ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ: Α ΦΑΣΗ:ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Στο σενάριο : Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα, στην Α φάση: πριν την ανάγνωση, οι μαθηές του Γ1, Γ2 και Γ3 παρακολούθησαν ένα βίντεο για τη ζωή του Σωκράτη και στη συνέχεια μελέτησαν δύο ποιήματα του Κ.Καβάφη: τις "Θερμοπύλες" και την "Ιθάκη". Εργάστηκαν χωρισμένοι σε ομάδες, συζήτησαν, προβληματίστηκαν και κατέγραψαν τα συμπεράσματα τους για τη στάση ζωής που προβάλλεται μέσα από τα δύο ποιήματα. Η διαδικασία δεν ήταν εύκολη και διήρκησε περισσότερο από αυτό  που είχε αρχικά προβλεφτεί (4 ώρες) αλλά ένα είναι σίγουρο: οι μαθητές μέσα από τη συζήτηση και την ομαδική εργασία βγήκαν κερδισμένοι. Τώρα βρισκόμαστε στη Β φάση κατά τη διάρκεια της οποίας οι μαθητές και πάλι χωρισμένοι σε ομάδες μελετούν διαφορετικά κείμενα, κατανοούν τα κείμενα, τα αναλύουν και συνθέτουν τις εργασίες τους.
Μερικές από τις εργασίες της Α φάσης είναι οι ακόλουθες:


Στο ποίημα  Θερμοπύλες ο ποιητής τονίζει ότι θα δοξαστούν και θα τιμηθούν αυτοί που έχουν ορίσει ένα στόχο στη ζωή τους και προσπαθούν να τον πετύχουν παρ’ολες τις δυσκολίες .Ποτέ δεν επηρεάζονται από τα υλικά αγαθά και δεν παρεκτρέπονται από το στόχο τους. Ακόμα  είναι υπάκουοι στη δικαιοσύνη και στους νόμους. Όμως περισσότερη τιμή θα δοθεί σε εκείνους που ενώ ξέρουν ότι το τίμημα είναι βαρύ ,μένουν πιστοί στις απόψεις τους, τις ιδεολογίες τους και τα όνειρά τους . 

Ο ποιητής επιλέγει αυτές τις  στάσεις ζωής γιατί προσπαθεί να υποδείξει  ότι  το πιο σημαντικό στη ζωή είναι να κυνηγάμε τους στόχους μας και να υπερασπιζόμαστε τα ιδανικά μας αν και μερικές φορές δεν θα είναι ο πιο εύκολος δρόμος . Όμως αυτός  που δεν απελπίζεται και δεν φοβάται θα τα καταφέρει.
  
 Στα δύο ποιήματα προβάλλονται πολλές  αξίες και ιδανικά . Στο ποίημα
 Ιθάκη τονίζονται τα ιδανικά της γνώσης ,του θάρρους ,της γενναιότητας,της 
 εποικοδομητικής  αξιοποίησης της ζωής , της προσπάθειας να αξιοποιήσεις όλες
 τις ευκαιρίες που σου δίνονται για να γίνεις καλύτερος άνθρωπος και να
 βελτιώσεις το μέλλον σου. Στο ποίημα Θερμοπύλες  διακρίνονται τα ιδανικά της
 θέλησης , της τιμιότητας ,της γενναιότητας ,του κουράγιου ,της προσπάθειας για
 την υπεράσπιση των ιδανικών  και των απόψεων σου, το πείσμα και η ηθική .

Φυσικά και δεν θα είναι εύκολο να ακολουθήσει κάποιος αυτές τις στάσεις ζωής ,γιατί θα υπάρξουν πολλά εμπόδια  και πειρασμοί. .Όμως αυτός που θα προσπαθήσει και δεν θα επηρεαστεί θα τα καταφέρει  και η τελική ανταμοιβή θα τον δικαιώσει . Γιατί  έτσι και αλλιώς σε αυτή την ζωή τίποτα που αξίζει δεν πετυχαίνεται χωρίς προσπάθεια . 

Για να επιλέξει κάποιος αυτή τη στάση ζωής  πρέπει να είναι απόλυτα σίγουρος και συνειδητοποιημένος  ότι είναι έτοιμος να αγωνιστεί  σκληρά  για  να κερδίσει . Επίσης  πρέπει να έχει θέληση και πείσμα και όλα αυτά δεν μπορεί να τα αποκτήσει κάποιος αν  δεν το έχει επιλέξει απολύτως ελευθέρα και συνειδητά.


Η στάση του ποιητή είναι σταθερή σε όλο το ποίημα και αυτό δείχνει έναν άνθρωπο σταθερό στις απόψεις του.  
Οι ιδέες που περιέχονται στο ποίημα δείχνουν  έναν άνθρωπο που έχει προβληματιστεί πολύ πάνω στο θέμα της ζωής. Αλλά τελικά με μια αισιοδοξία προσπαθεί να πείσει τους αναγνώστες  ότι πρέπει να έχουμε στόχους και ιδανικά να τα υπερασπιζόμαστε αλλά και να απολαμβάνουμε τη ζωή , γιατί όταν πετυχαίνεις κάτι μετά από πολύ προσπάθεια νιώθεις ένα συναίσθημα ολοκλήρωσης και ευτυχίας.  


Ο ποιητής απευθύνεται σε οποιονδήποτε θα δείξει ενδιαφέρον να διαβάσει τα ποιήματα του και να γνωρίσει τις απόψεις του . Όμως έμμεσα απευθύνεται και στο εαυτό του για να τον εμψυχώσει και να τον πείσει  ότι  αυτή η προσπάθεια αξίζει τις δυσκολίες που πρόκειται  ή έχει ήδη συναντήσει .

