Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Παρασκευή, 4 Νοεμβρίου 2011

ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ


ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
ΒΗΜΑΤΑ ΓΙΑ ΤΗ ΣΥΓΓΡΑΦΗ ΤΗΣ ΠΕΡΙΛΗΨΗΣ
1.     Διαβάζω προσεκτικά όλο το κείμενο, ώστε να έχω μια γενική ιδέα για το περιεχόμενο του.
2.    Επισημαίνω το νοηματικό κέντρο του κειμένου, καταλαβαίνω δηλαδή το θέμα του κειμένου.
3.    Διαβάζω δεύτερη φορά και πιο προσεκτικά το κείμενο.
4.    Διακρίνω σε κάθε παράγραφο τη θεματική πρόταση και τις λεπτομέρειες. Η θεματική  πρόταση με βοηθά να καταλάβω το νηματικό κέντρο κάθε παραγράφου.
5.    Υπογραμμίζω τις λέξεις-κλειδιά κάθε παραγράφου και κρατάω σημειώσεις για κάθε παράγραφο.
6.    Χρησιμοποιώ τις λέξεις-κλειδιά που υπογράμμισα και τις σημειώσεις που κράτησα για να δώσω ένα πλαγιότιτλο για κάθε παράγραφο ή να σχηματίσω μικρές-σύντομες προτάσεις που να ανταποκρίνονται στο περιεχόμενο της παραγράφου.
7.    Τέλος χρησιμοποιώ τις προτάσεις ή τους πλαγιότιτλους που σχημάτισα συνδέοντας τες με κατάλληλες συνδετικές λέξεις και φράσεις ώστε να συνθέσω ένα σύντομο, πυκνό και ολοκληρωμένο κείμενο.
Τι πρέπει να προσέχω
  • Να μην είμαστε υπερβολικά αφαιρετικοί δηλαδή να είμαστε σε θέση να συμπεριλάβουμε στην περίληψη μας τα κύρια σημεία.
  • Η περίληψη πρέπει να αποτελεί δική μας δημιουργία και όχι απλή επανάληψη του αρχικού κειμένου. Τα βασικότερα σημεία του αρχικού κειμένου πρέπει να τα αποδώσουμε με δικό μας λεξιλόγιο. Αποφεύγουμε την αυτούσια επανάληψη λέξεων και φράσεων του κειμένου.
  • Η περίληψη μας δεν πρέπει να αλλοιώνει το νόημα του αρχικού κειμένου και δεν πρέπει να εκφράζουμε την προσωπική μας γνώμη. Δεν διατυπώνουμε ούτε αρνητικά ούτε θετικά σχόλια, απλώς μεταφέρουμε αυτά που λέει το κείμενο.
  • Προσέχουμε να έχουμε σωστή έκφραση, καλή σύνδεση προτάσεων και νοημάτων χωρίς κενά, πλεονασμούς, επαναλήψεις.
  • Ως προς την έκταση της περίληψης: ακολουθούμε τις οδηγίες που μας δίνονται και προσπαθούμε να τηρήσουμε το όριο των λέξεων.



ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

Διαβάστε προσεκτικά το παρακάτω κείμενο

1η § Στον 21ο αιώνα συνεχίζουν να υπάρχουν όχι μόνο εκατομμύρια παιδιά ενός κατώτερου Θεού, αλλά χιλιάδες παιδιά κανενός Θεού. Παιδιά-σκλάβοι, που πουλιούνται από τις οικογένειές τους για ένα πεντοχίλιαρο στους δουλεμπόρους, οι οποίοι τα μεταπωλούν στα σκλαβοπάζαρα της δυτικής Αφρικής προς 150.000 δρχ. το ένα!
2η § Κατάντησε η ανθρώπινη ζωή να είναι φτηνότερη από εκείνη του ζώου. Στο κάτω κάτω της γραφής ένα πανάκριβο σκυλί ράτσας, όταν πουληθεί, εξασφαλίζει περιποίηση και τροφή άρχοντα. Ένα σκλαβάκι του πεντοχίλιαρου θα ζήσει, αν τελικά ζήσει, σκυλίσια ζωή δουλεύοντας στις φυτείες ή, στην καλύτερη περίπτωση, ως υπηρέτης σε σπίτια.
3η § Μήπως η λεγόμενη πολιτισμένη ανθρωπότητα με τους διεθνείς οργανισμούς της δεν γνωρίζει ότι υπάρχουν σκλαβοπάζαρα παιδιών; Στην εποχή της παγκοσμιοποίησης, στην οποία όλος ο πλανήτης είναι ένα σπίτι και μάλιστα υπό άγρυπνη δορυφορική παρακολούθηση, είναι υποκρισία και ντροπή να μένουν αδιάφοροι οι εμφανιζόμενοι ως σερίφηδες της παγκόσμιας τάξης.
4η § Είναι γνωστό ότι η ανθρώπινη ύπαρξη είναι εμπόρευμα. Είναι γνωστή η
μισθωτή δουλεία και η σκληρότητά της στις αναπτυγμένες και υπό ανάπτυξη
οικονομίες της λεγόμενης ελεύθερης αγοράς. Αφελώς πιστεύαμε ότι είχε καταργηθεί η άμισθη δουλεία ή ότι είχε περιοριστεί στο ελάχιστο στις μέρες μας.
5η § Και όμως την εκτεταμένη ύπαρξη του δουλεμπορίου των παιδιών έρχεται να επιβεβαιώσει η είδηση, ότι ένα υπό νιγηριανή σημαία πλοίο με περίπου 250 σκλαβάκια πλανάται στις θάλασσες της δυτικής Αφρικής ψάχνοντας να αγκυροβολήσει σ’ ένα ασφαλές σκλαβοπάζαρο, για να ξεπουλήσει ο καπετάνιος την ανθρώπινη πραμάτεια του. […]
6η § Εάν το πλοίο – φάντασμα μετέφερε «τρομοκράτες» θα έσπευδαν επί τόπου αεροπλανοφόρα, οι κατασκοπευτικοί δορυφόροι θα το είχαν εντοπίσει και ο «εχθρός» θα είχε εξουδετερωθεί μέσα σε λίγες ώρες. Δεν κινδυνεύουν, όμως, τα συμφέροντα των ισχυρών αλλά η ζωή 250 παιδιών της Αφρικής. Ευτελής η αξία τους, αλλά η παγκόσμια ντροπή και η αναλγησία τεράστια, γι’ αυτό δεν ξεπλένεται με τίποτε.
Από τον ημερήσιο τύπο








ΑΣΚΗΣΗ 1
Να συμπληρώσετε τον παρακάτω πίνακα:

Νοηματικό κέντρο
Λέξεις-κλειδιά
Πλαγιότιτλος
1η παράγραφος



2η παράγραφος



3η παράγραφος



4η παράγραφος



5η παράγραφος



6η παράγραφος







ΑΣΚΗΣΗ 2
Να γράψετε την περίληψη του κειμένου (100-120 λέξεις περίπου)
..............................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................................

Δεν υπάρχουν σχόλια: