Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein

Πέμπτη, 14 Ιανουαρίου 2016

Ο Κωνσταντής, Λίτσα Ψαραύτη

Ανήκει στα διηγήματα του βιβλίου Η εκδίκηση των μανιταριών

Ο Κωνσταντής είναι ένας δωδεκάχρονος , παιδί οικονομικών μεταναστών που προσπαθεί να επιβιώσει πουλώντας φτηνά εμπορεύματα στα φανάρια. Είναι μόνος, αφού η οικογένεια του έχει απελαθεί και στερείται την προστασία ενός σπιτιού και ενός ασφαλούς οικογενειακού περιβάλλοντος αλλά και την ανθρώπινη παρουσία και ζεστασιά. Στα δώδεκα του γίνεται ένας βιοπαλαιστής που δεν έχει δικαίωμα στην εκπαίδευση, στο παιχνίδι, στο παιχνίδι, στη χαρά. Η επιφυλακτικότητα με την οποία αντιμετωπίζει τους ανθρώπους είναι αποτέλεσμα της ρατσιστικής συμπεριφοράς και της σκληρότητας που βιώνει από τους ανθρώπους.

Η κυρία Δέσποινα ζει άνετα αλλά είναι μόνη, αφού οι συγγενείς της βρίσκονται στο εξωτερικό. Η μοναξιά της, που αφήνεται να φανεί διακριτικά, η θύμηση του εγγονού της που ζει μακριά της, η λύπη της, η μέρα του Μεγάλου Σαββάτου γίνονται αφορμή για να αναδυθούν τα φιλάνθρωπα αισθήματα της, να δείξει την αλληλεγγύη της στον μικρό Κωνσταντή και να μη μείνει απαθής μπροστά στο ανθρώπινο δράμα. Ο μικρός Κωνσταντής παίρνει στην καρδιά της τη θέση του εγγονού της και με τη στοργή της σώζει την ανθρωπιά στο τέλος του διηγήματος.

Η συγγραφέας
Η Λίτσα Ψαραύτη καταδικάζει την κοινωνική αδιαφορία μπροστά στην εκμετάλλευση και τον τραυματισμό της ευαίσθητης παιδικής ψυχής. Η ανθρωπιά και η ελπίδα, με τη
συμβολική φράση  "Χριστός Ανέστη" που συνδυάζεται με την ουσία και όχι τους τύπους, αναδεικνύονται χάρη στην προσωπική πρωτοβουλία της ηλικιωμένης γυναίκας.

 Θεματικά κέντρα
  • Παιδιά των φαναριών και κοινωνική αναλγησία.
  • Οι αλλοδαποί εργαζόμενοι, οι οικονομικοί μετανάστες και τα προβλήματα τους.
  • Η αγάπη ως μέσο ανακούφισης του παιδικού πόνου.
Αφηγηματικές τεχνικές-Γλώσσα-Ύφος
  • Αφήγηση, περιγραφή και διάλογος.
  • Τριτοπρόσωπη αφήγηση με αμέτοχο αφηγητή που παρακολουθεί τις κιηνήσεις του παιδιού και της γυναίκας.
  • Απλή και δημοτική γλώσσα, απλό και λιτό ύφος
  • Τόπος: η πόλη και το διαμέρισμα της κυρίας Δέσποινας, χρόνος: παραμονή Ανάστασης

Ασκήσεις δημιουργικής γραφής
  1. Να δώσετε ένα διαφορετικό τέλος στη διήγημα της Λίτσας Ψαραύτη.
  2. Υποθέστε οτι ο Κωνσταντής συναντά τον Βάνκα, τον μικρό ήρωα του Τσέχωφ. Τι θα μπορούσαν να πουν; 
  3. Ο Κωνσταντής στέλνει γράμμα στους γονείς του.Τι θα τους έγραφε; 
  4. Ο Κωνσταντής καταγράφει τις σκέψεις του στο ημερολόγιο του. Τι θα έγραφε;
  5. Συναντάτε τον Κωνσταντή στο κέντρο της πόλης; Τι θα του λέγατε; 
  6. Γράψτε ένα δικό σας σύντομο διήγημα με βασικό άξονα το μήνυμα του διηγήματος της Λίτσας Ψαραύτη.
  7. Επιλέξτε μία από τις λέξεις: ανθρωπιά, μετανάστης, παιδί, αγάπη, πρόσφυγας  και σχηματίστε μία ακροστιχίδα.
Και μία υπέροχη ταινία μικρού μήκους.  Γράψτε ένα κείμενο για την ιστοσελίδα του σχολείου σας για το κοινό μήνυμα του διηγήματος της  Λίτσας Ψαραύτη και της ταινίας του Θ.Παπαδουλάκη. Μπορείτε να γράψετε επίσης και μία δική σας κριτική για την ταινία ώστε να ενημερώσετε και τους συμμθητές του σχολείου σας.

Δεν υπάρχουν σχόλια: