ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ , ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ

Στη Α φάση: πριν την ανάγνωση, στο μάθημα της λογοτεχνίας της Γ Γυμνασίου για τη θεματική ενότητα "Στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα"  αποφάσισα να ξεκινήσω μ' ένα βίντεο για τη ζωή του Σωκράτη προκειμένου να εισάγω τους μαθητές στην έννοια "στάση ζωής" και να πραγματοποιηθεί η πρώτη συζήτηση γύρω από αυτό το θέμα. Στη συνέχεια επέλεξα τα ποιήματα του Καβάφη:"Θερμοπύλες" και "Ιθάκη"  για να μιλήσουμε για στάσεις ζωής σε ποιητικά κείμενα. Σ' αυτή τη φάση ο στόχος είναι να κεντρίσουμε το ενδιαφέρον των μαθητών καθώς επίσης  να εξοικειωθούν οι μαθητές με το θέμα με το οποίο θα ασχοληθούν σε βάθος κατά τη διάρκεια της Β και Γ φάσης. Κάποιες από τις ερωτήσεις που υπάρχουν στο φύλλο εργασίας προέρχονται από τη διδακτική πρόταση της κυρίας Ν.Κουντουρά για το ποίημα "Όσο μπορείς" του Κ. Καβάφη που μπορείτε να βρείτε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://5gym-irakl.ira.sch.gr/news/index.php?Itemid=58&catid=114:2010-09-20-09-00-51&id=746:-l-r-&option=com_content&view=article .



ΘΕΜΑΤΙΚΗ ΕΝΟΤΗΤΑ: ΣΤΑΣΕΙΣ ΖΩΗΣ ΣΕ ΠΟΙΗΤΙΚΑ ΚΕΙΜΕΝΑ
Α ΦΑΣΗ: ΠΡΙΝ ΤΗΝ ΑΝΑΓΝΩΣΗ
ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Δραστηριότητες
1.     Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.youtube.com/watch?v=NRofmr5NHhw&feature=relmfu παρακολουθήστε ένα βίντεο αφιερωμένο στο μεγάλο αρχαίο Έλληνα φιλόσοφο Σωκράτη.
Αφού παρακολουθήσετε το βίντεο συζητήστε εργαζόμενοι σε ομάδες τα ακόλουθα ερωτήματα και καταγράψτε σ΄ένα κείμενο τις απαντήσεις σας.
·         Για ποιο λόγο κατηγορήθηκε ο Σωκράτης και από ποιους;
·         Γιατί τελικά καταδικάστηκε;
·         Ποια στάση κράτησε στο θέμα της καταδίκης του;
·         Γιατί δεν προσπάθησε να δραπετεύσει ενώ είχε αυτή τη δυνατότητα και τι δείχνει η απόφαση του για το ήθος του;
·         Πως κρίνετε εσείς τη στάση του Σωκράτη;  Τι θα επιλέγατε να κάνετε εσείς σε μια ανάλογη περίπτωση;
2.    Στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.kavafis.gr/poems/list.asp?cat=1 διαβάστε και ακούστε τα ποιήματα του Κ. Καβάφη «Θερμοπύλες» και «Ιθάκη». Μπορείτε επίσης να ακούσετε τα μελοποιημένα ποιήματα στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://www.youtube.com/watch?v=FhRSFbrS6Q0 και http://www.youtube.com/watch?v=KzFRXoovEbc .
3.    Αφού διαβάσετε τα ποιήματα συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://cavafis.compupress.gr/people.htm  για να βρείτε τις λέξεις που χρησιμοποιούνται με συμβολική  σημασία. Δημιουργήστε έναν πίνακα με αυτές τις λέξεις και προσπαθήστε να βρείτε τι συμβολίζουν.
4.    Εργαζόμενοι σε ομάδες συζητήστε τα ακόλουθα ερωτήματα και καταγράψτε τις απόψεις σας σε κείμενο:
·         Ποιες στάσεις ζωής προτείνονται  στα δύο ποιήματα;
·         Γιατί, κατά τη γνώμη σας, ο ποιητής επιλέγει αυτές τις στάσεις ζωής;
·         Ποιες αξίες και ιδανικά προβάλλονται μέσα από τα ποιήματα;
·         Είναι εύκολο να υιοθετήσει κάποιος αυτή τη στάση ζωής ή θα συναντήσει εμπόδια και κινδύνους;
·         Η στάση ζωής που προτείνεται στα δύο ποιήματα του Καβάφη είναι συνειδητή επιλογή του ποιητή ή αποτέλεσμα πιέσεων που δέχτηκε από το περιβάλλον του;
·         Η στάση ζωής που επιλέγεται από τον ποιητή είναι σταθερή σε όλο το ποίημα;
·         Σε ποια ψυχική κατάσταση βρίσκεται ο ποιητής, όταν γράφει τα δύο ποιήματα( χαρούμενος, λυπημένος, αισιόδοξος, απαισιόδοξος, προβληματισμένος, φοβισμένος, αμήχανος, μπερδεμένος ή κάτι άλλο);
·         Σε ποιον απευθύνεται ο ποιητής στο ποίημα του «Ιθάκη»;

5. Με την εφαρμογή www.wordle.net δημιουργήστε σύννεφα λέξεων για τα δύο ποιήματα επιλέγοντας τις κατάλληλες λέξεις.
                                                                                                                       






Σχόλια

Ο χρήστης mavour είπε…
Κα Γερακίνη, θερμά συγχαρητήρια για τη δουλειά σας! Είμαι φιλόλογος στο πρώτο Γυμνάσιο Ιλίου. Μπορώ να χρησιμοποιήσω την ιδέα για τις στάσεις ζωής -Θερμοπύλες και να αναφέρω το όνομά σας;
Ο χρήστης Αλεξάνδρα Γερακίνη είπε…
Ευχαριστώ πολύ για τα καλά σας λόγια! Φυσικά και μπορείτε να χρησιμοποιήσετε όποια ιδέα σας αρέσει! Να είστε καλά! Καλή επιτυχία στην εφαρμογή!

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΤΟΥ ΓΙΟΦΥΡΙΟΥ ΤΗΣ ΑΡΤΑΣ