Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Κυριακή, 26 Ιανουαρίου 2014

B ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ, Στίχοι 376-440


Made with PhotoCollage.net
Β επεισόδιο
Στίχοι 376-445( Α σκηνή)
  • Αποκαλύπτεται η ταυτότητα του δράστη, προωθείται η υπόθεση και εντείνεται η αγωνία των θεατών.
  • Ο χορός μένει έκπληκτος καθώς βλέπει την Αντιγόνη να μπαίνει από την αριστερή πάροδο συνοδευόμενη από τον φύλακα και χαρακτηρίζει το θέαμα ακατανόητο μυστήριο.
  • Ο χορός θυμίζει για μια ακόμη φορά την κληρονομική κατάρα που βαραίνει την οικογένεια της Αντιγόνης.
  • Η σύλληψη της Αντιγόνης: οι φύλακες προχωρούν σε εκταφή του νεκρού Πολυνείκη ώστε να είναι έκθετο στα σκυλιά και στα όρνια και είναι πολύ πιο προσεκτικοί αυτή τη φορά ώστε να μην ξεφύγει ο δράστης. Το μεσημέρι ξεσπά έντονη θύελλα  η οποία υποχρεώνει τους φύλακες να κλείσουν τα μάτια τους και έτσι δίνεται η δυνατότητα στην Αντιγόνη(εύρημα του Σοφοκλή) να πλησιάσει τον νεκρό και να προχωρήσει στη δεύτερη ταφή. Η Αντιγόνη ξεσπά σε γοερό θρήνο, όταν βλέπει το γυμνό σώμα του αδελφού της και χωρίς  να χάσει χρόνο αποδίδει τις απαραίτητες νεκρικές  τιμές στον νεκρό Πολυνείκη.(μέλι, γάλα, κρασί). Η θύελλα υποχωρεί και τότε οι φύλακες βρίσκουν την ευκαιρία να συλλάβουν την Αντιγόνη.
  •  Η δεύτερη ταφή του Πολυνείκη: τονίζει το υψηλό φρόνημα της Αντιγόνης, επιβραδύνει την πλοκή καθώς παρεμβάλλεται μεγάλο χρονικό διάστημα ανάμεσα στην πρώτη ταφή και στη σύλληψη της Αντιγόνης και αναγκάζει το φύλακα να έρθει και πάλι στη σκηνή.
Φύλακας
Είναι ένας γνήσιος λαϊκός τύπος με κύρια χαρακτηριστικά την αφέλεια, τη φλυαρία και την κουτοπονηριά. Είχε ορκιστεί πως δεν θα επισκεφτεί  ξανά το παλάτι όμως τα γεγονότα τον διαψεύδουν. Η διαφορά είναι οτι αυτήν τη φορά έρχεται άνετος και χαρούμενος με τον αέρα της αθωότητας, αφού έχει πια συλλάβει τον ένοχο της ταφής. Χρησιμοποιεί μάλιστα κάποια γνωμικά για να αιτιολοηγήσει την επιστροφή του στο παλάτι. Παρουσιάζεται  σκληρός και ασυγκίνητος μπροστά στο θέαμα του νεκρού Πολυνείκη αλλά και μπροστά στο δράμα της Αντιγόνης. Αυτό που τον ενδιαφέρει πάνω από όλα είναι ο ευατός του και η σωτηρία του και είναι πολύ ικανοποιημένος που επιτέλους αποδείχτηκε η αθωότητα του. Εκφράζει βέβαια για μια στιγμή τη λύπη του για την Αντιγόνη όμως είναι κάτι που το ξεχνά πολύ γρήγορα. Ο χαρακτήρας του δεν του επιτρέπει να κατανοήσει το ηθικό μεγαλείο της πράξης της Αντιγόνης και να προβληματιστεί για την πράξη της και τα κίνητρα της. Του αρκεί που κατάφερε να την παραδώσει στον Κρέοντα και μάλιστα αισθάνεται περήφανος για την πράξη του αυτή.
Κρέων
Είναι μάλλον σε κατάσταση σοκ και δεν υπάρχει άμεση αντίδραση. Η Αντιγόνη είναι το μόνο πρόσωπο που δεν περίμενε να φέρει ο φύλακας μαζί του. Έκπληκτος ακούει τη διήγηση του φύλακα, αντιδρά παθητικά και με επιφύλαξη και προσπαθεί απλώς να καταλάβει τι έγινε και να εξακριβώσει την αλήθεια του λόγου του φύλακα. Τέλος αναγκάζεται ν'απαλλάξει τον φύλακα από τη βαριά κατηγορία.
Αντιγόνη
Παραμένει σιωπηλή και ατάραχη όση ώρα ο φύλακας εξιστορεί τα γεγονότα και έχει τα μάτια καρφωμένα στο έδαφος ίσως ως ένδειξη περιφρόνησης για τον Κρέοντα ή επειδή είναι βυθισμένη στις σκέψεις της. Η σιωπή στο θέατρο είναι στοιχείο δραματικό που έχει σκοπό να διαγείρει την προσοχή του θεατή. Ατάραχη, έχει πλήρη συνείδηση της πράξης της:να προσφέρει τις καθιερωμένες νεκρικές τιμές στον Πολυνείκη και αισθάνεται ήσυχη καθώς γνωρίζει οτι έχει διαπράξει το χρέος της προς τον αδελφό της. Η πράξη της ήταν επιλογή της γι'αυτό άλλωστε δείχνει έτοιμη και αποφασισμένη ν'αντιμετωπίσει τον Κρέοντα αλλά και τις δυσμενείς συνέπειες.


Δεν υπάρχουν σχόλια: