Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΓΑΤΟΥ ΠΟΥ ΕΜΑΘΕ Σ' ΕΝΑ ΓΛΑΡΟ ΝΑ ΠΕΤΑΕΙ
Ο συγγραφέας
Λουίς Σεπούλβεδα
Ο Luis Sepulveda (Λουίς Σεπούλβεδα) γεννήθηκε το 1949 στο Ovalle, στο βορρά της Χιλής. Συμμετείχε σε φοιτητικές και συνδικαλιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στο στρατοκρατικό καθεστώς της χώρας του, κατηγορήθηκε για προδοσία και καταδικάστηκε σε φυλάκιση είκοσι οκτώ ετών. Μετά από δυόμισι χρόνια εγκλεισμού του στη φυλακή, και με παρέμβαση της Διεθνούς Αμνηστίας, αποφυλακίστηκε, αλλά υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τον τόπο του. Έγραψε ποιήματα, θεατρικά έργα, διηγήματα, δημιούργησε θεατρικές ομάδες και ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Έζησε έξι μήνες στον Αμαζόνιο με τους ινδιάνους Σουάρ και αποκόμισε εμπειρίες που άλλαξαν την αντίληψή του για τον κόσμο και του πρόσφεραν το υλικό για το πρώτο του μυθιστόρημα: «Ένας γέρος που διάβαζε ιστορίες αγάπης» (opera, 1993). Στρατεύτηκε στο διεθνές τάγμα «Σιμόν Μπολίβαρ» και συμμετείχε στον απελευθερωτικό αγώνα της Νικαράγουας. Το 1980 εγκαταστάθηκε στην Ευρώπη και συνδέθηκε με την οικολογική οργάνωση Greenpeace. Ταξίδεψε σ' όλον τον κόσμο. Του απονεμήθηκαν τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά βραβεία. Μερικά από τα εργα του: «Ο κόσμος του τέλους του κόσμου», «Όνομα ταυρομάχου» , «Patagonia express» , «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει» , «Το ημερολόγιο ενός ευαίσθητου killer» , «Hot Line» , «Αν δεν έχεις πού να κλάψεις» , «Χρονικά του Περιθωρίου», " Η τρέλα του Πινοσέτ" , "Το λυχνάρι του Αλαντίν".......
Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ΄ένα γλάρο να πετάει
Ένα κύμα πετρελαίου τυλίγει μια γλαρίνα, την Κενγκά τη στιγμή που κολυμπάει με τα άλλα μέλη του σμήνους.Όταν μετά από πολλές προσπάθειες κατορθώνει να ξεφύγει από το μαύρο κύμα οι σύντροφοι της είχαν εξαφανιστεί. Το μόνο που θα μπορούσε να κάνει ήταν να πετάξει με όσες δυνάμεις της είχαν απομείνει.Η Κενγκά βλέπει το καμπαναριό της παραθαλάσσιας πόλης στην οποία ζούσε ένας γάτος μαύρος, πελώριος και χοντρός, ο Ζορμπάς και προσγειώνεται στην αυλή του σπιτιού του. Η Κενγκά λίγο πριν ξεψυχήσει γεννάει το αυγό της και ζητάει από το Ζορμπά τρεις χάρες: να μη φάει το αυγό, να το φροντίσει μέχρι να βγεί από αυτό το γλαρόλουλο και στη συνέχεια να του μάθει να πετάει.Ο Ζορμπάς με τη βοήθεια άλλων τεσσάρων γάτων θα τηρήσει τις υποσχέσεις του και έτσι κάποια στιγμή το γλαρόπουλο κατορθώνει με τη βοήθεια των γάτων να πετάξει.
Το απόσπασμα του σχολικού εγχειριδίου
Λουίς Σεπούλβεδα
Ο Luis Sepulveda (Λουίς Σεπούλβεδα) γεννήθηκε το 1949 στο Ovalle, στο βορρά της Χιλής. Συμμετείχε σε φοιτητικές και συνδικαλιστικές κινητοποιήσεις ενάντια στο στρατοκρατικό καθεστώς της χώρας του, κατηγορήθηκε για προδοσία και καταδικάστηκε σε φυλάκιση είκοσι οκτώ ετών. Μετά από δυόμισι χρόνια εγκλεισμού του στη φυλακή, και με παρέμβαση της Διεθνούς Αμνηστίας, αποφυλακίστηκε, αλλά υποχρεώθηκε να εγκαταλείψει τον τόπο του. Έγραψε ποιήματα, θεατρικά έργα, διηγήματα, δημιούργησε θεατρικές ομάδες και ασχολήθηκε με τη δημοσιογραφία. Έζησε έξι μήνες στον Αμαζόνιο με τους ινδιάνους Σουάρ και αποκόμισε εμπειρίες που άλλαξαν την αντίληψή του για τον κόσμο και του πρόσφεραν το υλικό για το πρώτο του μυθιστόρημα: «Ένας γέρος που διάβαζε ιστορίες αγάπης» (opera, 1993). Στρατεύτηκε στο διεθνές τάγμα «Σιμόν Μπολίβαρ» και συμμετείχε στον απελευθερωτικό αγώνα της Νικαράγουας. Το 1980 εγκαταστάθηκε στην Ευρώπη και συνδέθηκε με την οικολογική οργάνωση Greenpeace. Ταξίδεψε σ' όλον τον κόσμο. Του απονεμήθηκαν τα μεγαλύτερα λογοτεχνικά βραβεία. Μερικά από τα εργα του: «Ο κόσμος του τέλους του κόσμου», «Όνομα ταυρομάχου» , «Patagonia express» , «Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ’ ένα γλάρο να πετάει» , «Το ημερολόγιο ενός ευαίσθητου killer» , «Hot Line» , «Αν δεν έχεις πού να κλάψεις» , «Χρονικά του Περιθωρίου», " Η τρέλα του Πινοσέτ" , "Το λυχνάρι του Αλαντίν".......
