Ελένη Ευριπίδη, Α επεισόδιο, 1η σκηνή
Α ΕΠΕΙΣΟΔΙΟ
ΣΚΗΝΗ 1 ( ΣΤΙΧΟΙ 437-494)

Η εμφάνιση του
Μενέλαου προκαλεί στους θεατές τον οίκτο και τη θλίψη για την κατάντια του. Η
εμφάνιση του θυμίζει έναν κοινό θνητό παρά έναν βασιλιά. Ο Ευριπίδης συνήθιζε
να παρουσιάζει τους ήρωες του σε άθλια κατάσταση για αυτό το λόγο δέχτηκε την
κριτική του Αριστοφάνη. Αυτή η εμφάνιση του Μενέλαου προκαλεί στα μάτια των
θεατών συναισθήματα οίκτου και ευσπλαχνίας, ωστόσο κάποιοι θεωρούν το έργο
τραγικωμωδία και κατατάσσουν την εμφάνιση του Μενέλαου στα κωμικά στοιχεία.
Μονόλογος
του Μενέλαου: ένας δεύτερος πρόλογος γιατί αυτοσυστήνεται και παραθέτει
τη γενεαλογία του. Με το μονόλογο αυτό:
- Ο Μενέλαος εμφανίζεται μόνος του και έτσι δεν αποκαλύπτεται η ταυτότητα της Ελένης.
- Ο μονόλογος αυτός βοηθά στην εξέλιξη του δράματος.
- F Φωτίζεται σε βάθος η ψυχολογική κατάσταση του ήρωα και η τραγικότητα του.
Ο μονόλογος του Μενελάου μοιάζει με τον μονολογικό πρόλογο της
Ελένης αφού και οι δύο αυτοσυστήνονται, δίνουν τη γενεαλογία τους και εκθέτουν
τα βάσανα του παρελθόντος και του παρόντος. Η μόνη δια φορά είναι ότι η Ελένη
δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες για τη χώρα στην οποία βρίσκεται.
Μενέλαος: τραγικός ήρωας: μεταβολή από τη δυστυχία στην ευτυχία,
υποφέρει αναίτια, είναι ένας βασανισμένος άνθρωπος από τη μοίρα.
Μενέλαος-Τεύκρος
- Πολέμησαν στην Τροία και περηφανεύονται που την κατέκτησαν.
- Είναι και οι δύο περιπλανώμενοι μακριά από την πατρίδα τους, κατάγονται από βασιλική οικογένεια.
- Έχουν γνωρίσει και οι δύο την πραγματική Ελένη αλλά την αντιμετωπίζουν με διαφορετικά συναισθήματα.
- Φτάνουν και οι δύο στην Αίγυπτο.
- Είναι και οι δύο δυστυχισμένοι εξαιτίας της μεταστροφής της τύχης.
- Ο Τεύκρος εμφανίζεται με οπλισμό και είναι πιο ψύχραιμος και αποφασισμένος, ο Μενέλαος με κουρέλια και είναι ψυχικά καταβεβλημένος.
- Ο Μενέλαος είναι βασικός ήρωας του έργου ενώ ο Τεύκρος όχι.
Ο πόλεμος στον Ευριπίδη αποκτά αντιηρωική
διάσταση. Ο ποιητής θέλει να τονίσει την αθλιότητα, την τρέλα και τον
παραλογισμό του πολέμου.
Σχόλια