ΚΕΦΑΛΑΙΟ 7, Η ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ(2)
ΚΕΦΑΛΑΙΟ ΕΒΔΟΜΟ
ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ(2)
ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ
1. Τι γνωρίζετε για τον οικουμενικό άνθρωπο; Ποια ήταν τα χαρακτηριστικά του;
2. Τι ρόλο παίζουν τα σχολεία στη μόρφωση που θέλουν οι ανθρωπιστές;
3. Ποιος ήταν ο ρόλος των Ελλήνων λογίων στη διάδοση των ανθρωπιστικών σπουδών και ποιοι ήταν αυτοί;
4. Πότε εφευρέθηκε η τυπογραφία; Ποια ήταν η μόρφωση των ανθρώπων εκείνης της εποχής;
5. Ποιοι ήταν οι σημαντικότεροι εκπρόσωποι των γραμμάτων και των επιστημών την εποχή της Αναγέννησης;
ΣΧΕΔΙΑΓΡΑΜΜΑ
Οικουμενικός άνθρωπος
· Πρέπει να ασχολείται με όλους τους τομείς της ανθρώπινης δραστηριότητας, να έχει πολυδιάστατη προσωπικότητα με πνευματικά, ψυχικά και σωματικά χαρίσματα.
· Ο οικουμενικός άνθρωπος καθορίζει με τη γνώση και τον προσωπικό του αγώνα το μέλλον και τη μοίρα του.
Ρόλος των σχολείων
· Ιδρύονται πολλά νέα σχολεία και πανεπιστήμια που βοηθούν στη διάδοση των νέων ιδεών.
· Διδάσκονται πολλά μαθήματα ώστε οι μαθητές να αποκτούν συνολική μόρφωση.
Συμβολή των Ελλήνων λογίων
· Οι λόγιοι πρόβαλαν τα Ελληνικά γράμματα με το διδακτικό και εκδοτικό τους έργο.
· Ενίσχυσαν το ενδιαφέρον για την έκδοση αρχαίων Ελληνικών κειμένων και τη συλλογή αρχαίων χειρογράφων από βιβλιοθήκες και ηγεμόνες.
· Σημαντικοί Έλληνες λόγιοι: Γεώργιος Γεμιστός ή Πλήθων, ο επίσκοπος Νίκαιας Βησσαρίων.
Τυπογραφία
· Εφευρέθηκε το 1450 από τον Ιωάννη Γουτεμβέργιο.
· Το 1500 λειτουργούσαν τυπογραφεία σε 236 πόλεις της Ευρώπης
· Μόνο οι άνθρωποι της πόλης είχαν τη δυνατότητα να διαβάσουν τα βιβλία, ο περισσότερος κόσμος ήταν αναλφάβητος και αμέτοχος στις εξελίξεις.
Εκπρόσωποι των γραμμάτων της εποχή της Αναγέννησης
· Μισέλ ντε Μονταίν: Δοκίμια
· Θερβάντες: Δον Κιχώτης
· Ουίλιαμ Σαίξπηρ: θεατρικά έργα: Άμλετ, Μάκβεθ, Οθέλλος
· Νικολό Μακιαβέλλι: Ο ηγεμόνας: αναλύει την τακτική που πρέπει να ακολουθεί ο ηγεμόνας για την κατάκτηση της εξουσίας.
Σχόλια