Ν.Γλώσσα Β' και Γ' Γυμνασίου-Κείμενα για την πρώτη ενότητα



ΤΟ ΔΙΑΔΙΚΤΥΟ ΕΠΙΛΕΓΟΥΝ ΟΙ ΝΕΟΙ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΤΑΞΙΔΙΩΤΙΚΟΥΣ ΠΡΟΟΡΙΣΜΟΥΣ
Της ΑΝΝΑΣ ΣΤΕΡΓΙΟΥ, ann-11@otenet.gr , 09/03/2014


e-τουρισμός
Μια φορά κι έναν καιρό, όχι πολλά χρόνια πίσω, οι άνθρωποι πήγαιναν στο τουριστικό πρακτορείο, έπαιρναν φυλλάδια και προσφορές για ταξιδιωτικούς προορισμούς κι έφταναν στο μέρος που ονειρεύονταν ή με μικρές εκπτώσεις, όπου έφτανε το... πάπλωμά τους.  Ώσπου εγένετο το Διαδίκτυο και παρ' ότι επίσημοι αριθμοί δεν υπάρχουν, τουριστικοί φορείς μιλούν για αύξηση πάνω από 30% κυρίως στη Νεολαία. Παρ' όλ' αυτά το πρακτορείο παραμένει μια σημαντική πτυχή στον τουρισμό, αφού μπορεί να προσφέρει ένα συνολικό πακέτο διακοπών, με φτηνά αεροπορικά εισιτήρια, μέχρι ένα εξαιρετικό ξενοδοχείο κ.ά.
Ο διαδικτυακός τουρισμός έχει αναπτυχθεί και στη χώρα μας με ηλεκτρονικές διευθύνσεις που αφορούν e-tourism, με κλείσιμο αεροπορικών ή ακτοπλοϊκών εισιτηρίων κ.ά. Περιόρισε ως ένα βαθμό την παντοδυναμία των tour operators, οι οποίοι ήταν ουσιαστικά οι αποκλειστικοί παίκτες της αγοράς, που καθόριζαν εν πολλοίς, σε παλαιότερες δεκαετίες, αν μια χώρα θα βουλιάξει από τουρισμό ή θα μείνει στα αζήτητα.
Ο ΕΟΤ
Παρ' όλ' αυτά και σήμερα ο ρόλος τους δεν είναι αμελητέος. Ξενοδοχειακοί παράγοντες τονίζουν ότι οι τουριστικοί πράκτορες εξακολουθούν να έχουν σημαντικό λόγο στη διεθνή αγορά, ιδίως όταν μιλάμε για ηγέτιδες δυνάμεις, που έχουν όνομα στο χώρο. Η τάση δείχνει ότι το Ιντερνετ αφορά κυρίως νεαρόκοσμο και λιγότερο τους οικογενειάρχες του εξωτερικού, που θέλουν να ξέρουν εξ αρχής τι προσφέρεται στον κάθε προορισμό και ζητούν πολύ περισσότερες πληροφορίες, ώστε ν' αποφεύγουν τις οδυνηρές εκπλήξεις στις διακοπές.
Οι άμεσες απολαβές από το διαδικτυακό τουρισμό στο εγχώριο ΑΕΠ αγγίζουν το 1,3%, σύμφωνα με πρόσφατη έρευνα με θέμα: «Επίδραση του διαδικτυακού περιεχομένου στον ευρωπαϊκό τουρισμό», που είχε παρουσιαστεί υπό την αιγίδα του Συνδέσμου Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων, ενώ οι προβλέψεις δίνουν δυνατότητα για το 3%, πράγμα που θα σήμαινε σημαντική ιλιγγιώδη αύξηση των θέσεων απασχόλησης. Και σ' όλα βέβαια προστίθενται ειδικές τεχνολογικές εφαρμογές στα έξυπνα τηλέφωνα κ.ά.
Σε ορισμένες αγορές το ποσοστό πελατών που ενημερώνονται και κάνουν κρατήσεις μέσω διαδικτύου είναι πολύ υψηλότερο από το 30%. Υπάρχουν ξενοδοχεία που έχουν επενδύσει στο διαδίκτυο, γεγονός που τους ανοίγει μεγάλες ευκαιρίες
Η διαδικτυακή πύλη του υπουργείου Τουρισμού είχε 7,3 εκατομμύρια επισκέπτες (VisitGreece.gr). Λόγω μάλιστα μειωμένου προϋπολογισμού του ΥΠΤΟ, κατά 40%, ο ΕΟΤ έριξε το κύριο βάρος σε ιστοσελίδες και κοινωνικά δίκτυα, ώστε ν' αυξηθεί η επισκεψιμότητα της χώρας.
Σύμφωνα με τον Γιάννη Ρέτσο, πρόεδρο της Πανελλήνιας Ομοσπονδίας Ξενοδόχων, σε ορισμένες αγορές το ποσοστό πελατών που ενημερώνονται και κάνουν κρατήσεις μέσω Διαδικτύου είναι πολύ υψηλότερο από το 30%. Υπάρχουν ξενοδοχεία που έχουν επενδύσει στο Διαδίκτυο, γεγονός που τους ανοίγει μεγάλες ευκαιρίες. Εκτιμά πως είναι μια πολιτική πωλήσεων η οποία απαιτεί διαρκή εγρήγορση, πολύ καλά αντανακλαστικά, άριστη τεχνολογική οργάνωση και μεγάλη διαφάνεια, ως προς τις προσφερόμενες τιμές.
Η άλλη όψη του νομίσματος βέβαια είναι τα σάιτ που αξιολογούν ξενοδοχεία και τουριστικές επιχειρήσεις. Όπως εξηγεί, υπάρχει διεθνώς μια μεγάλη συζήτηση για την αξιοπιστία των κριτικών και τις αξιολογήσεις. Για το σκοπό αυτό αυτήν την περίοδο διενεργείται μια ευρωπαϊκή έρευνα που τ' αποτελέσματά της θα δημοσιοποιηθούν το καλοκαίρι.
Απάτες
Παρ' όλ' αυτά υπάρχουν και οι μεμονωμένοι καβαλάρηδες, οι οποίοι προτιμούν τη σιγουριά ενός ταξιδιωτικού πρακτορείου, όταν πρόκειται για έναν προορισμό, που δεν είναι ιδιαίτερα γνωστός στους κοινούς θνητούς και περιλαμβάνει αξιοθέατα, τα οποία χωρίς οδηγό θα μπορούσαν να δημιουργήσουν κινδύνους. Δεν λείπουν φυσικά κι αυτοί που έχουν καεί στο χυλό και φυσούν και το γιαούρτι, διότι οι απάτες είναι πιο εύκολες, μέσω του διαδικτυακού τουρισμού, όταν δεν πρόκειται για οργανωμένο φορέα.
Εκτός από το e-tourism, που σημαίνει κλείσιμο δωματίου σε χαμηλότερο κόστος, από μικρά καταλύματα μέχρι κολοσσιαία ξενοδοχεία ρίχνουν το βάρος στις ιστοσελίδες τους, οι οποίες μπορεί να περιλαμβάνουν φωτογραφίες, βίντεο, δίνοντας στον επισκέπτη του δικτυακού τόπου τους μια όσο το δυνατόν περισσότερο ολοκληρωμένη εικόνα.
«Δεν είχα δώσει ιδιαίτερο βάρος στο Ιντερνετ. Είχα φτιάξει μια ιστοσελίδα, αλλά επειδή στη δική μας περιοχή έρχονταν συνήθως Έλληνες, δεν την είχα αξιοποιήσει όσο θα έπρεπε. Αντίστοιχα, άλλο ξενοδοχείο, που είχε πολύ μικρότερα δωμάτια από τα δικά μας και παλαιότητας, είχε συνέχεια κόσμο», μας ανέφερε η Ιωάννα από τη Λευκάδα.

Ερωτήσεις
  1. Ποιες αλλαγές έχουν επέλθει στον ρόλο του ταξιδιωτικού πράκτορα τα τελευταία χρόνια και γιατί;
  2. Να βρείτε τις συνδετικές λέξεις στις υπογραμμισμένες παραγράφους.
  3. Να βρείτε τον τρόπο σύνδεσης των προτάσεων στις παραγράφους με έντονα και πλάγια γράμματα.

Συμβατικός & εναλλακτικός τουρισμός

31.07.2016,  | Συντάκτης: Σπύρος Μανουσέλης


Ανάμεσα στα υπάρχοντα σήμερα στιλ τουριστικής ζωής μπορεί κανείς εύκολα να ξεχωρίσει τουλάχιστον δύο: αυτό του φυγόπονου ή τεμπέλη τουρίστα και το «εναλλακτικό» -αλλά εξίσου νόμιμο- στιλ του αντισυμβατικού και ακαταπόνητου ψυχοσωματικά, ο οποίος αναζητά στις διακοπές του τις πιο ακραίες εμπειρίες φυγής από τη μονότονη ζωή των μεγαλουπόλεων.
Πάντως, το επικρατέστερο στιλ διακοπών είναι ο συμβατικός και κομφορμιστικός τρόπος τουρισμού: τα περισσότερα άτομα επιλέγουν να μετακινηθούν από το σπίτι τους σε κάποιο θέρετρο -το οποίο ενδέχεται να βρίσκεται στην άλλη άκρη του πλανήτη!- για να βρουν και να αναπαραγάγουν στις διακοπές τους τα πολύ οικεία πρότυπα ζωής, διασκέδασης ή διατροφής που υιοθετούν στην καθημερινή ζωή τους.
Ο φυγόπονος ή «τεμπέλης» τουρίστας αντιστέκεται σθεναρά σε ό,τι μπορεί να ανατρέψει τα «προσωπικά» τουριστικά του ήθη ή το κυρίαρχο πρότυπο διακοπών. Και μολονότι βομβαρδίζεται καθημερινά από άρθρα ή εκπομπές για τη μεγάλη αναζωογονητική αξία των εναλλακτικών μορφών διακοπών, αυτός αρνείται πεισματικά να υποκύψει στους πειρασμούς μιας περιπετειώδους και λιγότερο κομφορμιστικής τουριστικής ζωής, την οποία δεν θεωρεί καθόλου δελεαστική.

 

Τεμπέλης παραθεριστής ή...

Πράγματι, οι διακοπές σε ένα μεγάλο ξενοδοχειακό συγκρότημα που προσφέρει στους πελάτες του τα πάντα -διατροφή, αθλητικές δραστηριότητες, διασκέδαση- είναι συνήθως η επιλογή που κάνουν τα πιο εσωστρεφή, ανασφαλή και δύσπιστα άτομα. Όμως και η επιλογή κάποιου να επιστρέφει κάθε χρόνο στο ίδιο μέρος, στο ίδιο ξενοδοχείο και κατά προτίμηση στο ίδιο δωμάτιο, αποτελεί επίσης τυπική συμπεριφορά του «τεμπέλη» τουρίστα, ο οποίος νιώθει ότι μπορεί να χαλαρώσει και να απολαύσει τις διακοπές του μόνον όταν τα πάντα βρίσκονται... «υπό έλεγχο».
Ετσι, ο «τεμπέλης» τουρίστας δεν αναζητά νέες εμπειρίες από τις διακοπές του αλλά, αντίθετα, την καθησυχαστική επιβεβαίωση και την επανάληψη των τεχνητά καλλιεργημένων αναγκών του. Όμως, σε αυτή τη συντηρητική «επιλογή» του υπάρχει πάντοτε ο κίνδυνος της απογοήτευσης: το γεγονός ότι επέλεξε το ίδιο ξενοδοχείο, στο ίδιο μέρος όπου πέρυσι είχε περάσει υπέροχα, δεν του παρέχει καμία εγγύηση για την επιτυχία των φετινών διακοπών του!
Θα ήταν ωστόσο απλοϊκό να πιστέψει κανείς ότι υπάρχει ένας και μοναδικός τύπος «τεμπέλη» τουρίστα.
Στην πραγματικότητα υπάρχουν πολλές παραλλαγές στο ίδιο θέμα: διαφορετικά άτομα μπορεί να επιλέξουν ακριβώς τον ίδιο τόπο ή τρόπο διακοπών για εντελώς διαφορετικούς λόγους. Για παράδειγμα, όταν ένας σωματικά και ψυχικά καταπονημένος τουρίστας επιλέγει τις ανέσεις ενός μεγάλου ξενοδοχείου το κάνει για διαφορετικούς λόγους από τον τουρίστα που «επέλεξε» το ίδιο ξενοδοχείο για λόγους κοινωνικής προβολής.
Πέρα όμως από τα προσωπικά κίνητρα, τις προτιμήσεις ή τις ψευδαισθήσεις του κάθε τουρίστα, παραμένει αναμφισβήτητο ότι τα γιγάντια ξενοδοχειακά συγκροτήματα, τα σύγχρονα «τουριστικά χωριά» λειτουργούν τελικά ως φυλακές πολυτελείας: είσαι ελεύθερος να κάνεις σχεδόν τα πάντα, αλλά σε αυστηρά προδιαγεγραμμένους χώρους και χρόνους, χωρίς καμία ανάγκη επαφής με το εξωτερικό περιβάλλον, τον πολιτισμό και τους ανθρώπους του τόπου.

...ακαταπόνητος τουρίστας

Με τον όρο «εναλλακτικός τουρισμός» (alternative tourism) περιγράφουμε συνήθως τις πιο διαφορετικές τουριστικές δραστηριότητες: την πεζοπορία ή την ορειβασία, την ιππασία και την ορεινή ποδηλασία, τις διάφορες οικοτουριστικές και αθλητικές εμπειρίες στην άγρια φύση. Κοντολογίς, οι άνθρωποι που καταφεύγουν σε αυτό τον τύπο διακοπών αναζητούν ασυνήθιστες και συνήθως σωματικά εξαντλητικές δραστηριότητες οι οποίες, όμως, τους προσφέρουν αξέχαστες ή και ιδιαιτέρως αναζωογονητικές εμπειρίες, εντελώς διαφορετικές από αυτές του συμβατικού τουρισμού.
Η επιτυχία αυτών των εναλλακτικών διακοπών δεν εξαρτάται αποκλειστικά από την καλή φυσική κατάσταση των ατόμων που συμμετέχουν, αλλά και από την καλή σηματοδότηση, την ασφάλεια, την παρουσία καλά οργανωμένων καταλυμάτων για τους ταλαιπωρημένους οδοιπόρους. Οι διακοπές ως επιστροφή στην «άγρια φύση» έγιναν μόδα κατά τις αρχές της δεκαετίας του 1990 και από τότε ένας όλο και μεγαλύτερος αριθμός φυσιολατρών επιδίδονται, κάθε χρόνο, σε αυτό το ιδιαίτερα απαιτητικό είδος τουρισμού.

 

Η ευεργετική επίδραση των περιπατητικών αποδράσεων

Ο παραδοσιακός «τεμπέλης» τουρίστας, όπως είδαμε, δεν αναζητά νέες εμπειρίες από τις διακοπές του αλλά, αντίθετα, την καθησυχαστική επανάληψη και την επιβεβαίωση των τεχνητά καλλιεργημένων αναγκών του. Αντίθετα, οι άνθρωποι που καταφεύγουν -όλο και πιο συχνά- σε εναλλακτικές μορφές τουρισμού αναζητούν ασυνήθιστες και σωματικά εξαντλητικές δραστηριότητες οι οποίες, εντούτοις, τους προσφέρουν μοναδικές και ιδιαιτέρως αναζωογονητικές εμπειρίες.
Η άμεση και ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση της σωματικής άσκησης ή, απλά, των πολύωρων περιπάτων στη φύση επιβεβαιώνεται διαρκώς, τα τελευταία χρόνια, από νέες επιστημονικές έρευνες. Πριν από έναν χρόνο μια έρευνα στη Βρετανία έδειξε ότι ακόμη και ένας απλός περίπατος μετά το γεύμα, τρεις φορές την εβδομάδα, βελτίωνε σημαντικά τη διάθεση και τις εργασιακές επιδόσεις των υπαλλήλων μιας μεγάλης εταιρείας. Όμως και η ομαδική οδοιπορία, κατά τη διάρκεια εκδρομών στη φύση, επιδρά αγχολυτικά και ανανεωτικά στη διάθεση των ανθρώπων, κυρίως όταν βρίσκονται σε κατάσταση μεγάλου άγχους, πένθους ή βαθιάς θλίψης.
Μια άλλη, πιο εξειδικευμένη έρευνα σε ασθενείς που είχαν υποβληθεί σε χημειοθεραπεία κατά του καρκίνου, έδειξε ότι όχι μόνο η ψυχική τους διάθεση αλλά και η σωματική τους αντίδραση στη θεραπεία βελτιώνονταν σημαντικά ύστερα από πολυήμερες διακοπές με δραστηριότητες στη φύση. Τέλος, αρκετές μελέτες υποδεικνύουν μια σαφή βελτίωση των πνευματικών και δημιουργικών επιδόσεών μας όταν δεν παραλείπουμε να ασκούμε το σώμα μας.

Ερωτήσεις
  1. Ποια είναι τα δύο στυλ τουριστικής ζωής, σύμφωνα με το κείμενο; Σε ποιο ανήκετε εσείς;
  2. Να βρείτε τον ή τους τρόπους με τους οποίους αναπτύσσονται οι εξής παράγραφοι: «Με τον όρο……συμβατικού τουρισμού», «Ο παραδοσιακός τεμπέλης……αναζωογονητικές εμπειρίες», «Η άμεση και ιδιαίτερα ευεργετική επίδραση….το σώμα μας» και να δώσετε έναν πλαγιότιτλο.
  3. Να δώσετε ένα συνώνυμο για τις λέξεις με έντονα μαύρα γράμματα.


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