Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Σάββατο, 1 Οκτωβρίου 2011

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1. ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Διαμαντής Αξιώτης, Η Άννα του Κλήδονα

  1. ΔΙΔΑΚΤΙΚΑ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΑ: Νεοελληνική Λογοτεχνία, Νεοελληνική Γλώσσα, Λαογραφία
  2. ΤΑΞΗ: Β Γυμνασίου
  3. ΩΡΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ: 4
  4. ΤΕΧΝΟΛΟΓΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΘΕΙ:
  • Χρήση λογισμικού γενικής χρήσης: Ms word, Ms Power point, διαδίκτυο
  • Ανάρτηση στην ιστοσελίδα του σχολείου
  • Ανοιχτό λογισμικό: σώματα κειμένων( Πύλη της Ελληνικής γλώσσας)
  • Δικτυακοί τόποι:

http://www.diadromes.net/logotexnes/axiotis

http://pandoxeio.com/2011/01/26/aithrio36aksiotis/

http://www.diadromes.net/logotexnes/axiotis/145-elaxiston/

http://www.perizitito.gr/

http://www.snhell.gr/

http://www.greek-language.gr

http://el.wikipedia.org

http://www.tourismos-Kavala.gr/site

http://www.asxetos.gr/Default.aspx?tabId=162&s=156&sc=147#axzz1ZY76AbJG

http://www.thrakomikra.snn.gr/klidonas.htm

http://paleohori-halkidiki.blogspot.com/2008/05/blog-post_1346.html

http://www.stargamos.gr/index.php?option=com_content&view=category&id=55&Itemid=107

http://www.alexgger.blogspot.com/


6. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ: Α.Γ.


7. ΓΕΝΙΚΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ


  • Να έρθουν οι μαθητές σε ελεύθερη και δημιουργική επαφή με το λογοτεχνικό έργο, να το ερμηνεύσουν και να νιώσουν αισθητική απόλαυση.
  • Να δημιουργηθούν στους μαθητές κίνητρα για προσωπική έκφραση.
  • Να προσεγγίσουν οι μαθητές βιωματικά και συναισθηματικά το κείμενο με κατευθυνόμενη αυτενέργεια.
  • Να παράγουν οι μαθητές γραπτό κείμενο σε συγκεκριμένο επικοινωνιακό πλαίσιο.
  • Να καλλιεργηθεί η φαντασία και η κριτική ικανότητα των μαθητών.(κριτικός γραμματισμός)

8. ΕΙΔΙΚΟΙ ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  • Να έρθουν οι μαθητές σε επαφή με ένα σύγχρονο λογοτέχνη, όπως είναι ο Διαμαντής Αξιώτης.
  • Να φανεί ότι η καθημερινή ζωή, οι ελπίδες και οι προσδοκίες των ανθρώπων στην παραδοσιακή κοινωνία συνδέονταν στενά με τα λαϊκά έθιμα.
  • Να κατανοήσουν οι μαθητές ότι μια αθώα παιδική φάρσα μπορεί να έχει απρόσμενες συνέπειες, ιδιαίτερα σε άτομα με ευαίσθητο ψυχισμό.

9. ΠΑΙΔΑΓΩΓΙΚΟΙ ΣΤΟΧΟΙ

  • Να καλλιεργήσουν οι μαθητές συνεργατικό πνεύμα μέσα στα πλαίσια της εργασίας σε ομάδες.
  • Να αναπτύξουν οι μαθητές πρωτοβουλίες και να μάθουν να διακρίνουν την αξιοπιστία των διάφορων πηγών. (κριτικός γραμματισμός)
  • Να προχωρήσουν οι μαθητές μέσω της συνεργασίας από την ανακάλυψη και τη σύγκριση στη σύνθεση και στην παρουσίαση των αποτελεσμάτων τους αξιοποιώντας δημιουργικά το υλικό που συνέλλεξαν.

10. ΣΤΟΧΟΙ Τ.Π.Ε.

  • Να εξοικειωθούν οι μαθητές με τη χρήση ανοιχτού λογισμικού, μηχανών αναζήτησης και διαδικτυακών πηγών γενικότερα.(νέος γραμματισμός).
  • Να μάθουν να χρησιμοποιούν τις Τ.Π.Ε. και τους υπάρχοντες ψηφιακούς πόρους ώστε να παράγουν δικό τους έργο αξιοποιώντας τις νέες δυνατότητες που παρέχουν οι Τ.Π.Ε. ( νέος γραμματισμός). Η τεχνολογία που επιλέχτηκε για να χρησιμοποιηθεί και αναφέρθηκε παραπάνω εξυπηρετεί αυτούς τους δύο βασικούς στόχους.

11. ΑΦΕΤΗΡΙΑ

Ο φιλόλογος μαζί με τους μαθητές της τάξης επέλεξαν ένα σύγχρονο συγγραφέα , η συγγραφική δράση του οποίου έχει ως επίκεντρο την πόλη της Καβάλας. Το συγκεκριμένο κείμενο επιλέχτηκε από τον διδάσκοντα και τους μαθητές, γιατί, ανάμεσα στα άλλα παρουσιάζει την Καβάλα των μεταπολεμικών χρόνων: το πνεύμα της εποχής, τα ήθη και τα έθιμα, τα όνειρα και τις προσδοκίες των νεαρών κοριτσιών.

12. ΘΕΩΡΗΤΙΚΟ ΠΛΑΙΣΙΟ

Η πρόταση βασίζεται στην ομαδοσυνεργατική μάθηση, έχει τη μορφή του σχεδίου Project και προωθεί την ανακαλυπτική μάθηση( Βruner). O ρόλος του διδάσκοντα είναι υποβοηθητικός και εμψυχωτικός στο πλαίσιο της επικείμενης ανάπτυξης (Vigotsky).

13. ΣΥΝΔΕΣΗ ΜΕ ΤΑ ΙΣΧΥΟΝΤΑ ΣΤΟ ΣΧΟΛΕΙΟ

Σύνδεση με το Α.Π. : το κείμενο περιλαμβάνεται στο βιβλίο κειμένων της Β Γυμνασίου.

14. ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΗ ΚΑΤΑΝΟΜΗ ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ

1η ώρα: Ανάγνωση του κειμένου στην τάξη, χωρισμός των μαθητών σε ομάδες και ανάθεση συγκεκριμένων εργασιών με την καθοδήγηση του διδάσκοντα.

2η ώρα: Το μάθημα γίνεται στο εργαστήριο πληροφορικής και οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες με βάση τα φύλλα εργασίας. Συγκεντρώνουν πληροφοριακό υλικό, κρατούν σημειώσεις και απαντούν στις ερωτήσεις του φύλλου εργασίας.

3η ώρα: Το μάθημα γίνεται στο εργαστήριο της πληροφορικής και οι μαθητές προχωρούν στην παραγωγή λόγου.

4η ώρα: Οι μαθητές παρουσιάζουν τα αποτελέσματα των εργασιών τους.

15. ΡΟΛΟΣ ΤΟΥ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑ

Ο ρόλος του διδάσκοντα είναι καθοδηγητικός και εμψυχωτικός. Στόχος του είναι να λύνει απορίες των μαθητών, να τους βοηθά σε προβλήματα τεχνικής φύσεως, να τους καθοδηγεί με συμβουλές και γόνιμες παρατηρήσεις, να τους εμψυχώνει ώστε να ανταποκριθούν στο ρόλο τους και να επιβλέπει την πορεία εργασιών όλων των ομάδων.

16. ΡΟΛΟΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Οι μαθητές εργάζονται σε ομάδες των 4 ατόμων. Η τάξη αποτελείται από 20 μαθητές. Στο εργαστήριο αναλογεί 1 υπολογιστής σε 2 μαθητές. Οι μαθητές μοιράζουν μεταξύ τους τις εργασίες που αναλογούν στην ομάδα τους, συνομιλούν και ανταλλάσσουν απόψεις. Η σκέψη κάθε μαθητή ανατροφοδοτεί τη σκέψη των υπολοίπων μαθητών της ομάδας.

17. ΠΡΟΑΠΑΙΤΟΥΜΕΝΕΣ ΓΝΩΣΕΙΣ

Στοιχειώδης εξοικείωση των μαθητών με τη χρήση του διαδικτύου και των λογισμικών γενικής χρήσης και τη συνεργασία σε ομάδες.

18. ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

1η ομάδα: Στόχος των μαθητών είναι να συλλέξουν πληροφορίες για το έργο και για τη ζωή του συγγραφέα. Επισκέπτονται τις ιστοσελίδες:

http://www.diadromes.net/logotexnes/axiotis

http://pandoxeio.com/2011/01/26/aithrio36aksiotis/

http://www.perizitito.gr/ .

Κρατούν σημειώσεις για το συγγραφέα και καταγράφουν τι είναι αυτό που τους προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση σε σχέση με τη ζωή του συγγραφέα. Στη συνέχεια προσπαθώντας να ερμηνεύσουν τον τίτλο της συλλογής «Ξόβεργα με μέλι» από την οποία προέρχεται το συγκεκριμένο διήγημα επισκέπτονται την ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr για να βρουν της ερμηνεία της λέξης «Ξόβεργα». Γιατί ο συγγραφέας δίνει αυτόν τον τίτλο στη συλλογή των διηγημάτων του; Την 3η ώρα και αφού έχουν συλλέξει όλες τις απαραίτητες πληροφορίες και έχουν κρατήσει σημειώσεις, οι μαθητές θα συντάξουν το δικό τους σύντομο βιογραφικό σημείωμα στον επεξεργαστή κειμένου, το οποίο θα αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους. Έπειτα θα γράψουν στον επεξεργαστή κειμένου μια δική τους σύντομη ιστορία με τίτλο «Ξόβεργα με μέλι».

2η ομάδα: Οι μαθητές διερευνούν τη γλώσσα του κειμένου, τα εκφραστικά μέσα, το ύφος και τα αφηγηματικά χαρακτηριστικά. Επισκέπτονται την ιστοσελίδα ,διαβάζουν ένα απόσπασμα από ένα άλλο μυθιστόρημα του συγγραφέα, καταλήγουν σε συμπεράσματα για τη γλώσσα και τους εκφραστικούς τρόπους του συγγραφέα και κρατούν σημειώσεις. Στη συνέχεια στην ιστοσελίδα http://www.alexgger.blogspot.com/ βρίσκουν πληροφορίες για το ύφος, τους τύπους του αφηγητή και τους αφηγηματικούς τρόπους και κρατούν σημειώσεις σχετικά με το ύφος και τις αφηγηματικές τεχνικές του αποσπάσματος. Επίσης οι μαθητές περιηγούνται στις ιστοσελίδες http://el.wikipedia.org και

http://www.tourismos-Kavala.gr/site

και συγκεντρώνουν πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό για την πόλη της Καβάλας. Αυτό το υλικό θα χρησιμοποιήσουν την 3η ώρα ώστε να συντάξουν στον επεξεργαστή κειμένου μια περιγραφή της Καβάλας και να παρουσιάσουν φωτογραφίες της πόλης στο PowerPoint.

3η ομάδα: Στόχος της ομάδας είναι να κατανοήσει το ρόλο των λαϊκών εθίμων στη ζωή των ανθρώπων στην παραδοσιακή κοινωνία, παίρνοντας αφορμή από το κείμενο, και να συγκεντρώσουν και να καταγράψουν έθιμα που σχετίζονται με το γάμο. Οι μαθητές επισκέπτονται τις ιστοσελίδες : http://paleohori-halkidiki.blogspot.com/2008/05/blog-post_1346.html

http://www.stargamos.gr/index.php?option=com_content&view=category&id=55&Itemid=107

και καταγράφουν έθιμα που σχετίζονται με το γάμο. Επίσης παίρνοντας αφορμή από το κείμενο και τις πληροφορίες που συνέλλεξαν καταγράφουν τις σημειώσεις τους για το ρόλο των λαϊκών εθίμων στην παραδοσιακή κοινωνία. Την 3η ώρα γράφουν στον επεξεργαστή κειμένου ένα φανταστικό διάλογο ανάμεσα στους ίδιους και στους γονείς τους σχετικά με την αξία και τη σημασία που έχουν τα ήθη και τα έθιμα στη ζωή μας.

4η ομάδα: Οι μαθητές, μέσα από τους κατάλληλους δικτυακούς τόπους, αναζητούν και συγκεντρώνουν πληροφορίες για το έθιμο του Κλήδονα. Επισκέπτονται τις ιστοσελίδες:

http://www.thrakomikra.snn.gr/klidonas.htm

http://www.asxetos.gr/Default.aspx?tabId=162&s=156&sc=147#axzz1ZY76AbJG

και καταγράφουν πληροφορίες για τον εορτασμό αυτού του εθίμου και τα κατάλοιπα του στη σημερινή κοινωνία. Στην ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr , στο συμφραστικό πίνακα, στα περιεχόμενα εντοπίζουν και διαβάζουν το ποίημα του Γ. Σεφέρη «Φωτιές του Αι-Γιάννη».Στη συνέχεια καταγράφουν τα συμπεράσματα τους για τον τρόπο με τον οποίο τα δύο κείμενα αξιοποιούν το έθιμο του Κλήδονα. Την 3η ώρα γράφουν στον επεξεργαστή κειμένου μία πρωτοπρόσωπη αφήγηση για τα γεγονότα της γιορτής του Κλήδονα, υποθέτοντας ότι είναι η Άννα , δίνοντας ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία.

5η ομάδα: Η ομάδα προσπαθεί να κατανοήσει και να καταγράψει τα συναισθήματα τόσο του συγγραφέα όσο και της ηρωίδας, της Άννας και να συνθέσει την προσωπικότητα της. Επίσης μέσα από την ανάγνωση του διηγήματος του Εμμανουήλ Ροΐδη το οποίο οι μαθητές θα εντοπίσουν και θα διαβάσουν στην ιστοσελίδα http://www.snhell.gr οι μαθητές προσπαθούν να καταλήξουν σε συμπεράσματα για τις συνέπειες μιας φάρσας σε ευαίσθητα και αδύναμα άτομα, τα οποία καταγράφουν στο τετράδιο τους. Την 3η ώρα οι μαθητές γράφουν ένα αφηγηματικό κείμενο στον επεξεργαστή κειμένου για μια φάρσα που έκαναν κάποτε οι ίδιοι και για τις συνέπειες της. Το αφηγηματικό αυτό κείμενο θα το αναρτήσουν στην ιστοσελίδα του σχολείου τους.

19. ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ

Η αξιολόγηση των μαθητών, κατά τη διάρκεια αλλά και μετά την ολοκλήρωση του σχεδίου μαθήματος, έγινε με κριτήριο την επίτευξη των στόχων που τέθηκαν αρχικά. Συνεκτιμήθηκαν οι απαντήσεις των ομάδων στο φύλλο εργασίας, ο γραπτός λόγος που παρήγαγαν, η συνεργασία των μελών των ομάδων κατά τη διάρκεια της έρευνας και η συμμετοχή των ομάδων στην παρουσίαση των εργασιών τους.

20. ΕΝΑΛΛΑΚΤΙΚΕΣ ΕΚΔΟΧΕΣ- ΔΥΝΑΤΟΤΗΤΕΣ ΤΡΟΠΟΠΟΙΗΣΗΣ ΠΡΟΕΚΤΑΣΗΣ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ

Η συγκεκριμένη πρόταση μπορεί να τροποποιηθεί αναλόγως ως προς την έκταση ή τη στόχευση. Για το συγκεκριμένο σενάριο επιλέχτηκε η καθοδηγούμενη πλοήγηση στο διαδίκτυο λόγω έλλειψης χρόνου αλλά και λόγω όχι ιδιαίτερα υψηλής εξοικείωσης της τάξης με τον υπολογιστή.(πρόκειται για παιδιά 13-14 ετών που προέρχονται στην πλειοψηφία τους από αγροτικές οικογένειες). Το σενάριο μπορεί να τροποποιηθεί ώστε:

  • Η διδακτική πορεία να είναι λιγότερο καθοδηγούμενη από τα φύλλα εργασίας. Αυτό απαιτεί την αντικατάσταση των προδιαγραμμένων βημάτων και οδηγιών και την ενθάρρυνση της αυτενέργειας.
  • Η διδακτική πορεία να περιλαμβάνει περιήγηση σε περισσότερους δικτυακούς τόπους για τη συλλογή υλικού. Η ελεύθερη πλοήγηση στο διαδίκτυο μπορεί να εμπλουτίσει τη διδακτική παρέμβαση με στόχο την άσκηση των μαθητών στην αξιοποίηση δικτυακών τόπων και ψηφιακού υλικού.
  • Να διερευνηθούν θέματα που σχετίζονται με τις ιστορικές-κοινωνικές συνθήκες που επικρατούσαν στην Καβάλα των μεταπολεμικών χρόνων και μ’ αυτόν τον τρόπο να γίνει προέκταση του σεναρίου και στην τοπική ιστορία.

21. ΒΙΒΛΙΟΓΡΑΦΙΑ

1. Επιμορφωτικό υλικό για την επιμόρφωση των εκπαιδευτικών στα κέντρα στήριξης Επιμόρφωσης, Τεύχος 3 (Κλάδος ΠΕ02)

2. Η διδασκαλία της Λογοτεχνίας με ηλεκτρονικούς υπολογιστές, Σοφία Νικολαίδου

3. Τ.Π.Ε. και Λογοτεχνία, από τη θεωρία στη διδακτική πράξη, Σοφία Νικολαίδου

4. Καβάλα, μια πόλη στη λογοτεχνία, επιλογή κειμένων Διαμαντής Αξιώτης, Μεταίχμιο 2002

5. Κείμενα Νεοελληνικής Λογοτεχνίας, Β Γυμνασίου, βιβλίο εκπαιδευτικού, ΟΕΔΒ, Αθήνα

6. Θεωρίες μάθησης για εκπαιδευτικούς, Morris L. Bigge










ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΟΜΑΔΑ Α

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες:

http://www.diadromes.net/logotexnes/axiotis

http://pandoxeio.com/2011/01/26/aithrio36aksiotis/

http://www.perizitito.gr/ (Πληκτρολογήστε στην αναζήτηση: Διαμαντής Αξιώτης)

Συγκεντρώστε πληροφορίες για τη ζωή και το συγγραφικό έργο του Διαμαντή Αξιώτη και κρατήστε σημειώσεις στο τετράδιο σας.

2. Συντάξτε στον επεξεργαστή κειμένου το δικό σας βιογραφικό σημείωμα για τον Καβαλιώτη συγγραφέα Διαμαντή Αξιώτη το οποίο θα αναρτήσετε στην ιστοσελίδα του σχολείου σας. Τι είναι αυτό που σας προκαλεί μεγαλύτερη εντύπωση στη ζωή του;

3. Ο τίτλος της συλλογής από την οποία προέρχεται το απόσπασμα «Η Άννα του Κλήδονα» είναι «Ξόβεργα με μέλι». Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr και στην επιλογή Λεξικά πληκτρολογήστε τη λέξη «Ξόβεργα» στην αναζήτηση. Γιατί, πιστεύετε, ο συγγραφέας επιλέγει αυτόν τον τίτλο; Κρατήστε σημειώσεις στο τετράδιο σας.

4. Γράψτε στον επεξεργαστή κειμένου μια δικιά σας σύντομη αφήγηση με τίτλο «Ξόβεργα με μέλι».

ΟΜΑΔΑ Β

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://www.diadromes.net/logotexnes/axiotis/145-elaxiston/ και μελετήστε ένα απόσπασμα από το μυθιστόρημα του Διαμαντή Αξιώτη «Το ελάχιστον της ζωής του».

2. Σε τι συμπεράσματα μπορείτε να καταλήξετε για τη γλώσσα και τους εκφραστικούς τρόπους του Διαμαντή Αξιώτη; Κρατήστε σημειώσεις στο τετράδιο σας.

3. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.alexgger.blogspot.com/ (ύφος, τύποι αφηγητή, αφηγηματικοί τρόποι) και καταγράψτε στο τετράδιο σας τα συμπεράσματα σας σχετικά με το ύφος και τις αφηγηματικές τεχνικές του αποσπάσματος «Η Άννα του Κλήδονα

4. Και τα δύο έργα του Διαμαντή Αξιώτη( Άννα του Κλήδονα, Το ελάχιστον της ζωής του) είναι πλούσια σε εικόνες οι οποίες εμπνέονται από την πόλη της Καβάλας. Επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες http://el.wikipedia.org (Πληκτρολογήστε στην αναζήτηση:Καβάλα) και

http://www.tourismos-Kavala.gr/site

και συγκεντρώστε πληροφορίες και φωτογραφικό υλικό για την πόλη της Καβάλας. Συντάξτε στον επεξεργαστή κειμένου μία περιγραφή της πόλης της Καβάλας και συνοδεύστε την από φωτογραφίες της πόλης τις οποίες θα παρουσιάσετε στο λογισμικό παρουσίασης(PowerPoint)

ΟΜΑΔΑ Γ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:

http://www.stargamos.gr/index.php?option=com_content&view=category&id=55&Itemid=10

Καταγράψτε στο τετράδιο σας τα έθιμα του γάμου που αναφέρονται στο απόσπασμα που μελετάτε και συγκεντρώστε από τους δικτυακούς τόπους που σας δίνονται και άλλα έθιμα που σχετίζονται με το γάμο.

2.Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα : http://paleohorihalkidiki.blogspot.com/2008/05/blog-post_1346.html και συγκεντρώστε πληροφορίες για τον τρόπο με τον οποίο γινόταν ένας παραδοσιακός γάμος. Παίρνοντας αφορμή από το κείμενο που μελετάτε αλλά και από τον δικτυακό τόπο τον οποίο επισκεφτήκατε ποια είναι τα συμπεράσματα σας για το ρόλο των λαϊκών εθίμων στη ζωή των ανθρώπων στην παραδοσιακή κοινωνία; Πιστεύετε ότι τα έθιμα παίζουν τον ίδιο ρόλο στις σύγχρονες κοινωνίες; Κρατήστε σημειώσεις στο τετράδιο σας.

3. Υποθέστε ότι συζητάτε με τους γονείς σας για τη σημασία και το ρόλο των εθίμων στη σύγχρονη εποχή. Οι γονείς σας είναι παραδοσιακοί και πιστεύουν ότι τα έθιμα πρέπει να τηρούνται πιστά ακόμη κα σήμερα ενώ εσείς, αντίθετα, πιστεύετε ότι τα έθιμα είναι ξεπερασμένες συνήθειες και κατάλοιπα του παρελθόντος που δυσκολεύουν τη ζωή μας. Γράψτε στον επεξεργαστή κειμένου ένα φανταστικό διάλογο ανάμεσα σε σας και στους γονείς σας.

ΟΜΑΔΑ Δ

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

  1. Επισκεφτείτε τις ιστοσελίδες:

http://www.asxetos.gr/Default.aspx?tabId=162&s=156&sc=147#axzz1ZY76AbJG

(στην αναζήτηση πληκτρολογήστε «Κλήδονας»)

και http://www.thrakomikra.snn.gr/klidonas.htm

Συγκεντρώστε πληροφορίες για το έθιμο του Κλήδονα. Κρατήστε σημειώσεις στο τετράδιο σας σχετικά με το πώς γιόρταζαν οι άνθρωποι σε παλιότερες εποχές αυτό το έθιμο. Στη σύγχρονη εποχή οι άνθρωποι γιορτάζουν το έθιμο του Κλήδονα; Αν ναι, με ποιον τρόπο;

2. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.greek-language.gr . Επιλέξτε Συμφραστικός πίνακας, περιεχόμενα και στη συνέχεια το ποίημα του Γ.Σεφέρη «Φωτιές του Αι-Γιάννη». Διαβάστε το ποίημα. Τόσο το διήγημα του Δ.Αξιώτη όσο και το ποίημα του Γ. Σεφέρη βασίζονται στο λαϊκό έθιμο του Αι- Γιάννη του Κλήδονα. Κρατήστε σημειώσεις στο τετράδιο σας για τον τρόπο με τον οποίο τα δύο κείμενα αξιοποιούν το λαϊκό έθιμο.

3. Υποθέστε ότι είστε η Άννα. Μεταφερθείτε στην εποχή και στην κοινωνία που ζει η Άννα και αφηγηθείτε σε α πρόσωπο τα γεγονότα που συνέβησαν εκείνη τη βραδιά της γιορτής του Κλήδονα, δίνοντας ένα διαφορετικό τέλος στην ιστορία. Γράψτε την αφήγηση σας στον επεξεργαστή κειμένου.

ΟΜΑΔΑ Ε

ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ

1. Με βάση τα στοιχεία του κειμένου προσπαθήστε να συνθέσετε στο τετράδιο σας την προσωπικότητα της κεντρικής ηρωίδας του κειμένου, της Άννας. Μπορείτε επίσης να ζωγραφίσετε το πορτρέτο της.

2. Ποια ήταν τα συναισθήματα του συγγραφέα τότε που συμμετείχε στη φάρσα που έκαναν τα παιδιά και ποια είναι τώρα που είναι πια ενήλικος; Κρατήστε σημειώσεις.

3. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα http://www.snhell.gr ( ανθολόγιο λογοτεχνίας και επιλέγετε τον συγγραφέα Εμμανουήλ Ροΐδη) και διαβάζετε το διήγημα του Εμμανουήλ Ροΐδη «Το ξεστούπωμα». Καταγράψτε στο τετράδιο σας παίρνοντας αφορμή από το απόσπασμα «Η ‘Αννα του Κλήδονα» και από το «Ξεστούπωμα», τις συνέπειες που μπορεί να έχει μια παιδικά φάρσα ιδιαίτερα σε ευαίσθητα άτομα.

4. Αφηγηθείτε σύντομα μια φάρσα που εσείς κάνατε σε κάποιον άλλο και τις συνέπειες της. Γράψτε την αφήγηση σας στον επεξεργαστή κειμένου και αναρτήστε την στην ιστοσελίδα του σχολείου σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: