ΚΡΙΤΗΡΙΟ ΑΞΙΟΛΟΓΗΣΗΣ-ΠΟΛΙΤΙΚΟΠΟΙΗΣΗ
Ενεργή συμμετοχή στα κοινά
Tης Ελλης Τριανταφυλλου
Το συνηθισμένο εργαλείο ρύθμισης της αγοράς, που είναι η έλλειψη χρήματος και αγαθών, φαίνεται ότι έχασε τη λειτουργικότητά του στις δύσκολες μέρες μας. Το χρήμα δεν είναι πια σπάνιο αγαθό στις σημερινές χρηματοπιστωτικές αγορές, όπου η κερδοσκοπία κινείται εκτός οποιουδήποτε φραγμού, όπου το χρήμα ανταλλάσσεται με χρήμα και όπου με τραγικά επακόλουθα το χρήμα ανταλλάσσεται με ανθρώπινες προσδοκίες, ελπίδες και κατακτήσεις.
Την ίδια στιγμή, οι πολίτες απαιτούν από τη μία μεγαλύτερες επιδόσεις και παροχές από το κράτος και από την άλλη ελαττωμένη φορολογία. Το σύγχρονο κράτος (δυστυχώς) μπορεί να δώσει στους πολίτες του μόνο όσα προηγουμένως έχει φορολογικά εισπράξει. Υπό τη συνεχή κοινωνική πίεση, που διαμορφώνεται σε σημαντικό βαθμό από την επιβληθείσα «ανάγκη» του υπερκαταναλωτισμού και την αδηφαγία της κερδοσκοπίας, η λύση είναι μονόδρομος: η συνεχής δανειοδότηση, η απόκλιση του δημόσιου χρέους με πλήρη ανατροπή του δημοσιονομικού ισοζυγίου. Και όλα αυτά με τη σειρά τους οδηγούν μέσα από ένα πραγματικά ανεξέλεγκτο φαύλο κύκλο στην παντοδυναμία των αγορών. Από πρώτη ματιά οι επιπτώσεις της ευρωπαϊκής κρίσης χρέους θα μπορούσαν να αφορούν μόνο τη μακροοικονομία. Ολοένα και περισσότεροι, όμως, αντιλαμβάνονται πλέον ότι προκαλούνται και καίρια θεσμικά πλήγματα σε όλους τους πυλώνες του σύγχρονου ευρωπαϊκού δημοκρατικού κράτους και κυρίως τη Δικαιοσύνη. Για παράδειγμα, οι αποκλίσεις του δημόσιου χρέους από τα προσυμφωνηθέντα όρια δεν αποτελούν άραγε σαφείς παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου;
Μοιραία (ή όχι), λόγω του αβάστακτου πακέτου των επερχόμενων μέτρων, στην εγχώρια σκηνή η συζήτηση αρχίζει και τελειώνει στο μέγεθος και την έκταση της αφαίμαξης των κόπων και των εργασιακών κατακτήσεων των πολιτών. Είτε πρόκειται για πραγματική αδυναμία, είτε για ουσιαστική αδιαφορία, οι πολιτικοί ταγοί εξαντλούν εαυτούς και αλλήλους στον αγώνα για την τήρηση των συμφωνηθέντων με τους δανειστές. Δηλαδή, για την υποτιθέμενη εξασφάλιση των προς το ζην. Στο μεταξύ, τα σύννεφα στον ευρωπαϊκό ορίζοντα πληθαίνουν. Μαζί και οι ενδείξεις ότι η κρίση, από οικονομική μετατρέπεται ραγδαία σε βαθύτερη θεσμική και άρα πολιτισμική κρίση σε όλη την Ευρώπη, η οποία παρασέρνει στην ορμή της τις έννοιες και τις αξίες του ευρωπαϊκού οικοδομήματος, με πρώτες την αλληλεγγύη και την αρμονία μεταξύ των λαών.Απαιτείται λοιπόν, ένας εκ βάθρων επαναπροσδιορισμός όλων εκείνων των στοιχείων που τα τελευταία χρόνια διαστρέβλωσαν την έννοια του σύγχρονου ευρωπαϊκού δημοκρατικού κράτους, όπως αυτό διαμορφώθηκε με τη σκέψη και τη δράση σημαντικών διανοητών και πολιτικών από το 1800 και μετά.
Η κριτική για την επάρκεια του εγχώριου πολιτικού συστήματος είναι εκ των ων ουκ άνευ. Δεν απαλλάσσει, ωστόσο, κανέναν από το βαρύ καθήκον της συμμετοχής στη διαμόρφωση της νέας εποχής που έχει ανατείλει και ο δρόμος της φαίνεται εξαιρετικά δύσβατος.
Υπ’ αυτή την έννοια, θα ήταν ευχής έργο τους ηγήτορες να αποτελέσουν οι πνευματικοί άνθρωποι και οι εκπρόσωποι του πολιτισμού στη χώρα μας.Να είναι αυτοί που θα εκπέμψουν σε υψηλές συχνότητες για να σπάσουν το φράγμα της αδιαφορίας, της αποβλάκωσης (άλλωστε η έννοια ιδιώτης και τι σημαίνει είναι γνωστή από την αρχαία ελληνική δημοκρατία) και εν τέλει της μη συμμετοχής - που στις περισσότερες περιπτώσεις οφείλεται σε φόβο, άγνοια ή κόπωση. Να εμπνεύσουν και να καθοδηγήσουν για τη διαμόρφωση μιας νέας θεσμικής πολιτικής, κοινωνικής, πνευματικής, και πολιτισμικής κουλτούρας. Να κατεβούν στον δρόμο και να προτείνουν το αυτονόητο: ενεργή συμμετοχή στα κοινά και μία στάση ζωής λιγότερο υλιστική και περισσότερο πνευματική.
Με άλλα λόγια δηλαδή, τουλάχιστον για τη χώρα μας, είναι αναγκαία η στροφή σε εκείνα τα ιδεώδη που διατήρησαν αλώβητη την ψυχή του ελληνισμού μέσα στους αιώνες.
Πηγή: http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_columns_1_21/09/2012_496198
Παρατηρήσεις
Α. Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου. (25 μονάδες)
Β1.{Υπ’ αυτή την έννοια, θα ήταν ευχής έργο τους ηγήτορες να
αποτελέσουν οι πνευματικοί άνθρωποι και οι εκπρόσωποι του πολιτισμού
στη χώρα μας.} Να αναπτύξετε σε μία παράγραφο 100 λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος.(8 μονάδες)
Β2. Να βρείτε τη συλλογιστική πορεία της τρίτης και της πέμπτης παραγράφου και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας. (6 μονάδες)
Β3 α. Να βρείτε τη δομή και τους τρόπους ανάπτυξης της δεύτερης παραγράφου.(6 μονάδες)
Β3 β. Να δικαιολογήσετε τη χρήση των σημείων στίξης στα παρακάτω αποσπάσματα:
α) (δυστυχώς), β) επιβληθείσα «ανάγκη», γ) Για παράδειγμα, οι αποκλίσεις του δημόσιου χρέους από τα προσυμφωνηθέντα όρια δεν αποτελούν άραγε σαφείς παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου; (3 μονάδες)
α) (δυστυχώς), β) επιβληθείσα «ανάγκη», γ) Για παράδειγμα, οι αποκλίσεις του δημόσιου χρέους από τα προσυμφωνηθέντα όρια δεν αποτελούν άραγε σαφείς παραβιάσεις του ευρωπαϊκού δικαίου; (3 μονάδες)
Β4 α. Να δώσετε ένα αντώνυμο για κάθε μία από τις υπογραμμισμένες λέξεις του κειμνένου.(6 μονάδες)
Β4 β.διαμόρφωση: αλλάξτε το πρώτο συνθετικό της λέξης, δημιουργήστε τέσσερις νέες λέξεις και σχηματίστε προτάσεις με δύο από αυτές. (6μονάδες)
Γ. Σε άρθρο που θα δημοσιευτεί στη σχολική εφημερίδα να τονίσετε τη σημασία της συμμετοχής των ανθρώπων στα κοινά για την ατομική και συλλογική πρόοδο και να προτείνετε τρόπους που θα οδηγήσουν τους ανθρώπους στην απαγκίστρωση από την αδιαφορία και στην ανάληψη κοινωνικής δράσης. (40 μονάδες)
Σχόλια