Κριτήριο αξιολόγησης: Τουρισμός
Βίδος Κοσμάς
Στην πισίνα ενός ξενοδοχείου, κάπου στην Πελοπόννησο. Ο σουηδός
μπαμπάς, οριζοντιωμένος στην ξαπλώστρα, δεν σήκωσε το μάτι του από το
iPad. Δίπλα του, στη δική της ξαπλώστρα, η σουηδή συμβία του διάβαζε στο
Kindle της. Παραδίπλα, η έφηβη κόρη του ζεύγους φωτογράφιζε τα πόδια
της με το iPhone της για να ανεβάσει, υποθέτω, το ντοκουμέντο των
ελληνικών διακοπών της και του φροντισμένου πεντικιούρ της στον
λογαριασμό της στο Facebook - τι παράδοξη μόδα κι αυτή των
φωτογραφημένων ανδρικών και γυναικείων ποδιών που κατακλύζει τα social
media! Η οικογένεια είχε και τέταρτο μέλος, ένα εξάχρονο (πάνω-κάτω)
αγοράκι, που αντί να παίζει με τα νερά και με τα άλλα παιδάκια (έτσι,
θυμάμαι, κάναμε εμείς στην ηλικία του), έπαιζε ολομόναχο ηλεκτρονικά
παιχνίδια στο smartphone της μαμάς.
Η αλήθεια είναι ότι και τα άλλα παιδάκια, που βρίσκονταν γύρω από
το νερό, με ταμπλέτες και κινητά τηλέφωνα καταπιάνονταν, καθένα
κλεισμένο στον δικό του ηλεκτρονικό κόσμο. Το ίδιο και οι μεγάλοι. Η
πισίνα άδεια. Ερημη και η αμμουδιά του ξενοδοχείου. Οι ένοικοί του ήταν
απασχολημένοι όχι με το ελληνικό καλοκαίρι, όχι με τη θάλασσα την οποία
είχαν έρθει για να απολαύσουν από πολύ μακριά (οι περισσότεροι από τη
Βόρεια Ευρώπη), όχι με το μαγευτικό τοπίο, αλλά με τις ηλεκτρονικές
συσκευές που είχαν μαζί τους διαρκώς, 24 ώρες το 24ωρο, από το πρωινό ως
το δείπνο, στις βεράντες των δωματίων τους, στο μπαρ, στην αίθουσα
γυμναστικής, στους περιπάτους τους. Βυθισμένοι στις οθόνες τους
διάβαζαν, σέρφαραν, φωτογράφιζαν και επεξεργάζονταν τις φωτογραφίες
τους, έπαιζαν παιχνίδια, παρακολουθούσαν ταινίες και σίριαλ, άκουγαν
μουσική. Η τεχνολογία ανατρέφει ανθρώπους που δεν μπορούν λεπτό μακριά
της, ανίκανους να απολαύσουν ό,τι δεν περνάει μέσα από την οθόνη της
ταμπλέτας ή του κινητού τους, σκέφτηκα, και αμέσως μετά βυθίστηκα στην
οθόνη της δικής μου ταμπλέτας. Ενας από εκείνους και εγώ...
Ηταν οι ημέρες που η Apple ανακοίνωσε την κυκλοφορία των
καινούργιων, πιο εξελιγμένων προϊόντων της, και οι άλλες εταιρείες
οργάνωναν αντεπίθεση. Παρακολουθούσα με ενδιαφέρον τον πόλεμο
ανακοινώσεων, τις αναλύσεις σχετικά με το ποια φίρμα είναι μπροστά, ποια
έμεινε πίσω, ποια θα κερδίσει το παιχνίδι, δηλαδή την προτίμηση των
καταναλωτών, καθισμένος στο μπαλκόνι του δικού μου δωματίου, μέσα από τη
δική μου ταμπλέτα. Πότε πότε, σήκωνα το κεφάλι για να παρατηρήσω το
τοπίο, να θυμηθώ ότι είχα αφήσει για λίγο πίσω μου την Αθήνα, ότι
παραθέριζα σε ένα όμορφο μέρος, ότι έπρεπε να ξεκουραστώ και να
«αποτοξινωθώ», και έπειτα συνέχιζα με μανία το σερφάρισμα. Εξάλλου, ένα
από τα σημαντικότερα κριτήρια με τα οποία επέλεξα το ξενοδοχείο για τις
διακοπές μου ήταν να έχει Wi-Fi. Γρήγορο και αξιόπιστο.
Αναρωτήθηκα αν η γενιά μου στην ηλικία
τους θα είναι ικανή για αυτού του είδους την... παλιομοδίτικη, αλλά
τόσο ουσιαστική επαφή, αυτού του είδους τη συντροφικότητα. Τους
παρατηρούσα και έφτιαχνα σενάρια για την απλή, γοητευτική, ανεπιτήδευτη,
συγκινητική καθημερινότητά τους. Ο παππούς και η γιαγιά έπιασαν από μια
ξαπλώστρα, εμφάνισαν από ένα iPad, βυθίστηκαν καθένας στην οθόνη του
και έκτοτε δεν ξαναμίλησαν ο ένας στον άλλον...
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2013
*Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino την Κυριακή 22 Σεπτεμβρίου 2013
Πηγή:http://www.tovima.gr/opinions/article/?aid=531622
Ερωτήσεις
Α. Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις. (25 μονάδες)
Ερωτήσεις
Α. Να γράψετε στο τετράδιο σας την περίληψη του κειμένου σε 100-120 λέξεις. (25 μονάδες)
Β1 .
«Η τεχνολογία ανατρέφει ανθρώπους που δεν μπορούν λεπτό μακριά
της, ανίκανους να απολαύσουν ό,τι δεν περνάει μέσα από την οθόνη της
ταμπλέτας ή του κινητού τους»: Να αναπτύξετε σε μια παράγραφο 100
λέξεων το περιεχόμενο του αποσπάσματος. (9 μονάδες)
Β2α. Ποιο είναι το θέμα
που πραγματεύεται ο συντάκτης του κειμένου και ποια είναι η άποψη του;
(6 μονάδες)
Β2β.
Να βρείτε τη συλλογιστική πορεία της δεύτερης παραγράφου και να αιτιολογήσετε την επιλογή σας. (3 μονάδες)
Β3α .
Να γράψετε τι δηλώνουν οι ακόλουθες διαρθρωτικές λέξεις: εξάλλου, γιατί, όμως, έπειτα (4 μονάδες)
Β3β.Να δώσετε ένα τίτλο στο κείμενο που ν'ανταποκρίνεται στην οπτική γωνία του συντάκτη του κειμένου(3 μονάδες)
Β4 α.
Να γράψετε ένα συνώνυμο για κάθε μια από τις υπογραμμισμένες λέξεις του
κειμένου. (5 μονάδες)
Β4β.Να αιτιολογήσετε τη χρήση του α ενικού προσώπου στο κείμενο . (5 μονάδες)
Γ. Σε άρθρο σας, που θα δημοσιευτεί στην ηλεκτρονική εφημερίδα του σχολείου σας, να παρουσιάσετε τις προϋποθέσεις που πρέπει να υπάρχουν ώστε ο τουρισμός να έχει θετικές συνέπειες στην προσωπικότητα του ανθρώπου και να προτείνετε εναλλακτικές μορφές τουρισμού που θα σέβονται τον άνθρωπο και το περιβάλλον.( 40 μονάδες).
Σχόλια