Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Τετάρτη, 7 Οκτωβρίου 2015

Η Ελλάδα στον κόσμο

Πηγή εικόνας: http://www.thetravelbook.gr/article.asp?catid=30835&subid=2&pubid=63799689


Η Ελλάδα των αντιφάσεων
  1. Οι Έλληνες είναι περήφανοι για το παρελθόν τους αλλά γνωρίζουν ελάχιστα την ιστορία του τόπου τους.
  2. Ένα τμήμα της χώρας θέλει την  Ελλάδα εκσυγχρονισμένη ανάμεσα στα κράτη της Ενωμένης Ευρώπης και της Δύσης ενώ υπάρχουν  και αυτοί που είναι οπαδοί της          συντήρησης.
  3. Ενώ οι Έλληνες είναι περήφανοι για το παρελθόν τους, χαρακτηρίζονται από ξενομανία και μιμητισμό και απαρνούνται πολλές φορές τα δικά τους χαρακτηριστικά και πρότυπα.
  4. Ενώ ένα παραδοσιακό γνώρισμα των Ελλήνων είναι η φιλοξενία, τα τελευταία χρόνια παρατηρούνται φαινόμενα ξενοφοβίας και ρατσισμού.
  5. Οι Έλληνες είναι περήφανοι για τις ομορφιές της χώρας τους αλλά προκαλούν καταστροφές στο φυσικό περιβάλλον με ανυπολόγιστες συνέπειες.
  6. Είναι εύστροφοι, εφευρετικοί και δημιουργικοί αλλά χαρακτηρίζονται από προχειρότητα, έλλειψη οργάνωσης και μεθοδικότητας και προτιμούν την εύκολη και πρόχειρη λύση.
Προτερήματα Ελλήνων
  1. Αγάπη για την ελευθερία,την πατρίδα και την ανεξαρτησία.
  2. Αγάπη για τη δημοκρατία.
  3. Ευφυία, ευστροφία, δημιουργικότητα, ανάληψη πρωτοβουλιών.
  4. Ζωτικότητα, ενεργητικότητα, πείσμα, αντοχές.
  5. Αισιοδοξία, καλή διάθεση, αυθορμητισμός, κοινωνικότητα.
  6. Εργατικότητα και φιλομάθεια.
  7.  Ηρωικό πνεύμα και γενναιοψυχία.
  8.  Αγάπη προς την οικογένεια και την ελληνική φύση.
Ελαττώματα Ελλήνων 
  1. Προχειρότητα, επιπολαιότητα και έλλειψη οργάνωσης και προγραμματισμού.
  2. Πονηριά με τάση προς την εξαπάτηση.
  3. Ξενομανία και μιμητισμός.
  4. Ατομισμός, εγωισμός, υπεροψία και ιδιοτέλεια.
  5. Ανυπομονησία.
  6. Φλυαρία με τάση για προβολή και διάκριση.
 
Τουρισμός
Είναι η μετακίνηση των ανθρώπων μακριά από τον τόπο της διαμονής τους με σκοπό τη διασκέδαση, την ψυχαγωγία και τη γνωριμία με καινούριους τόπους.
Διακρίνεται σε:  εσωτερικό τουρισμό: οι άνθρωποι ταξιδεύουν μέσα στα όρια της χώρας τους και σε εξωτερικό τουρισμό: οι άνθρωποι ταξιδεύουν έξω από τα όρια της χώρας τους.
Διακρίνεται επίσης στο μαζικό τουρισμό: η μαζική συγκέντρωση τουριστών σε γνωστούς τουριστικούς προορισμούς και στον εναλλακτικό τουρισμό: αγροτουρισμός και οικοτουρισμός.
Αγροτουρισμός: είναι μορφή ήπιου τουρισμού κατά την οποία οι επισκέπτες μένουν σε αγρόκτημα και συμμετέχουν σε αγροτικές εργασίες. Σημείο αναφοράς των διακοπών σε ένα αγρόκτημα-ξενώνα είναι η άμεση επαφή του επισκέπτη με την αγροτική ζωή, τις καλλιέργειες, με την φύση, τη χλωρίδα και την πανίδα, κάτι το ιδιαίτερο για το μεγαλύτερο ποσοστό του σύγχρονου Ευρωπαίου πολίτη, κατοίκου αστικής περιοχής. Πέρα από την υποδοχή και τη φιλοξενία του επισκέπτη σε ένα περιβάλλον λιτό με τοπικό χαρακτήρα και όλες τις απαραίτητες ανέσεις, προβλέπεται και η ενεργή συμμετοχή του τουρίστα σε ένα σύνολο δραστηριοτήτων(ο ορισμός προέρχεται από τη Βικιπαίδεια).
Οικοτουρισμός:  μορφή τουρισμού που έχει αναπτυχθεί χρησιμοποιώντας τους πόρους του περιβάλλοντος: βουνά, λίμνες, λιμνοθάλασσες, κοιλάδες, σπηλιές, πλούσια χλωρίδα και πανίδα. (ο ορισμός προέρχεται από τη Βικιπαίδεια).Οι τουρίστες προσφέρουν εργασία και τις υπηρεσίες τους εθελοντικά για την προστασία του περιβάλλοντος.

Οφέλη τουρισμού
  • οικονομική ανάπτυξη των περιοχών.(εισροή συναλλάγματος, ίδρυση νέων επιχειρήσεων, δημιουργία θέσων εργασίας)
  • προβολή της χώρας στο εξωτερικό
  • κατασκευή και βελτίωση των έργων υποδομής(συγκοινωνιακό δίκτυο)
  • πολιτιστική ανάπτυξη(γνωριμία μεταξύ ανθρώπων και λαών, εισαγωγή νέων πολιτισμικών στοιχείων, καλλιέργεια της ανεκτικότητας απέναντι στο διαφορετικό στοιχείο).
Αρνητικές συνέπειες τουρισμού
  •  Καταστροφή του φυσικού περιβάλλοντος(μεγάλη συγκέντρωση τουριστών σε μικρές περιοχές και δημιουργία ξενοδοχειακών μονάδων μέσα στο φυσικό τοπίο.)
  • Αλλοίωση πολιτισμού(εμπορευματοποίηση παράδοσης, ξενομανία, αλλαγή της καθημερινότητας των ανθρώπων, απώλεια των αυθεντικών στοιχείων που διακρίνουν τη φυσιογνωμία ενός λαού και αλλοτρίωση των ανθρώπων)
  • Επικράτηση του καταναλωτικού πνεύματος και χαλάρωση των στενών κοινωνικών σχέσεων.
  • Άναρχη τουριστική ανάπτυξη, προβολή ορισμένων περιοχών και παραγκωνισμός άλλων περιοχών.
Τα οφέλη των ταξιδιών
  • Γνωριμία με τόπους και ανθρώπους, διαφορετικά ήθη και έθιμα, μνημεία και πολιτισμούς.
  • Διεύρυνση των πνευματικών οριζόντων των ανθρώπων.
  • Διασκέδαση και ψυχαγωγία:οι άνθρωποι ξεφεύγουν για λίγο από την καθημερινότητα τους, χαλαρώνουν και συσφίγγουν τις σχέσεις τους.
  • Ενίσχυση τουριστικής οικονομίας.
Προτερήματα Ελλάδας 
  • το ήπιο κλίμα της και ο άπλετος ήλιος.
  • ακρογιαλιές, καθαρές θάλασσες
  • ποικιλότητα και ποικιλομορφία του Ελληνικού τοπίου
  • συνδυασμός αντίθετων στοιχείων(βουνό και θάλασσα)
  • ανεκτίμητοι αρχαιολογικοί θησαυροί, μουσεία, πλούσια πολιτιστική κληρονομιά.
  • μέτρο και ισορροπία του Ελληνικού τοπίου.
  • Φιλοξενία
  • Αυθορμητισμός και αυθεντικότητα Ελλήνων.
Κείμενο
 ΧΑΡΑΛΑΜΠΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ
 
Η καθημερινότητα των Ελλήνων φανερώνει χαρακτηριστικά της παιδείας τους

Η συλλογιστική προσέγγισης του θέματος βασίζεται στην παραδοχή ότι η διαμόρφωση της κοινωνικής συμπεριφοράς κάθε ατόμου συνιστά δημιούργημα της επιρροής, κυρίως, του περιβαλλοντικού παράγοντα. Με άλλα λόγια, στην κοινωνική συμπεριφορά συμπυκνώνονται οι εμπειρίες, τα βιώματα, οι στάσεις, οι αντιλήψεις, οι νοοτροπίες, οι πληροφορίες και, γενικά, οι ιδιαιτερότητες που βιώνει κάθε άτομο μέσα από τη συναναστροφή και την αλληλεπίδρασή του με πρόσωπα, θεσμούς, περιστάσεις και, συνολικά, με τη λειτουργία του κοινωνικού συστήματος. Αυτό σημαίνει, τελικά, ότι η κάθε οικογένεια, το κάθε σχολείο και, γενικά, η κάθε κοινωνία, στο πέρασμα του χρόνου έχουν διαμορφώσει τη δική τους κουλτούρα, μέσα από την αλληλεπίδραση που συντελείται ανάμεσά τους, η οποία αποτυπώνεται στη συμπεριφορά των μελών τους.
Διατυπώνοντας διαφορετικά την άποψη αυτή, υποστηρίζουμε ότι η συμπεριφορά του μέλους της ελληνικής κοινωνίας, όπως αυτή εκδηλώνεται στην καθημερινότητά του και σε όλους τους τομείς, «προδίδει» την παιδεία που έχει αποκτήσει το μέλος μέσα από τη συμμετοχή και δραστηριοποίησή του στην οικογενειακή, σχολική και κοινωνική ζωή. Αυτό, λοιπόν, το είδος παιδείας επιδιώκουμε να αναδείξουμε μέσα από χαρακτηριστικά παραδείγματα της συμπεριφοράς του παιδιού, του νέου και, γενικά, του Ελληνα πολίτη. Ιδού, λοιπόν, ορισμένα χαρακτηριστικά παραδείγματα, τα οποία δεν χρειάζεται να καταβάλει κανείς μεγάλη προσπάθεια για να τα παρατηρήσει και να τα αντιληφθεί στην καθημερινότητα των Ελλήνων, λόγω του ότι εμφανίζονται με υψηλή συχνότητα:
• Ενας ανησυχητικός αριθμός μαθητών όλων των βαθμίδων, μετά τη χρήση του περιεχομένου, πετά τη συσκευασία ή ακόμη και το περιεχόμενο των αναλώσιμων προϊόντων (γαριδάκια, μπισκότα, τσίχλα…) στους κοινόχρηστους χώρους του σχολείου ή σε όποιον άλλο εξωσχολικό κοινόχρηστο χώρο βρεθεί (πεζοδρόμιο, δρόμο…).
• Ενας μειοψηφικός, αλλά σταθερός, αριθμός φοιτητών, επανειλημμένα και συστηματικά, γράφει συνθήματα, κατά κανόνα, ακραία, χυδαία και κυρίως πολιτικού περιεχομένου, όχι σε πανό αλλά στους τοίχους των πανεπιστημιακών κτιρίων, παραβιάζοντας κάθε κριτήριο αισθητικής και, προφανώς, καταστρατηγώντας τη δημόσια και ιδιωτική ιδιοκτησία.
• Οι επιφάνειες μνημείων, ανδριάντων και αγαλμάτων επικαλύπτονται και βεβηλώνονται, συχνά και απροκάλυπτα, με τουλάχιστον αντιαισθητικά συνθήματα και γκράφιτι, προσβάλλοντας τη μνήμη σημαντικών προσωπικοτήτων της ιστορίας, του πολιτισμού και γενικά της κοινωνίας.
• Η ποιότητα του πολιτικού λόγου και της συμπεριφοράς αρκετών πολιτικών προσώπων, όχι μόνο στις προεκλογικές τους διαδικασίες αλλά και μέσα στην ίδια τη Βουλή, είναι από τα χαρακτηριστικότερα παραδείγματα «κουλτούρας» συμπεριφοράς.
• Η χρήση χυδαίων και προσβλητικών εκφράσεων ή του φασκελώματος παρατηρείται καθημερινά σε μεγάλη συχνότητα, ακόμη και για επουσιώδη ζητήματα και συμβάντα.
• Ενας απροσδιόριστος αριθμός οδηγών σταθμεύει το αυτοκίνητό του κατά τέτοιον ατομικιστικό τρόπο, ώστε να στερεί τουλάχιστον μία θέση στάθμευσης σε οδηγούς που αναζητούν να σταθμεύσουν τα αυτοκίνητά τους.
• Οι άκρες των μικρών και μεγάλων δρόμων και οι παραλίες, σχεδόν πανελλαδικά, «στενάζουν» από σκουπίδια, κυρίως άδεια πλαστικά μπουκάλια νερού, κύπελλα καφέ, αποτσίγαρα, αποφάγια κ.ο.κ.
• Το πέταγμα του αποτσίγαρου ή ακόμη και του άδειου πακέτου από το παράθυρο του αυτοκινήτου και το άδειασμα του σταχτοδοχείου του αυτοκινήτου στους φωτεινούς σηματοδότες αποτελούν συνηθισμένη καθημερινή ενέργεια.
Επίσης, συνηθισμένο φαινόμενο αποτελούν:
• Η μεγάλη συχνότητα σε βανδαλισμούς και καταστροφές των στεγάστρων των αστικών και υπεραστικών συγκοινωνιακών φορέων και των τηλεφωνικών θαλάμων.
• Τα αναρίθμητα συνθήματα στους τοίχους των κατοικιών και οι δολιοφθορές σε σταθμευμένα αυτοκίνητα.
• Η παραβίαση του κόκκινου σηματοδότη, του μονόδρομου, καθώς και η αφαίρεση της προτεραιότητας από αρκετούς οδηγούς θεωρείται όχι μόνο φυσιολογική αλλά και «μάγκικη» κοινωνική στάση κ.λπ.
Αυτές και πολλές άλλες περιπτώσεις συμπεριφοράς οδηγούν στη διαπίστωση ότι ένας ερευνητικά απροσδιόριστος και, ασφαλώς, ανησυχητικός, αριθμός Ελλήνων πολιτών, σχεδόν όλων των ηλικιών, δίνει καθημερινά και συχνά δείγματα έλλειψης παιδείας, η οποία αποτυπώνεται στη συμπεριφορά τους με χαρακτηριστικά γνωρίσματα την αγένεια, την έλλειψη σεβασμού και αισθητικής, την ασυνέπεια, την ανευθυνότητα κ.ο.κ. Αυτά τα δείγματα συμπεριφοράς, που, ενδεχομένως, από ορισμένους να εκλαμβάνονται ως «μικρής» πολιτισμικής και κοινωνικής εμβέλειας και σημασίας, φανερώνουν παγιωμένες αντιλήψεις, νοοτροπίες και πρακτικές, οι οποίες, όμως, αφενός δύσκολα ανατρέπονται γιατί ενισχύονται από τον τρόπο λειτουργίας του πολιτικού και κοινωνικού συστήματος, με γνωρίσματα, π.χ., την ανοχή και την ατιμωρησία, και αφετέρου απηχούν στην πράξη τα ποιοτικά χαρακτηριστικά της προσωπικότητάς του στη διαχείριση των προσωπικών και κοινωνικών ζητημάτων. Ολα αυτά, πέραν των γνωρισμάτων της επικρατούσας κουλτούρας, οδηγούν σε μια απαισιόδοξη διαπίστωση ότι η λειτουργία και το μέλλον της ελληνικής κοινωνίας, σε ζητήματα παιδείας και κοινωνικής συμπεριφοράς, δεν διαγράφεται ιδιαίτερα ευοίωνο. Η διαπίστωση αυτή έχει τη σημασία της, δεδομένου ότι η λειτουργία των θεσμών και συνολικά του κοινωνικού συστήματος εξαρτάται από τις αξίες, τους κανόνες και τις πρακτικές που χρησιμοποιούν οι πολίτες μιας κοινωνίας σε όλα τα επίπεδα της καθημερινής επικοινωνίας και δραστηριοποίησής τους.

* Ο κ. Χαράλαμπος Κωνσταντίνου είναι καθηγητής Πανεπιστημίου Ιωαννίνων.

Πηγή: http://www.kathimerini.gr/769402/opinion/epikairothta/politikh/h-ka8hmerinothta-twn-ellhnwn-fanerwnei-xarakthristika-ths-paideias-toys 

Δεν υπάρχουν σχόλια: