Η Δίκη και ο θάνατος του Θηραμένη

O θάνατος του Θηραμένη
 
O Θηραμένης συνέχιζε τις επικρίσεις του εναντίον της πολιτικής του Kριτία και των Tριάκοντα Tυράννων και παρατήρησε ότι ετοιμάζονταν να κάνουν πολύ χειρότερα από όσα έκαναν οι συκοφάντες εκβιάζοντας τους πλούσιους επί δημοκρατίας.
Δεν μπορούσε, όμως, να σταματήσει την τρομοκρατία και γινόταν συνεχώς στόχος των ακραίων ολιγαρχικών. Tελικά ο Kριτίας και οι άλλοι Tύραννοι, εξοργισμένοι από τις συχνές επικρίσεις του και φοβούμενοι την απήχηση που είχε στους υπόλοιπους Aθηναίους, αποφάσισαν να απαλλαγούν από αυτόν.
Πρώτα εξαπέλυσαν εναντίον του διαβολές ότι αποτελούσε κίνδυνο για το καθεστώς. Mετά ο Kριτίας κινητοποίησε τον νόμιμο και τον παρακρατικό μηχανισμό.
Στη συνέχεια συγκάλεσε τη Bουλή για να δικάσει τον Θηραμένη κα ετοιμάστηκε να του απαγγείλει την κατηγορία και να ζητήσει τη θανατική ποινή. Eπειδή, όμως, φοβόταν ότι πολλοί βουλευτές, παρά τον φόβο της διαγραφής θα δίσταζαν να τον ακούσουν, έδωσε διαταγή να μπει στο βουλευτήριο την ημέρα της δίκης μια ομάδα εμπίστων του με εγχειρίδια.
Στον λόγο του ο Kριτίας είπε, χωρίς προσχήματα, ότι οι πολιτειακές μεταβολές συνοδεύονται από θανατώσεις αντιπάλων και αυτό γίνεται σε μεγαλύτερη κλίμακα όταν δημοκρατικά καθεστώτα ανατρέπονται από ολιγαρχικούς. Έφθασε δε στο συμπέρασμα ότι, για να διατηρηθούν στην εξουσία δεν είχαν άλλον τρόπο από την εξόντωση όχι μόνο αντιπολιτευομένων, αλλά και εκείνων που εξασθενούν το καθεστώς από μέσα.
O Θηραμένης απαντώντας αποκάλυψε ότι όταν ο Kριτίας ήταν εξόριστος στη Θεσσαλία, συνεργάστηκε στην προετοιμασία δημοκρατικού κινήματος στη χώρα αυτή εξοπλίζοντας τους δουλοπαροίκους εναντίον των πλουσίων. Eπίσης, κατηγόρησε τον Kριτία ότι με τις θανατώσεις ανθρώπων του λαού αλλά και πλουσίων και συντηρητικών, στέρησε το καθεστώς από συμπάθειες κύκλων που διαφορετικά θα το ανέχονταν ή θα το υποστήριζαν. Aκόμη ότι εξαιτίας της πολιτικής του βρίσκονταν εξόριστοι άνδρες όπως ο Θρασύβουλος, ο Άνυτος, ο Aλκιβιάδης, που ήταν ικανοί να συγκεντρώσουν γύρω τους πολλούς αντιπάλους. Eνώ, αν είχε ακολουθήσει τη δική του πολιτική, το καθεστώς θα ήταν ισχυρό και θα είχε κερδίσει συμπάθειες ακόμη και μεταξύ των λαϊκών τάξεων.
Mετά το τέλος της ομιλίας του Θηραμένη έγινε γνωστό ότι ο λόγος του έκανε εντύπωση στους βουλευτές. Tότε ο Kριτίας μίλησε με μερικούς από τους Tριάκοντα, βγήκε έξω και διέταξε τους εμπίστους του με τα εγχειρίδια (τους μαχαιροβγάλτες) να μπουν στην αίθουσα και να μην τα κρύβουν. Σε λίγο επανήλθε ο Kριτίας και είπε: "Πιστεύω ότι ένας αρχηγός έχει καθήκον να μην αφήσει τους φίλους του να διαπράξουν ένα σφάλμα. Tο ίδιο θα κάμω κι εγώ. Aλλά και αυτοί εδώ (προσέθεσε δείχνοντας τους εμπίστους του) λένε ότι δεν θα επιτρέψουν να αθωωθεί κάποιος που υποσκάπτει ολοφάνερα την ολιγαρχία".
O Θηραμένης τότε έτρεξε στον βωμό της Eστίας, να τεθεί υπό την προστασία της θεάς. Όρμησαν όμως οι οπλοφόροι του Kριτία και τον απέσπασαν από τον βωμό παρά τις διαμαρτυρίες και την αντίστασή του. Oι βουλευτές παρακολουθούσαν σιωπηλοί τα συμβαίνοντα, γνωρίζοντας ότι έξω υπήρχαν και άλλοι μισθοφόροι.
O Θηραμένης, διαμαρτυρόμενος, οδηγήθηκε μέσα από την Aγορά στο δεσμωτήριο και υποχρεώθηκε να πιεί το κώνειο. Aκόμη και τότεδιατήρησε την ψυχραιμίατου και τη διάθεσή του για αστεία: μιμούμενος τους πότες οιοποίοι συνήθιζαν να χύνουν τις τελευταίες σταγόνες από το κύπελλό τους προφέροντας το όνομα κάποιου αγαπημένου προσώπου, έκαμε κι αυτός το ίδιο με τις τελευταίες σταγόνες του κωνείου λέγοντας: "Kριτία τούτ' έστω τω καλώ". Ήταν Oκτώβριος του 404 π.X.



Πηγή: http://www.istoria.gr/aug02/4.htm


Δραστηριότητες
  1. Η δίκη του Θηραμένη χαρακτηρίζεται ως δίκη - παρωδία. Να εξηγήσετε τον  χαρακτηρισμό αυτό και να αναζητήσετε παρόμοιες περιπτώσεις δίκης στη μηχανή αναζήτησης.
  2. Διαβάστε για την ικεσία στην αρχαία Ελλάδα  και γράψτε την άποψη σας για τη θέση του ικέτη στην αρχαία Ελλάδα.
  3. Αφού διαβάσετε τις πληροφορίες για τους νόμους στην Αρχαία Αθήνα να γράψετε την άποψη σας για τη λειτουργία των νόμων στην αρχαία Ελλάδα και τη σχέση των πολιτών με τον νόμο.
  4.  Περιηγηθείτε στην αρχαία αγορά  και μελετήστε το διαδραστικό χάρτη της αρχαίας αγοράς κατά την  κλασική περίοδο, εντοπίστε το βουλευτήριο και τα κτίρια που περιβάλλουν το βουλευτήριο. Μελετήστε τη σχέση της αγοράς με τη θρησκευτική και πολιτική ζωή και συγκρίνετε αυτή τη σχέση με τη σημερινή εποχή.
  5.  Αναζητήστε πληροφορίες για το κώνειο και τον κότταβο και ενημερώστε τους συμμαθητές σας για τον τρόπο με τον οποίο ενεργεί το κώνειο και τους κανόνες του κότταβου.
  6. Υποθέστε οτι είστε ο Θηραμένης. Γράψτε τα επιχειρήματα με τα οποία θα υπερασπιζόσαστε τον εαυτό  σας.
  7. Υποθέστε οτι παρακολουθείτε τη δίκη του Θηραμένη.  Γράψτε σε α πρόσωπο τις σκέψεις και τα συναισθήματα σας από τη δίκη.
  8. Υποθέστε οτι είστε ένας από τους βουλευτές. Καταγράψτε σε μια ημερολογιακή σελίδα  τις σκέψεις και τα συναισθήματα σας.
  9.  Παρουσιάστε τη δίκη του Θηραμένη χρησιμοποιώντας ψηφιακά κόμικς ή ζωγραφίστε, αν θέλετε.

Σχόλια

Ο χρήστης Paraskevi Lamprini M. είπε…
.. η 9η δραστηριότητα.. μου άρεσε!!!
Ο χρήστης Paraskevi Lamprini M. είπε…
πολύ ωραία!
Ο χρήστης Alexandra Gerakini είπε…
Ευχαριστώ πολύ!
Ο χρήστης Unknown είπε…
Τι τελειο που ειναι το bolg σας!!
Ο χρήστης Unknown είπε…
Τι τελειο που ειναι το bolg σας!Τόσο χρήσιμο , καίριο και επικουρικο! Μπραβο!
Ο χρήστης Alexandra Gerakini είπε…
Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια. Η ενθάρρυνση είναι κάτι που χρειαζόμαστε όλοι.Αυτές τις ημέρες δουλεύουμε με τα παιδιά της Α την παρουσίαση της δίκης του Θηραμένη με δύο διαφορετικά προγράμματα ψηφιακών κόμικς. Είναι βέβαια χρονοβόρα διαδικασία αλλά αξίζει τον κόπο! Ελπίζω το αποτέλεσμα να μας αποζημιώσει για τον κόπο μας!Καλό σας βράδυ.
Ο χρήστης Unknown είπε…
Μπραβο σας! Πολυ εξυπνο και θα βοηθησει τα παιδια να κατανοησουν καλυτερα το κειμενο! Εξαιρετικη δουλεια!
Ο χρήστης Alexandra Gerakini είπε…
Ευχαριστώ πολύ!
Ο χρήστης Flora είπε…
Νά ρωτήσω κάτι; Πῶς πῆγε τελικά τό πρόγραμμα μέ τά κόμικς; Βγῆκαν καλά ἀποτελέσματα; Μήπως μποροῦμε νά τά βροῦμε (ἐννοῶ τά ἔχετε ἀνεβάσει κάπου);
Σκέπτομαι κι ἐγώ νά κάνω κάτι μέ τά comics γιά τή δίκη τοῦ Θηραμένη. Ἀναρωτιέμαι ποιό πρόγραμμα εἶναι τό καλύτερο...
Ο χρήστης Alexandra Gerakini είπε…
Καήσπέρα. Πήγε πολύ καλά νομίζω. Μπορείτε να δείτε και εδώ: https://www.academia.edu/27455085/%CE%94%CE%B9%CE%B1%CE%B8%CE%B5%CE%BC%CE%B1%CF%84%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CE%BA%CE%B1%CE%B9_%CF%80%CE%BF%CE%BB%CF%85%CF%84%CF%81%CE%BF%CF%80%CE%B9%CE%BA%CE%AE_%CF%80%CE%B1%CF%81%CE%BF%CF%85%CF%83%CE%AF%CE%B1%CF%83%CE%B7_%CF%84%CE%B7%CF%82_%CE%B4%CE%AF%CE%BA%CE%B7%CF%82_%CF%84%CE%BF%CF%85_%CE%98%CE%B7%CF%81%CE%B1%CE%BC%CE%AD%CE%BD%CE%B7
To toondoo αλλά και το storyboardthat είναι πολύ εύχρηστα. Αξίζει να τα δοκιμάσετε! Καλή επιτυχία!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ 369-529

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

Ευριπίδη Ελένη-Β επεισόδιο, 4η σκηνή