Επαναληπτικές ερωτήσεις θεωρίας
ΓΛΩΣΣΙΚΕΣ ΑΣΚΗΣΕΙΣ
Α. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
Α. ΠΕΡΙΕΧΟΜΕΝΟ
- Να βρείτε τους τρόπους και τα μέσα πειθούς στην παράγραφο / στο κείμενο:
- Επίκληση στη λογική:επιχειρήματα, τεκμήρια Επίκληση στο συναίσθημα:περιγραφή, αφήγηση, χιούμορ, ειρωνεία, ερωτήματα, ποιητικός λόγος, συναισθηματικά φορτισμένο λεξιλόγιο Επίκληση στο ήθος του πομπού, του δέκτη, επίθεση στο ήθος του αντιπάλου. Επίκληση στην αυθεντία
- Να βρείτε τη συλλογιστική πορεία της παραγράφου/του κειμένου ή το είδος του συλλογισμού:
- Παραγωγική πορεία /παραγωγικός συλλογισμός:απο το γενικό στο ειδικό. Επαγωγική πορεία/επαγωγικός συλλογισμός: από το ειδικό στο γενικό. Στον επαγωγικό συλλογισμό πρέπει να αναφερθεί αν είναι γενίκευση, αίτιο-αποτέλεσμα ή αναλογία. Αναλογική πορεία/αναλογικός συλλογισμός: από το μερικό στο μερικό
- Να ελεγχθεί η ορθότητα ενός επιχειρήματος ή ενός συλλογισμού:πρέπει να αξιολογηθεί η ορθότητα, η αλήθεια και η εγκυρότητα του συλλογισμού.
- Να αναγνωρίσετε και να αξιολογήσετε τα τεκμήρια στο κείμενο.(παραδείγματα, αλήθειες, στατιστικά στοιχεία......)
- Να αξιολογήσετε την αποδεικτική ισχύ του κειμένου.
- Ποιο είναι το θέμα που πραγματεύεται ο αρθογράφος, ποια είναι η άποψη του και ποια μέσα πειθούς χρησιμοποιεί για να τη στηρίξει;
- Το παραπάνω κείμενο ανήκει στον επιστημονικό λόγο. Ποια στοιχεία το επιβεβαιώνουν; (Χαρακτηριστικά επιστημονικού λόγου)
- Ποια χαρακτηριστικά του πολιτικού λόγου εντοπίζετε στο παραπάνω κείμενο;
- Να εντοπίσετε στοιχεία που αποδεικνύουν τον προπαγανδιστικό χαρακτήρα του κειμένου.
- Ποια είναι η διαφορά της πειθούς από την προπαγάνδα; Ποια στοιχεία πειθούς διακρίνετε μέσα στο κείμενο;
- Να γράψετε τα χαρακτηριστικά του δοκιμίου και να αναγνωρίσετε κάποια από αυτά μέσα στο κείμενο.
- Σε ποιο είδος δοκιμίου ανήκει το κείμενο, να αναφέρετε τα χαρακτηριστικά του και να αναγνωρίσετε κάποια από αυτά μέσα στο κείμενο.
- Να γράψετε τις διαφορές δοκιμίου και άρθρου και να αναγνωρίσετε κάποια από τα χαρακτηριστικά του άρθρου στο κείμενο που σας δίνεται.
- Ποιες είναι οι διαφορές το άρθρου από την επιφυλλίδα;
- Ν'αναπτύξετε ή να σχολιάσετε μια φράση του κειμένου σε 80-100 λέξεις.
- Σε τι αποβλέπει ο συγγραφέας με τη χρήση παραδειγμάτων ή στατιστικών στοιχείων ;
Β. ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Να εντοπίσετε τα βασικά μέρη (πρόλογος, κύριο μέρος, επίλογος) και τις νοηματικές ενότητες του κειμένου.
- Να βρείτε τα δομικά στοιχεία της παραγράφου.(θεματική περίοδος, λεπτομέρειες, κατακλείδα)
- Να βρείτε τους τρόπους ανάπτυξης της παραγράφου(αιτιολόγηση, αίτια-αποτελέσματα, ορισμός, διαίρεση, παραδείγματα, σύγκριση-αντίθεση, αναλογία, συνδυασμό μεθόδων)
- Να βρεθούν οι τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται η συνοχή ανάμεσα στις παραγράφους του κειμένου. (διαρθρωτικές λέξεις ή φράσεις, επανάληψη μιας λέξης ή φράσης, λέξεις ή φράσεις που δηλώνουν τη νοηματική σύνδεση)
- Να βρεθούν οι τρόποι με τους οποίους επιτυγχάνεται η συνοχή μέσα στην παράγραφο.
- Να βρεθούν οι διαρθρωτικές λέξεις και οι νοηματικές σχέσεις που αυτές εκφράζουν.(αιτιολόγηση, αντίθεση, προϋπόθεση, χρόνος.......)
- Να δώσετε ένα πλαγιότιτλο για παράγραφο ή νοηματική ενότητα.
- Να δώσετε ένα τίτλο που να ανταποκρίνεται στην οπτική γωνία του αρθογράφου.
- Να εντοπίσετε τη σημασία διαρθρωτικών λέξεων:όμως, ενώ, διότι, δηλαδή.....
- Να γίνει το σχεδιάγραμμα του κειμένου.
Γ. ΓΛΩΣΣΑ ΤΟΥ ΚΕΙΜΕΝΟΥ
- Να εντοπίσετε και να αιτιολογήσετε τη χρήση ενεργητικής ή παθητικής σύνταξης και να μετατρέψετε την ενεργητική σύνταξη σε παθητική και αντίστροφα.
- Να βρείτε στο κείμενο παραδείγματα αναφορικής ή ποιητικής λειτουργίας της γλώσσας. (αναφορική=κυριολεκτική, ποιητική=μεταφορική)
- Να δώσετε το περιεχόμενο και τον ορισμό συγκεκριμένων εννοιών του κειμένου.
- Να γράψετε συνώνυμα ή αντώνυμα για συγκεκριμένες λέξεις του κειμένου.
- Να αντικατασταθούν συγκεκριμένες λέξεις του κειμένου με άλλες ισοδύναμες.
- Να σχηματιστούν φράσεις με συγκεκριμένες λέξεις του κειμένου.
- Να χαρακτηριστεί το ύφος του κειμένου. (απλό, οικείο, λογοτεχνικό, επίσημο, σοβαρό, τυπικό, στοχαστικό,.........)
- Σε τι αποβλέπει ο συγγραφέας με τη χρήση λέξεων ή φράσεων σε εισαγωγικά;
- Σε τι αποβλέπει ο συγγραφέας με τη χρήση ερωτημάτων;
- Να αιτιολογήσετε τη χρήση παρενθέσεων, εισαγωγικών......
- Σε τι αποβλέπει ο συγγραφέας με τη χρήση του α’ πληθυντικού προσώπου;
- Ποια ρηματικά πρόσωπα χρησιμοποιεί ο συντάκτης του κειμένου και τι πετυχαίνει με αυτά;
- Να αιτιολογήσετε γιατί ο συγγραφέας χρησιμοποιεί μικροπερίοδο ή μακροπερίοδο λόγο: μικροπερίοδος λόγος:απλότητα, σαφήνεια.... μακροπερίοδος λόγος:σύνθετη συλλογιστική πορεία....
- Ποιους χρόνους ή ποιες εγκλίσεις χρησιμοποιεί ο συντάκτης του κειμένου και γιατί;
- Ο συντάκτης του κειμένου χρησιμοποιεί την παρατακτική/υποτακτική σύνταξη. Τι προσπαθεί να πετύχει;
- Να εντοπίσετε το ονοματικό και το ρηματικό μέρος μιας πρότασης.
Σχόλια