Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein


Πέμπτη, 26 Ιουνίου 2008

IΣΤΟΡΙΑ Β ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ -ΑΠΟ ΤΗ ΡΩΜΗ ΣΤΗ ΝΕΑ ΡΩΜΗ

ΣΕΝΑΡΙΟ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ

1.ΤΙΤΛΟΣ ΜΑΘΗΜΑΤΟΣ: Οι πρώτοι αιώνες του Βυζαντίου, Η μετεξέλιξη του Ρωμαϊκού κράτους, Από τη Ρώμη στη Νέα Ρώμη
2.ΔΙΔΑΚΤΙΚΟ ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ: Ιστορία
3.ΤΑΞΗ: Β Γυμνασίου
4.ΩΡΕΣ ΠΟΥ ΔΙΑΤΙΘΕΝΤΑΙ: 3
5.ΥΛΙΚΟ ΚΑΙ ΜΕΣΑ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΣ:
F Ms word
F Internet explorer: Δικτυακός τόπος:
http://www.hellenichistory.gr/

6. ΚΑΘΗΓΗΤΡΙΑ:

7. ΣΤΟΧΟΙ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
1. Εξοικείωση των μαθητών με τους όρους Βυζάντιο και Βυζαντινή αυτοκρατορία.
2. Να παρουσιαστούν τα χρονικά όρια και οι περίοδοι της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και να αντιληφθούν οι μαθητές τη σχέση της με τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία.
3. Να κατανοήσουν οι μαθητές τη σημασία και τους λόγους ίδρυσης της Κων/λης.
4. Να αντιληφθούν τη σημασία της πολιτικής του Μ. Κωνσταντίνου και ιδιαίτερα της θρησκευτικής του πολιτικής.
5. Να προβληματιστούν σχετικά με τις συνέπειες της πολιτικής του Μ. Κωνσταντίνου.
6. Εξοικείωση των μαθητών με τη νέα τεχνολογία και αξιοποίηση της ως εργαλείο γνώσης.
7. Κινητοποίηση της κριτικής σκέψης του μαθητή.
8.Αξιοποίηση της ομαδικής συνεργασίας.
9. Διερεύνηση και επιλογή πληροφοριών μέσα από το πλούσιο υλικό του διαδικτύου.
10. Αυτενέργεια των μαθητών σε ένα περιβάλλον μάθησης όπου ο καθηγητής θα έχει το ρόλο του συντονιστή.


8. ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΣΕΝΑΡΙΟΥ
Οι μαθητές χωρίζονται σε ομάδες. Κάθε ομάδα έχει σε φωτοτυπία αλλά και σε ηλεκτρονική μορφή ένα φύλλο εργασίας. Σε κάθε φύλλο εργασίας υπάρχουν υπερσύνδεσμοι που οδηγούν σε διευθύνσεις στο διαδίκτυο από όπου οι μαθητές θα αντλήσουν το υλικό για τις απαντήσεις τους.
Ο χάρτης της σελίδας 6 του βιβλίου θα αποτελέσει την αφόρμηση της διδασκαλίας. Οι μαθητές εντοπίζουν στο χάρτη τη θέση της Ρώμης και της Κωνσταντινούπολης. Έτσι ο χάρτης διευκολύνει τη μετάβαση από τις παλαιές γνώσεις των μαθητών για τη Ρωμαϊκή αυτοκρατορία στο νέο γνωστικό υλικό για το Βυζάντιο και την αυτοκρατορία του.

Ο χωρισμός των μαθητών σε ομάδες θα γίνει με βάση την παρακάτω λογική:

1η ομάδα: Στόχος των μαθητών είναι να προσδιορίσουν το νόημα των όρων Βυζάντιο και Βυζαντινή αυτοκρατορία. Μέσα από την περιήγηση τους στο διαδίκτυο μαθαίνουν τα χρονικά όρια, τις περιόδους της Βυζαντινής αυτοκρατορίας καθώς και τους κυριότερους σταθμούς στην πορεία μεταμόρφωσης του Ρωμαϊκού σε Βυζαντινό κράτος.

2η ομάδα: Οι μαθητές συλλέγουν πληροφορίες από το διαδίκτυο για το Μέγα Κωνσταντίνο καθώς το Βυζάντιο συνδέει την ύπαρξη του με το έργο αυτού του αυτοκράτορα. Επίσης μελετούν τα μέτρα που πήρε ο Κωνσταντίνος για να ανορθώσει το Ρωμαϊκό κράτος που κλονιζόταν και μελετούν τη φωτογραφία της σελίδας 9 του βιβλίου τους.

3η ομάδα: Η ομάδα των μαθητών προσπαθεί να εντοπίσει αλλά και να κατανοήσει τους λόγους που οδήγησαν τον Κωνσταντίνο στην ίδρυση της Κων/λης. Οι μαθητές καταγράφουν τα πλεονεκτήματα αλλά και τα μειονεκτήματα της Κων/λης. Επίσης παρατηρούν την φωτογραφία της σελίδας 8 του βιβλίου τους και προσπαθούν να ερμηνεύσουν το απόσπασμα από το ποίημα του Κωστή Παλαμά.

4η ομάδα: Οι μαθητές αντλούν πληροφορίες για τον τρόπο οικοδόμησης της Κων/λης μέσα από το βιβλίο τους αλλά και από το διαδίκτυο. Οι μαθητές διαβάζουν το κείμενο της σελίδας 7 του βιβλίου τους και προσπαθούν να κατανοήσουν ποια κτίσματα υπογραμμίζουν τη σχέση της Κων/λης με τη Ρώμη και ποια το χριστιανικό της χαρακτήρα.

5η ομάδα: Στόχος των μαθητών είναι να κατανοήσουν τη σημασία της θρησκευτικής πολιτικής του Κωνσταντίνου και τη σημασία του διατάγματος των Μεδιολάνων. Οι μαθητές επίσης διαβάζουν το κείμενο της σελίδας 9 του βιβλίου τους και ερμηνεύουν τη θρησκευτική στάση του Κωνσταντίνου.


ΦΥΛΛΑ ΕΡΓΑΣΙΑΣ

ΟΜΑΔΑ Α


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα:
http://www.hellenichistory.gr/
Στο πλαίσιο Βυζάντιο κάντε κλικ στην πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, Πολιτική, Εισαγωγή. Διαβάστε τις πληροφορίες που σας δίνει το διαδίκτυο και προσπαθήστε να δώσετε ένα ορισμό για τους όρους Βυζάντιο και Βυζαντινή αυτοκρατορία.

Βυζάντιο:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………
Βυζαντινή αυτοκρατορία:………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Στην ίδια ιστοσελίδα, στο πλαίσιο Βυζάντιο δείτε τις περιόδους της Βυζαντινής αυτοκρατορίας και τα χρονικά τους όρια. Καταγράψτε αυτές τις περιόδους:
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………….


3. Στην ίδια ιστοσελίδα, στο πλαίσιο Βυζάντιο, κάντε κλικ στην Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, Πολιτική, 324-518 και Σύνορα- γλώσσα και προσπαθήστε να κατανοήσετε και να παρουσιάσετε τους σταθμούς στην πορεία μεταμόρφωσης του Ρωμαϊκού κράτους σε Βυζαντινό.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

4. Παρατηρήστε προσεκτικά το χάρτη της σελίδας 6 του βιβλίου σας και παρουσιάστε στους συμμαθητές σας τις περιοχές από τις οποίες αποτελούνταν το κράτος του Μ. Κωνσταντίνου.






ΟΜΑΔΑ Β


ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://www.hellenichistory.gr/.
Στο πλαίσιο Βυζάντιο κάντε κλικ στην πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, Πολιτική, Μ.Κωνσταντίνος και απαντήστε στις εξής ερωτήσεις:
1. Πότε ανέβηκε στο θρόνο ο Μ. Κωνσταντίνος;
………………………………………………………………………………………………………
2. Πότε γίνεται μονοκράτορας ο Μ. Κωνσταντίνος και τι αποφασίζει να κάνει;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..



2. Συμβουλευτείτε τη σελίδα 7 του βιβλίου σας καθώς και την ιστοσελίδα
http://www.hellenichistory.gr/ . Στο πλαίσιο Βυζάντιο κάντε κλικ στην πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, πολιτική, Μ. Κωνσταντίνος, εσωτερική πολιτική. Τι μέτρα παίρνει ο Μ. Κωνσταντίνος προκειμένου να ανορθώσει το κράτος που αντιμετώπιζε πολλά προβλήματα;

………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

3. Παρατηρήστε την εικόνα της σελίδας 9 του βιβλίου σας. Τι παριστάνει η εικόνα; Ποια σύμβολα διακρίνονται στην εικόνα και σε τι συμπεράσματα σας οδηγούν;

……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………








ΟΜΑΔΑ Γ



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://www.hellenichistory.gr/
Στο πλαίσιο Βυζάντιο κάντε κλικ στην Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, Πολιτική, Μ. Κωνσταντίνος, πρωτεύουσα. Καταγράψτε τους λόγους για τους οποίους ο Μ. Κωνσταντίνος αποφάσισε να ιδρύσει την Κωνσταντινούπολη.
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

2. Στην ίδια ιστοσελίδα, στο πλαίσιο Βυζάντιο κάντε κλικ στην Πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, κοινωνία, κράτος, η νέα πρωτεύουσα. Συγκεντρώστε τα πλεονεκτήματα καθώς και τα μειονεκτήματα της Κωνσταντινούπολης.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


3. Παρατηρήστε την εικόνα στη σελίδα 8 του βιβλίου σας. Τι παριστάνει η εικόνα και τι απεικονίζεται στο κάτω μέρος της εικόνας; Προσπαθήστε να ερμηνεύσετε τους στίχους του Κωστή Παλαμά που βρίσκονται κάτω από την εικόνα. Ποια είναι τα συμπεράσματα σας για το ρόλο της Κωνσταντινούπολης;
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..














ΟΜΑΔΑ Δ



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ



1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://www.hellenichistory.gr/ .
Στο πλαίσιο Βυζάντιο, κάντε κλικ στην πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, πολιτισμός, τέχνη, περίοδος 324-518, η νέα πρωτεύουσα . Συγκεντρώστε πληροφορίες για τον τρόπο οικοδόμησης της Κωνσταντινούπολης.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


2. Διαβάστε το παράθεμα της σελίδας 7 του βιβλίο σας. Υπογραμμίστε τις πληροφορίες που υπάρχουν στο κείμενο για την οικοδόμηση της Κωνσταντινούπολης.



3. Με βάση τις πληροφορίες που συγκεντρώσατε να βρείτε ποια κτίσματα της Κωνσταντινούπολης υπογραμμίζουν τη σχέση της με τη Ρώμη και ποια το Χριστιανικό της χαρακτήρα καθώς επίσης και ποιο κτίσμα παραπέμπει στον ιδρυτή της.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..











ΟΜΑΔΑ Ε



ΕΡΩΤΗΣΕΙΣ


1. Επισκεφτείτε την ιστοσελίδα: http://www.hellenichistory.gr/
Στο πλαίσιο Βυζάντιο, κάντε κλικ στην πρώιμη Βυζαντινή περίοδο, πολιτική, Μ. Κωνσταντίνος, θρησκευτική πολιτική και πολιτισμός, πνευματικός κόσμος, Χριστιανισμός. Καταγράψτε τις ενέργειες που έκανε ο Μ. Κωνσταντίνος στο θέμα της θρησκείας και προσπαθήστε να τις ερμηνεύσετε.
………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………..

2. Αναζητήστε πληροφορίες στο βιβλίο σας για το Διάταγμα των Μεδιολάνων. Ποια, πιστεύετε, ήταν η σημασία του;
…………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………


3. Διαβάστε το παράθεμα της σελίδας 9 του βιβλίου σας. Ποια είναι η άποψη του ιστορικού Vasiliev για τη θρησκευτική πολιτική του Κωνσταντίνου; Σύμφωνα με το παράθεμα, ο Κωνσταντίνος επηρεάστηκε από τη αλληλεπίδραση πολλών θρησκειών μέσα στη Ρωμαϊκή Αυτοκρατορία; Καταγράψτε τα συμπεράσματα σας.
……………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………………

Δεν υπάρχουν σχόλια: