2 της νεοελληνικής γλώσσας Β Γυμνασίου της οποίας το θέμα είναι η οικογένεια.
 
 ΚΑΤΑΝΟΗΣΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ

Ακούστε τα τραγούδια :"Μαμά" που ερμηνεύει ο  Βασίλης  Παπακωνσταντίνου και "Μαμά γερνάω" που ερμηνεύει η  Τάνια Τσανακλίδου.
Εργαζόμενοι σε ομάδες απαντήστε τα ακόλουθα ερωτήματα: 
  1. Ποια συναισθήματα των ενήλικων παιδιών και της μητέρας προβάλλονται μέσα απο αυτά τα τραγούδια; 
  2. Ποια φαίνεται να είναι η σχέση ανάμεσα στα ενήλικα παιδιά και στη μητέρα τους; Είναι η ίδια σχέση που έχετε εσείς με τη μητέρα σας;
 


















     

Παρακολουθήστε το βίντεο και εργαζόμενοι σε ομάδες απαντήστε στα ακόλουθα ερωτήματα:
  1. Ποια προβλήματα που αφορούν την ανατροφή των παιδιών από τους γονείς τους και τις μεταξύ τους σχέσεις προβάλλονται μέσα από το βίντεο που παρακολουθήσατε;
  2.  Στηριζόμενοι σε αυτά που παρακολουθήσατε να καταγράψετε τις διαφορές που υπάρχουν ανάμεσα στην οικογένεια του χθές και στην οικογένεια του σήμερα.
  3. Στο βίντεο που παρακολουθήσατε ποιοι είναι αυτοί που καταθέτουν την άποψη τους; Ποια είναι η κοινωνική τους ταυτότητα, με ποιο τρόπο χειρίζονται τη γλώσσα και σε ποιο βαθμό είναι πειστικά τα επιχειρήματα που χρησιμοποιούν;
  4. Ποιος , κατά τη γνώμη σας, είναι ο πιο άμεσος ομιλητής και ποιος είναι αυτός που τα επιχειρήματα και οι θέσεις του σας δυσκολεύουν περισσότερο;
ΠΑΡΑΓΩΓΗ ΠΡΟΦΟΡΙΚΟΥ ΛΟΓΟΥ
  1.  Αφού κρατήσετε σημειώσεις από το βίντεο που παρακολουθήσατε(απόσπασμα από τη δημοσιογραφική εκπομπή "Το κουτί της Πανδώρας" ) να παρουσιάσετε προφορικά στους συμμαθητές σας το περιεχόμενο και τους στόχους της εκπομπής.
  2.  Αφού δημιουργήσετε ζευγάρια να υποδυθείτε τους ακόλουθους ρόλους: το ρόλο του γονιού και  το ρόλο του παιδιού. Θα προετοιμάσετε ένα διάλογο πέντε λεπτών ανάμεσα στο γονιό και  στο παιδί που θα έχει ως θέμα τη σύγκρουση γονιού και παιδιού για ένα θέμα που θα επιλέξετε εσείς. Ο διάλογος θα παρουσιαστεί στους συμμαθητές σας. 
  3.  Με αφορμή τα τραγούδια που ακούσατε να ετοιμάσετε, εργαζόμενοι σε ομάδες,  μια ομιλία ,που θα παρουσιάσετε στους συμμαθητές σας, για το πως φαντάζεστε τη σχέση σας με τη μητέρα σας, όταν ενηλικιωθείτε.
 

Δευτέρα, 22 Οκτωβρίου 2012

ΡΑΨΩΔΙΑ Α

Μια πολυμεσική παρουσίαση για τη ραψωδία Α της Ιλιάδας με εικόνες, σχόλια, υπερσυνδέσμους και την απαγγελία της ραψωδίας σε μετάφραση του Δημήτρη Μαρωνίτη από τη Λυδία  Κονιόρδου, όπως παρουσιάστηκε από το Εθνικό θέατρο.Το ακουστικό υλικό προέρχεται από την ηλεκτρονική διεύθυνση http://radio-theatre.blogspot.gr/2012/04/blog-post_02.html  .

 
 

Σάββατο, 20 Οκτωβρίου 2012

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ ΣΤΟΥΣ ΕΠΙΡΡΗΜΑΤΙΚΟΥΣ ΠΡΟΣΔΙΟΡΙΣΜΟΥΣ

Δείτε εδώ ένα φύλλο εργασίας για τους επιρρηματικούς προσδιορισμούς(εμπρόθετοι προσδιορισμοί και πλάγιες πτώσεις ως επιρρηματικοί προσδιορισμοί)της αρχαίας ελληνικής γλώσσας.

Πέμπτη, 18 Οκτωβρίου 2012

ΟΜΑΔΙΚΗ ΕΡΓΑΣΙΑ ΣΤΑ ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ

Οι μαθητές του Β2 χωρίστηκαν σε ομάδες και στο εργαστήριο πληροφορικής αναζήτησαν τη σημασία των αχώριστων μορίων στον ιστότοπο της πύλης για την ελληνική γλώσσα, βρήκαν λέξεις για κάθε σημασία που έχουν τα αχώριστα μόρια και στη συνέχεια για αυτές τις λέξεις βρήκαν αντίστοιχες προτάσεις στα σώματα κειμένων.Το αποτέλεσμα της εργασίας τους είναι οι εννοιολογικοί πίνακες που βλέπετε.
Εργάστηκαν οι εξής ομάδες: 
  1. Χατζηαποστολίδου Σινιορίτα, Φλώρος Φίλιππος, Παπανικολάου Μαρία(αχώριστα μόρια -α και -ξε).
  2. Χατζηανδρέου Μαριάννα, Μπουμπούνας Δημήτριος, Σκαμνιώτη Χριστίνα, Τσακνάς Παναγιώτης(αχώριστα μόρια -αρχι, -αμφι, -διχο, -ημι).
  3. Τοπούζογλου Σπύρος, Σοφιανόπουλος Θεόφιλος, Προβίσταλη Αναστασία, Σφούνη Έλσα, Ξυδά Ευαγγελία (αχώριστα μόρια -εκ, -περί, -δυσ)
  4. Νικήτας Μάνος, Σπίντζος Στέλιος, Συρίδου Ελισάβετ, Σαφράνογλου Σοφία(αχώριστα μόρια -δια, -υπό, -συν).
  5.  Ταμαμίδης Λευτέρης, Τζεμάλι Γιουλιάν, Ντουμάνης Αλέξανδρος, Παπαδημητρίου Γιώργος(αχώριστα μόρια -εν, -επί, -εις).




















Κυριακή, 14 Οκτωβρίου 2012

ΑΡΧΑΙΑ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ Γ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ, ΕΝΟΤΗΤΑ 2, ΘΕΩΡΙΑ ΚΑΙ ΑΣΚΗΣΕΙΣ

Δείτε εδώ   τις καταλήξεις των ουσιαστικών της αρχαίας ελληνικής γλώσσας  που παράγονται από ρήματα, τον τρόπο σχηματισμού ομαλών και ανώμαλων παραθετικών των επιθέτων καθώς  και φύλλα εργασίας για τα παραπάνω φαινόμενα.

Παρασκευή, 12 Οκτωβρίου 2012

ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Όταν οι μαθητές και οι μαθήτριες της Α τάξης του 8ου Γυμνασίου Καβάλας ζωγραφίζουν τα "θαλασσινά τραγούδια" του Γ.Δροσίνη και απαγγέλουν το ποίημα.............................



ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ

ΑΧΩΡΙΣΤΑ ΜΟΡΙΑ

Λαϊκά αχώριστα μόρια
  • Το στερητικό α- ή αν-(μπροστά από φωνήεν) ή ανά(δεν πρέπει να συγχέουμε το λαϊκό αχώριστο μόριο ανα- με την αρχαία πρόθεση ανά που επίσης λειτουργεί ως αχώριστο μόριο) : δηλώνει άρνηση, στέρηση, έλλειψη ή το αντίθετο από αυτό που δηλώνει η πρωτότυπη λέξη: άκακος, αξέχαστος, αχάριστος, ανάξιος, ανέλπιστος, αναβροχιά, αναδουλειά.
  •  ξε-: δηλώνει: α) έξω: ξεπορτίζω β)πολύ: ξεκουφαίνω γ) εντελώς: ξεπουλώ δ)αντίθετη ενέργεια από αυτή που δηλώνει το β μέρος της λέξης: ξεβάφω ε)τέλος μιας κατάστασης: ξεμεθώ στ)αφαίρεση του αντικειμένου που δηλώνει το β μέρος της λέξης: ξεκάλτσωτος ζ) σιγά-σιγά: ξεγλιστρώ η) περνώ χρονικό διάστημα: ξενυχτώ, ξεκαλοκαιριάζω 
Λόγια αχώριστα μόρια
  •  αμφι-: δηλώνει: α) κάτι που βρίσκεται και στις δύο πλευρές: αμφίβιο, αμφίπλευρος β) για καταστάσεις που δεν είναι ξεκάθαρο προς τα που κλίνουν: αμφιταλαντεύομαι 
  • αρχι-: δηλώνει: πρωτείο, ανωτερότητα, υπεροχή: αρχιστράτηγος, αρχιεπίσκοπος, αρχισυντάκτης
  • ανα- : δηλώνει: α)πάνω: ανασηκώνω, αναπηδώ β)πάλι: αναγέννηση γ) επιτατική ή υποκοριστική σημασία: ανακράζω, ανάλαφρος
  • δια-(δι-): δηλώνει: α)κίνηση διαμέσου: διαβαίνω β)μοιρασιά: διανέμω γ)χωρισμό: διαίρεση δ)ανταγωνισμό: διαγωνίζομαι ε)χρονική διάρκεια: διαμένω, διανυκτερεύω στ) παντού: διαλαλώ ζ)σχέση μεταξύ πραγμάτων: διαπροσωπικός η) διάλυση: διαλύω θ)εξέλιξη, διαδικασία, κατάσταση: διαμόρφωση, διάγνωση ι)επιτατική σημασία: διαφθείρω 
  • διχο-: δηλώνει: διαίρεση σε δύο: διχογνωμία, διχοτόμος
  • δυσ- : δηλώνει: α) κάτι κακό, άσχημο: δύστυχος, β) τη δυσκολία σε κάτι: δυσκίνητος
  • εισ- : δηλώνει: κίνηση προς τα μέσα: εισβάλλω, είσοδος
  • εκ-,εξ-: δηλώνει: α)την κίνηση προς τα έξω: έξοδος, εξέχω β) αλλαγή: εξελληνισμός, εκδημοκρατισμός γ)πολύ: έκπληκτος, έκθαμβος δ)αφαίρεση: εξάτμιση 
  • εν-(εμ-,εγ-,ερ-,ελ-): δηλώνει: α)το μέσα: εντάσσω, εγχώριος β)ένταξη σε μια κατάσταση: έγγαμος γ) επίταση: έναστρος
  • επί- (επ-,εφ-): δηλώνει:α)επάνω: επίγειος β)προσθήκη, επίταση: επιταχύνω γ) χρόνος: επίλογος, εφήμερος δ) το τέλος μιας διαδικασίας: επισφραγίζω ε) εχθρική διάθεση:επιτίθεμαι
  • ημι-: δηλώνει: το μισό: ημίθεος, ημισφαίριο 
  • περι-: δηλώνει: α)το γύρω-γύρω: περικυκλώνω β)κίνηση κυκλική ή χωρίς συγκεκριμένη κατεύθυνση : περιστρέφω, περιπλανιέμαι γ) επίταση : περίφημος δ) φροντίδα: περιποιούμαι ε) αδιαφορία: περιφρονώ στ) έχω μέσα: περιέχω 
  • συν- (συγ-, συλ-, συμ-, συρ-, συ-, συσ-): δηλώνει: α)το μαζί: συνένοχος, συνοδηγός β) ένωση, συγκέντρωση: σύνδεση, συλλαλητήριο γ)  επίταση: συνταράσσω, συνεπαίρνω
  • υπό- (υπ-, υφ-): δηλώνει: α)κάτω από: υπόγειο, υπόστεγο β)το πρόσωπο που βρίσκεται κάτω από την εξουσία κάποιου: υπόδουλος γ) το πρόσωπο που ιεραρχικά είναι κατώτερο από κάποιο άλλο: υποδιευθυντής δ) κρυφή κίνηση: υποδηλώνω, υποκινώ ε)πίσω: υποχωρώ στ)συνοδεία: υπόκρουση ζ)υποδιαίρεση: υποκατάστημα η)κάτι που βρίσκεται σε μικρότερο βαθμό ή σε χαμηλότερες από το κανονικό τιμές: υπολειτουργώ, υπογλυκαιμία

Τετάρτη, 10 Οκτωβρίου 2012

ΘΥΣΙΑ ΓΙΑ ΤΗΝ ΠΑΤΡΙΔΑ

 Ιδέες, ηλεκτρονικές διευθύνσεις και δραστηριότητες για τη γλωσσική εξομάλυνση, τη νοηματική και τη διακειμενική προσέγγιση του κειμένου της ενότητας 2  της Αρχαίας Ελληνικής Γλώσσας Γ Γυμνασίου.

Δευτέρα, 8 Οκτωβρίου 2012

ΘΑΛΑΣΣΙΝΑ ΤΡΑΓΟΥΔΙΑ

Τα παιδιά της Α τάξης του 8ου Γυμνασίου Καβάλας ζωγράφισαν με κέφι και φαντασία τις εικόνες που περιγράφονται στο ποίημα "Θαλασσινά τραγούδια" του Γεώργιου Δροσίνη και με αυτές δημιουργήθηκαν όμορφα ψηφιακά κολάζ με την εφαρμογή Shapecollage.
Το αποτέλεσμα ήταν πραγματικά πολύ όμορφο. Μπράβο παιδιά!



Παρασκευή, 5 Οκτωβρίου 2012

ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΣ ΜΕ ΟΜΑΔΟΣΥΝΕΡΓΑΤΙΚΗ ΜΕΘΟΔΟ

Τα τελευταία χρόνια έχει έρθει στο προσκήνιο το θέμα της διδασκαλίας με ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Αξιοποιώντας τη βιβλιογαφία αλλά και την προσωπική μου  εμπειρία θα προσπαθήσω να απαντήσω σε μερικά απλά ερωτήματα.
Γιατί να χρησιμοποιήσουμε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο;
  • Η διαδικασία της μάθησης αποκτά συλλογικό χαρακτήρα και καταργείται η αυθεντία του δασκάλου και των "καλών" μαθητών χωρίς βέβαια αυτό να σημαίνει οτι συνθλίβεται η προσωπικότητα του κάθε μαθητή.
  • Αντιμετωπίζεται το πρόβλημα της ανομοιογένειας της τάξης και ενισχύονται οι "αδύναμοι" μαθητές.
  • Αντιμετωπίζονται οι εγωιστικές τάσεις του ανθρώπου και ευνοείται η διάθεση για επικοινωνία, συνεργατικότητα και αλληλεγγύη.
  • Εξασφαλίζεται η ενεργός συμμετοχή των παιδιών στη διαδικασία της μάθησης,η ανάπτυξη της κριτικής τους ικανότητας και δίνεται βάρος στο πως φτάνουν οι μαθητές στην κατάκτηση της γνώσης.
  • Ευνοείται η ανακαλυπτική μάθηση.
  • Αναδεικνύονται ταλέντα και ικανότητες όλων των μαθητών.
  •  Αντιμετωπίζεται πιο αποτελεσματικά ο ανταγωνισμός του παραδοσιακού σχολείου.
  • Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος ευνοεί την κοινωνικοποίηση του ατόμου που είναι ένας από τους βασικούς στόχους του σχολείου.
  • Οι σχέσεις που αναπτύσσονται ανάμεσα στους μαθητές παίζουν σημαντικό ρόλο στη διαμόρφωση της προσωπικότητας τους.
  • Τα προβλήματα που έχουν προκύψει λόγω των νέων οικονομικών-κοινωνικών δεδομένων είναι  τέτοια που δεν είναι εύκολο να αντιμετωπιστούν από μεμονωμένα άτομα και απαιτείται συλλογική δράση. Η ομαδοσυνεργατική μέθοδος συμβάλλει προς αυτή την κατεύθυνση.
  • Με την ομαδοσυνεργατική μέθοδο τα παιδιά μαθαίνουν πιο εύκολα να αποδέχονται το άλλο, το διαφορετικό και αμβλύνονται έτσι φαινόμενα προκατάληψης, απόρριψης και ρατσισμού.
Ποια προβλήματα αντιμετωπίζουμε όταν εφαρμόζουμε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο;
  • Τα παιδιά δεν έχουν συνηθίσει να εργάζονται σε ομάδες και πολλές φορές αντιμετωπίζουν την εργασία σε ομάδες ως μια ευκαιρία για να χαλαρώσουν και να κουβεντιάσουν.
  • Οι αίθουσες διδασκαλίας είναι μικρές και ακατάλληλες για να εργαστούν τα παιδιά σε ομάδες. Επίσης πολλές φορές τα τμήματα είναι πολυπληθή και είναι δύσκολο για τον εκπαιδευτικό να συντονίσει 6 ή 7 διαφορετικές ομάδες.
  • Πολλοί συνάδελφοι (και ο διευθυντής του σχολείου)διαφωνούν με αυτόν τον τρόπο διδασκαλίας και αντιδρούν στη μετακίνηση των θρανίων και στο θόρυβο που δημιουργείται κατά τη διάρκεια της διαμόρφωσης της τάξης αλλά και κατά τη διάρκεια του μαθήματος αφού οι μαθητές θα πρέπει να συζητήσουν για να ετοιμάσουν τις εργασίες τους.
  • Οι περισσότεροι εκπαιδευτικοί αντιμετωπίζουν προβλήματα στο χωρισμό των ομάδων καθώς προβληματίζονται για τα κριτήρια που θα χρησιμοποιήσουν για να χωρίσουν τις ομάδες.
  • Υπάρχουν μαθητές που δεν εντάσσονται εύκολα σε καμία ομάδα και δεν γίνονται εύκολα αποδεκτοί.
  • Πολλές φορές οι "καλοί" μαθητές φέρνουν εις πέρας και τις εργασίες  των αδύναμων μαθητών.
  • Η υπερβολική φασαρία που δημιουργείται  κουράζει τους εκπαιδευτικούς.
  • Πολλές φορές, όταν τα παιδιά εργάζονται σε ομάδες, οι εκπαιδευτικοί νιώθουν αμήχανα, δεν ξέρουν ποιος είναι ο ρόλος τους ακριβώς και δεν ξέρουν πως να διαχειριστούν τα προβλήματα που προκύπτουν(ερωτήσεις, συγκρούσεις, διαφωνίες, παράπονα).
  • Η εργασία σε ομάδες είναι μια διαδικασία χρονοβόρα με αποτέλεσμα η ύλη να "μένει πίσω" και να προκαλείται άγχος.
  • Το πρόβλημα της αξιολόγησης. Πως αξιολογούμε την εργασία σε ομάδες; Αξιολογούμε το κάθε μέλος ξεχωριστά ή την ομάδα ως σύνολο;
  • Πολλές φορές αντιδρούν οι γονείς καθώς είναι επιφυλακτικοί στην εφαρμογή μεθόδων που έρχονται σε αντίθεση με τις παραδοσιακές μεθόδους διδασκαλίας.


Πως χωρίζουμε μια τάξη σε ομάδες;
  •  Τα βασικά κριτήρια χωρισμού μιας τάξης  σε ομάδες είναι:το φύλο, η νοημοσύνη, η επίδοση στα μαθήματα, τα ενδιαφέροντα.
  •  Οι ομάδες συνήθως είναι μικτές ως προς το φύλο χωρίς να χρειάζεται να το επιβάλουμε.
  • Ως προς το μέγεθος μια ομάδα θα πρέπει να αποτελείται από 4-5 άτομα. Σε ομάδες των 2-3 ατόμων δεν υπάρχει η αναμενόμενη αλληλεπίδραση ενώ σε πολύ μεγάλες ομάδες η επικοινωνία και η ανταλλαγή απόψεων γίνεται προβληματική.
  • Όταν χωρίζουμε μια τάξη σε ομάδες θα πρέπει να ξέρουμε πολύ καλά  τι θέλουμε να πετύχουμε ώσρε να μη χάσουμε το χρόνο μας.
  • Κατά τη διάρκεια της χρονιάς αλλάζουμε τη σύνθεση της ομάδας 2-3 φορές ώστε να δώσουμε τη δυνατότητα σε όλους τους μαθητές να συνεργαστούν μεταξύ τους.
  • Δεν αλλάζουμε τη σύνθεση της ομάδας συνέχεια γιατί έτσι αφαιρούμε από τα παιδιά τη δυνατότητα να "δεθούν" ως ομάδα. 
  •  Αποφεύγουμε να σχηματίσουμε ομάδες που να έχουν αποκλειστικά  πολύ δυνατούς ή πολύ αδύνατους μαθητές γιατί έτσι χάνεται ένας από τους βασικούς στόχους της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου. 



Μερικές πρακτικές συμβουλές:
  •  Μη φοβάστε να χρησιμοποιήσετε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο. Ακόμα και αν δεν έχει τα αναμενόμενα αποτελέσματα θα έχετε την ικανοποίηση οτι δοκιμάσατε κάτι διαφορετικό και βιώσατε οι ίδιοι τα πλεονεκτήματα και τα μειονεκτήματα της μεθόδου.
  • Μην απογοητεύεστε εύκολα και μην εγκαταλείπετε την προσπάθεια. Η εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου είναι μια δύσκολη και απαιτητική διαδικασία  και τα αποτελέσματα της αργούν να φανούν.

  • Η εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου δε σημαίνει οτι καταργείται η μετωπική διδασκαλία. Επίσης ο χωρισμός σε ομάδες δε σημαίνει οτι η τάξη παύει να υπάρχει στο σύνολο της.
  • Εξοικειωθείτε με την ιδέα της φασαρίας και εξηγείστε και στους υπόλοιπους συναδέλφους που πιθανόν να διαμαρτύρονται οτι είναι αδύνατο να ζητάμε από τα παιδιά να συνεργαστούν χωρίς να προκαλείται κάποιος θόρυβος στην τάξη.
  • Συμβιβαστείτε με την ιδέα οτι η ύλη που θα καλύψετε με την εφαρμογή της ομαδοσυνεργατικής μεθόδου θα είναι μικρότερη. 
  • Μη θεωρήσετε την εργασία σε ομάδες και τις συζητήσεις που γίνονται στα πλαίσια της ομάδας χάσιμο χρόνου. Άλλωστε η έννοια "χάσιμο χρόνου" είναι κάτι σχετικό στη διαδικασία της μάθησης.
  • Μη νομίζετε οτι κουραστήκατε άδικα και οτι δεν καταφέρατε τίποτα παρά μόνο φασαρία και φωνές. Μην επηρεάζεστε από τυχόν αρνητικά σχόλια που θα διατυπωθούν ακόμα και από γονείς. Τα αποτελέσματα θα φανούν μακροπρόθεσμα.
  • Ενθαρρύνετε την ομαδική προσπάθεια των παιδιών χωρίς αυτό να σημαίνει οτι δεν πρέπει να τους επιπλήτττετε και να τους θυμίζετε τα όρια τους. Τα παιδιά  χαίρονται όταν επιβραβεύεται η ομαδική τους δουλειά.
  • Μην αφήνετε τα παιδιά να έχουν στη διάθεση τους όσο χρόνο θέλουν. Πρέπει να μάθουν να διεκπεραιώνουν τις εργασίες τους σε συγκεκριμένο χρονικό διάστημα.
  • Συζητήστε με τους μαθητές σας, όταν εκφράζουν παράπονα για τα μέλη της ομάδας τους και αρνούνται να συνεργαστούν. Τα παιδιά πρέπει να καταλάβουν οτι η συνεργασία είναι κάτι που θα συνατήσουν και στη μετέπειτα ζωή τους και θα πρέπει να ενημερωθούν για τα οφέλη της και αυτό μόνο με το διάλογο μπορεί να γίνει.
  • Μην αφήνετε τα παιδιά μόνα τους την ώρα που εργάζονται σε ομάδες. Ο ρόλος σας είναι  διαφορετικός και πολύ πιο δύσκολος. Τα παιδιά και κυρίως αυτά που φοιτούν στο Δημοτικό και στο Γυμνάσιο χρειάζονται συνεχή καθοδήγηση και επίβλεψη ώστε να μη φύγουν από το στόχο τους και να μη χάσουν το χρόνο τους.
  • Για να μην έχετε πρόβλημα με την αξιολόγηση των μαθητών σας φροντίστε να αναθέτετε και ατομικές εργασίες εκτός από τις ομαδικές ώστε το έργο της αξιολόγησης να είναι πιο εύκολο. 
  • Φροντίστε οι ομαδικές  εργασίες να ολοκληρώνονται στα πλαίσια του σχολικού ωραρίου και να μην επιβαρύνονται οι μαθητές με επιπλέον εργασίες στο σπίτι.
  • Εξοπλιστείτε με υπομονή και μην αισθάνεστε άβολα. Ο ρόλος σας μπορεί να είναι διαφορετικός αλλά όχι λιγότερο σημαντικός.
  • Τέλος όταν θα εφαρμόσετε την ομαδοσυνεργατική μέθοδο να είστε πολύ καλά προετοιμασμένοι και οργανωμένοι. Οι ομάδες πρέπει να έχουν φύλλα εργασίας και να ξέρουν πολύ καλά τι θα κάνουν αλλιώς η διαδικασία θα αποτύχει παταγωδώς. Μπορείτε επίσης να αναθέτετε και ρόλους στα πλαίσια της ομάδας όπως το ρόλο του γραμματέα, του ομιλητή και του συντονιστή.
Εύχομαι καλή επιτυχία σε όλους όσους δοκιμάσουν την ομαδοσυνεργατική μέθοδο και ελπίζω να βρείτε χρήσιμες τις συμβουλές μου.



Βιβλιογραφία:
Δημήτρης Καρβούνης, Ομαδοκεντρική διδασκαλία, σημειώσεις
 Ηλία Ματσαγγούρα, « Ομαδοκεντρική διδασκαλία και μάθηση»,εκδ. Γρηγόρης, Αθήνα 1995
Κανάκης Ι., « Η οργάνωση της διδασκαλίας με ομάδες εργασίας », Αθήνα 1987
Ελένη Χοντολίδου, Διδασκαλία σε ομάδες, από την ιστοσελίδα "Κλειδιά  και Αντικλείδια"
Ηλίας Ματσαγγούρας, Η ομαδοσυνεργατική διδασκαλία: “Γιατί”, “Πώς”, “Πότε” και “για Ποιους” (Το κείμενο αυτό παρουσιάστηκε στο Διήμερο Επιστημονικό Συμπόσιο: “Η εφαρμογή της ομαδοκεντρικής διδασκαλίας-Τάσεις και εφαρμογές” που έγινε στη Θεσσαλονίκη, 8-9 Δεκεμβρίου 2000)

Δευτέρα, 1 Οκτωβρίου 2012

ΤΩΡΑ, ΑΘΑΝΑΣΙΟΣ ΧΡΙΣΤΟΠΟΥΛΟΣ, ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΤΑΞΙΔΙΑ-ΤΟΥΡΙΣΜΟΣ-ΟΜΟΡΦΙΕΣ ΕΛΛΑΔΑΣ


Τουρισμός
Είναι η μετακίνηση των ανθρώπων μακριά από τον τόπο της διαμονής τους με σκοπό τη διασκέδαση, την ψυχαγωγία και τη γνωριμία με καινούριους τόπους.
Διακρίνεται σε:  εσωτερικό τουρισμό: οι άνθρωποι ταξιδεύουν μέσα στα όρια της χώρας τους και σε εξωτερικό τουρισμό: οι άνθρωποι ταξιδεύουν έξω από τα όρια της χώρας τους.
Διακρίνεται επίσης στο μαζικό τουρισμό: η μαζική συγκέντρωση τουριστών σε γνωστούς τουριστικούς προορισμούς και στον εναλλακτικό τουρισμό: αγροτουρισμός και οικοτουρισμός.
Αγροτουρισμός: είναι μορφή ήπιου τουρισμού κατά την οποία οι επισκέπτες μένουν σε αγρόκτημα και συμμετέχουν σε αγροτικές εργασίες. Σημείο αναφοράς των διακοπών σε ένα αγρόκτημα-ξενώνα είναι η άμεση επαφή του επισκέπτη με την αγροτική ζωή, τις καλλιέργειες, με την φύση, τη χλωρίδα και την πανίδα, κάτι το ιδιαίτερο για το μεγαλύτερο ποσοστό του σύγχρονου Ευρωπαίου πολίτη, κατοίκου αστικής περιοχής. Πέρα από την υποδοχή και τη φιλοξενία του επισκέπτη σε ένα περιβάλλον λιτό με τοπικό χαρακτήρα και όλες τις απαραίτητες ανέσεις, προβλέπεται και η ενεργή συμμετοχή του τουρίστα σε ένα σύνολο δραστηριοτήτων(ο ορισμός προέρχεται από τη Βικιπαίδεια).
Οικοτουρισμός:  μορφή τουρισμού που έχει αναπτυχθεί χρησιμοποιώντας τους πόρους του περιβάλλοντος: βουνά, λίμνες, λιμνοθάλασσες, κοιλάδες, σπηλιές, πλούσια χλωρίδα και πανίδα. (ο ορισμός προέρχεται από τη Βικιπαίδεια).Οι τουρίστες προσφέρουν εργασία και τις υπηρεσίες τους εθελοντικά για την προστασία του περιβάλλοντος.

Οφέλη τουρισμού
  • οικονομική ανάπτυξη των περιοχών.(εισροή συναλλάγματος, ίδρυση νέων επιχειρήσεων, δημιουργία θέσων εργασίας)
  • προβολή της χὠρας στο εξωτερικό
  • κατασκευή και βελτίωση των έργων υποδομής(συγκοινωνιακό δίκτυο)
  • πολιτιστική ανάπτυξη(γνωριμία μεταξύ ανθρώπων και λαών, εισαγωγή νέων πολιτισμικών στοιχείων, καλλιέργεια της ανεκτικότητας απέναντι στο διαφορετικό στοιχείο).
Αρνητικές συνέπειες τουρισμού
  •  Καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος(μεγάλη συγκέντρωση τουριστών σε μικρές περιοχές και δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων μέσα στο φυσικό τοπίο.)
  • Αλλοίωση πολιτισμού(εμπορευματοποίηση παράδοσης, ξενομανία, αλλαγή της καθημερινότητας των ανθρώπων, απώλεια των αυθεντικών στοιχείων που διακρίνουν τη φυσιογνωμία ενός λαού και αλλοτρίωση των ανθρώπων)
  • Επικράτηση του καταναλωτικού πνεύματος και χαλάρωση των στενών κοινωνικών σχέσεων.
  • Άναρχη τουριστική ανάπτυξη, προβολή ορισμένων περιοχών και παραγκωνισμός άλλων περιοχών.
Τα οφέλη των ταξιδιών
  • Γνωριμία με τόπους και ανθρώπους, διαφορετικά ήθη και έθιμα, μνημεία και πολιτισμούς.
  • Διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων των ανθρώπων.
  • Διασκέδαση και ψυχαγωγία:οι άνθρωποι ξεφεύγουν για λίγο από την καθημερινότητα τους, χαλαρώνουν και συσφίγγουν τις σχέσεις τους.
  • Ενίσχυση τουριστικής οικονομίας.
Προτερήματα Ελλάδας 
  • το ήπιο κλίμα της και ο άπλετος ήλιος.
  • ακρογιαλιές, καθαρές θάλασσες
  • ποικιλότητα και ποικιλομορφία του Ελληνικού τοπίου
  • συνδυασμός αντίθετων στοιχείων(βουνό και θάλασσα)
  • ανεκτίμητοι αρχαιολογικοί θησαυροί, μουσεία, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά.
  • μέτρο και ισορροπία του Ελληνικού τοπίου.
  • Φιλοξενία
  • Αυθορμητισμός και αυθεντικότητα Ελλήνων.