Η ιστορία του γάτου που έμαθε σ΄ένα γλάρο να πετάει
Θεματικά κέντρα
- Καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος: μόλυνση των θαλασσών και διατάραξη της οικολογικής ισορροπίας.
- Οικολογικά κινήματα και οικολογικές οργανώσεις.
- Περιβαλλοντική εκπαίδευση και καλλιέργεια της οικολογικής συνείδησης.
1η ενότητα: « Η Κενγκά........δηλητηρίαση των θαλασσών».
Τίτλος: Η μόλυνση της Κενγκά και η ευθύνη του ανθρώπου για τη ρύπανση των θαλασσών.
2η ενότητα: «Η Κενγκά........ούτε να κουνήσει»
Τίτλος: Ο μύθος του Ίκαρου και οι τελευταίες προσπάθειες της Κενγκά να αποφύγει το θάνατο.
1η ενότητα
Ένας θηλυκός γλάρος, η Κενγκά μολύνεται από μια πετρελαιοκηλίδα , αποκόπτεται από το υπόλοιπο σμήνος και μένει μόνη.
Ο αφηγητής κάνει λόγο για τον τρόπο που πεθαίνουν τα πουλιά που μολύνονται από πετρελαιοκηλίδες: τα φτερά κολλούν πάνω στο σώμα τους, δεν μπορούν να πετάξουν και έτσι ή απειλούνται από μεγαλύτερα ψάρια ή πεθαίνουν από ασφυξία καθώς το πετρέλαιο έχει φράξει όλους τους πόρους τους ή πεθαίνουν από την πείνα.
Ο αφηγητής κάνει λόγο για την ευθύνη που έχει ο άνθρωπος για αυτήν την καταστροφή . Δεν ξεχνά όμως να αναφέρει και τους ανθρώπους που ανήκουν σε οικολογικές οργανώσεις και προσπαθούν να αποτρέψουν αυτό το έγκλημα.
Πίσω από τα μεγάλα πλοία κρύβεται το κέρδος των ισχυρών και πίσω από τα μικρά πλοία η αδυναμία τους να υπερασπιστούν το δίκαιο τους.
2η ενότητα
Η Κενγκά συνειδητοποιεί ότι το πετρέλαιο δεν έχει φτάσει μέχρι τις ρίζες των φτερών της. Θυμάται το μύθο του Ίκαρου και προσπαθεί να πετάξει ψηλά, κοντά στον ήλιο με την ελπίδα ο ήλιος να λιώσει το πετρέλαιο και έτσι να καθαρίσει το σώμα της. Ξεριζώνει τα φτερά της ουράς και πετάει ψηλά όμως η προσπάθεια της δεν είχε το επιθυμητό αποτέλεσμα. Συνέχισε να πετάει και όταν έφτασε στο Αμβούργο, οι δυνάμεις της την εγκατέλειψαν.
Κενγκά
Είναι ένα άτυχο πουλί που αγωνίζεται μέχρι το τέλος για να αποφύγει το θάνατο. Αισθάνεται τρόμο στην ιδέα ότι μπορεί να πεθάνει αργά και βασανιστικά και έτσι προσπαθεί με κάθε τρόπο να σωθεί με γενναιότητα και θάρρος.
Γλώσσα-ύφος-αφηγηματικές τεχνικές
Η γλώσσα είναι απλή δημοτική. Υπάρχουν σχήματα λόγου και πολλές εικόνες.
Το ύφος είναι απλό, λιτό, γλαφυρό, ζωντανό παραστατικό και διδακτικό καθώς μας προτρέπει να σεβόμαστε το περιβάλλον.
Η αφήγηση γίνεται σε τρίτο πρόσωπο από ένα παντογνώστη αφηγητή που γνωρίζει τα πάντα και δε συμμετέχει στα γεγονότα. Πολλές φορές, βέβαια, η γλαροπούλα μιλά σε α πρόσωπο και έτσι ζωντανεύει η αφήγηση με την εναλλαγή τριτοπρόσωπης και πρωτοπρόσωπης αφήγησης.
Τεχνική του ανιμισμού: ζώα ή φυτά εμψυχώνονται και μιλούν για τον εαυτό τους και τα προβλήματα τους.
Σχόλια