Εργάστηκαν οι μαθητές: Ανανιάδου Εύα, Γκίκα Ευρυδίκη, Θωμαίδης Γιάννης, Χονδροκώστας Χάρης1



Η στάση ζωής που προβάλλεται στο ποίημα Θερμοπύλες είναι να αγωνιζόμαστε γι’ αυτό που επιθυμούμε και να μην μας ενδιαφέρει το αποτέλεσμα. Πρέπει να προσπαθούμε και να μην απελπιζόμαστε αλλά να είμαστε πρόθυμοι να θυσιάσουμε πράγματα που έχουν αξία για εμάς , ακόμη και την ίδια μας την ζωή. Όπως κι οι Σπαρτιάτες μπορούσαν να δώσουν στους Μήδους  άνευ όρων ό,τι επιθυμούσαν όμως προτίμησαν να μην αποφύγουν τον πόλεμο.

Ο ποιητής προτείνει αυτές τις στάσεις ζωής για να μας διδάξει αξίες που είναι σημαντικές για την ζωή μας και τον τρόπο που περνάμε την καθημερινότητά μας.

Οι αξίες που προβάλλονται μέσα από τα ποιήματα είναι να αγωνιζόμαστε για τα ιδανικά μας και μας ενθαρρύνει να γευτούμε τη ζωή απ’ όλες τις πλευρές της. Επίσης μας συμβουλεύει να μην μας ενδιαφέρουν τόσο τα υλικά αγαθά όσο το ταξίδι.


Είναι πολύ δύσκολο στις μέρες μας να κρατήσουμε αυτές τις στάσεις ζωής διότι με τους πολύ γρήγορους ρυθμούς των ημερών μας δεν έχουμε χρόνο να επενδύσουμε στις ψυχικές μας ανάγκες. Ακόμα χρειάζεται να καταβάλουμε μεγάλο βαθμό προσπάθειας για να τα καταφέρουμε.

Η σταση ζωής που προτείνεται είναι συνειδητή επιλογή του συγγραφέα δηλαδή μόνος του το εμπνεύστηκε το ποίημα χωρίς να του το επιβάλει κανείς.

Η στάση ζωής είναι σταθερή σε όλο το ποίημα αφού μας προτρέπει να αντιμετωπίσουμε και εμείς την ζωή με τον ίδιο τρόπο.

Ο ποιητής είναι  προβληματισμένος,μελαγχολικός και απευθύνεται σε κάθε άνθρωπο και τον προτρέπει να αγνοήσει τους κινδύνους γιατί ουσιαστικά οι κίνδυνοι υπάρχουν μόνο στο μυαλό μας.


Εργάστηκαν οι μαθητές: Τσακίρη Βασιλική, Πετσαγγουράκης Χαράλαμπος, Σεμερτζίδης Μάριος:Γ3


       Στο ποίημα Θερμοπύλες, η στάση ζωής που προτείνεται είναι ότι πρέπει να προσπαθούμε σε μια δύσκολη κατάσταση ακόμα και αν ξέρουμε ότι δεν θα πετύχουμε. Στο ποίημα Ιθάκη η στάση ζωής που προτείνεται είναι ότι ο άνθρωπος πρέπει να ενδιαφέρεται αποκλειστικά για την διαδρομή που ακολουθεί για να φτάσει σε ένα στόχο και όχι για τον τελικό προορισμό, δηλαδή τον στόχο.  
    Κατά τη γνώμη μας, ο ποιητής επιλέγει αυτές τις στάσεις ζωής, γιατί θεωρεί ότι αυτές είναι οι πιο σημαντικές για τον άνθρωπο. Επίσης, διδάσκουν στον άνθρωπο πράγματα για την ζωή του.
     Στο ποίημα Θερμοπύλες οι αξίες και τα ιδανικά που προβάλλονται είναι η τιμή,
η ανδρεία, η υπεράσπιση της πατρίδας, η υστεροφημία και η ηρωική μάχη. Στο ποίημα Ιθάκη προβάλλονται η υπομονή και η επιμονή που πρέπει να έχει ο άνθρωπος και όχι ο εγωισμός. Επίσης η προσπάθεια που καταβάλλει ο άνθρωπος  για να φτάσει σε έναν στόχο.
     Δεν είναι εύκολο κάποιος να υιοθετήσει αυτές τις στάσεις ζωής. Είναι δυνατόν να μην υπερασπιστεί τις αξίες μέχρι τέλους, να συναντήσει εμπόδια και να τα εγκαταλείψει.
    Η στάση ζωής που προτείνεται στα δύο ποιήματα του Καβάφη είναι επιλογή του ποιητή αλλά μπορεί να επηρεάστηκε  από ιστορικά γεγονότα και το περιβάλλον του.
    Η στάση ζωής που επιλέγεται από τον ποιητή στα δύο ποιήματα είναι σταθερή. Το θέμα τους παραμένει ίδιο, δεν αλλάζει.
    Όταν ο ποιητής γράφει το πρώτο  ποίημα είναι σοβαρός και προβληματισμένος, αυτό το καταλαβαίνουμε από το θέμα και τον τρόπο που γράφει. Ενώ στο δεύτερο ποίημα ο ποιητής είναι σοβαρός αλλά πιο αισιόδοξος και το ύφος του είναι λίγο πιο χαρούμενο.
    Ο ποιητής στο ποίημα Ιθάκη απευθύνεται σε όλους αυτούς που διαβάζουν τα ποιήματα του, στον καθένα ξεχωριστά. 
      
    Εργάστηκαν οι μαθητές:  Λούφι Αθηνά , Παπαδοπούλου Μάγδα, Κέρζελης Χρήστος, Καπνόπουλος Γιώργος2
  

                                                            

 





Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ 369-529

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

Ευριπίδη Ελένη-Β επεισόδιο, 4η σκηνή