Η ΤΕΛΕΥΤΑΙΑ ΑΡΚΟΥΔΑ ΤΟΥ ΠΙΝΔΟΥ


Στη θεματική ενότητα " Άτομο και κοινωνία" στη λογοτεχνία της Γ γυμνασίου η τρίτη  ομάδα θα ασχοληθεί με έργα του Δ.Χατζή. Η πρώτη ομάδα θ' ασχοληθεί με έργα του Α.Σαμαράκη και η δεύτερη ομάδα με έργα του Α.Παπαδιαμάντη καθώς σ' αυτή τη θεματική ενότητα αποφασίσαμε κάθε ομάδα να μελετήσει δύο έργα του ίδιου συγγραφέα.Όσο για τις άλλες δύο ομάδες......., αφού συνήθως χωριζόμαστε σε 5 ομάδες, θ' ακολουθήσουν σχετικές αναρτήσεις τις επόμενες ημέρες.....
Μέσα από τα έργα του Δ.Χατζή  παρουσιάζονται και αναλύονται οι κοινωνικοί μετασχηματισμοί που χαρακτηρίζουν την ελληνική κοινωνία πριν αλλά και μετά το 2ο παγκόσμιο πόλεμο και οι μαθητές έχουν την ευκαιρία να κατανοήσουν τη σχέση των ατόμων με το κοινωνικό  περιβάλλον που οι ίδιοι δημιούργησαν το οποίο όμως πολλές φορές τους προδίδει, τους απογοητεύει και τους οδηγεί σε αδιέξοδα που καλούνται να αντιμετωπίσουν.

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ ΤΗΣ ΟΜΑΔΑΣ
  1. Συμβουλευτείτε τις ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=461&t=409, http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%94%CE%B7%CE%BC%CE%AE%CF%84%CF%81%CE%B7%CF%82_%CE%A7%CE%B1%CF%84%CE%B6%CE%AE%CF%82 και http://www.ert-archives.gr/V3/public/main/page-assetview.aspx?tid=0000073973&tsz=0&autostart=0 και γράψτε ένα κείμενο για τα γεγονότα τα οποία έζησε ο συγγραφέας τα οποία επηρεάζουν τα κείμενα που γράφει και τα θέματα που επιλέγει.
  2. Στηριζόμενοι στο κείμενο "Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου" (Διπλό βιβλίο) και στο διήγημα "Ο Σιούλας ο ταμπάκος" του Δ.Χατζή (σε ηλεκτρονική μορφή μπορείτε να το διαβάσετε εδώ: http://users.uoa.gr/~nektar/arts/prose/dhmhtrhs_xatzhs_o_sioylas_o_tampakos.htm ) να εντοπίσετε και να καταγράψετε τα κοινωνικά θέματα που θίγονται και να τα συσχετίσετε με τα ιστορικά γεγονότα της εποχής. Για να κατανοήσετε το ιστορικό πλαίσιο αναζητήστε πληροφορίες στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις:http://www.fhw.gr/chronos/14/gr/1923_1940/society/index.htmlhttp://www.fhw.gr/chronos/15/gr/1950_1960/index.html και http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/65/527,1872/unit=414.
  3.  Να περιγράψετε και να σχολιάσετε την κατάσταση στην οποία βρίσκονται οι ήρωες στα δύο έργα του Δ.Χατζή  και τον τρόπο με τον οποίο επηρεάζονται από τα κοινωνικά προβλήματα της εποχής, τις αλλαγές που συντελούνται  και τις ιστορικές συνθήκες. Παρακολουθήστε το βίντεο στην ακόλουθη ηλεκτρονική διεύθυνση(1ο μέρος από την ταινία που βασίστηκε στο έργο του Δ.Χατζή). Το βίντεο θα σας βοηθήσει να κατανοήσετε καλύτερα τον ήρωα του αποσπάσματος: "Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου" : http://vimeo.com/32156658.
  4.  Να σκιαγραφήσετε τους λογοτεχνικούς ήρωες των έργων του Δ.Χατζή στηριζόμενοι σε στοιχεία των κειμένων που μελετήσατε. Να δώσετε έμφαση στη σχέση τους με την κοινωνία( ποιες επιλογές τους "επιβάλλονται" από την κοινωνία, αν είναι ικανοποιημένοι και ευτυχισμένοι με αυτές τις επιλογές, αν συμβιβάζονται, σε ποια αδιέξοδα οδηγούνται, τι λύσεις βρίσκουν, πως προσαρμόζονται στα καινούρια δεδομένα της κοινωνίας, αν και πως ενσωματώνονται στο κοινωνικό σύνολο.)
  5.  Μέσα από τους χαρακτήρες που πλάθει ο Δ.Χατζής παρουσιάζεται η ανατομία της ελληνικής κοινωνίας.Στηριζόμενοι στα δύο έργα του Δ. Χατζή να καταγράψετε το ήθος, τον τρόπο σκέψης και τα συναισθήματα των ανθρώπων στη δεκαετία του 1930 και 1960 και να τα συσχετίσετε με τα συναισθήματα των ανθρώπων στη σημερινή εποχή. Προσπαθήστε να βρείτε ομοιότητες και διαφορές.
  6.  Να δημιουργήσετε ένα λογισμικό παρουσίασης για το απόσπασμα που συμπεριλαμβάνεται στο σχολικό σας εγχειρίδιο που θα περιέχει τα εξής στοιχεία: πότε γράφτηκε, σε ποια γεγονότα αναφέρεται, ποια είναι τα γεγονότα της εποχής του συγγραφέα, είναι επίκαιρο: ναι ή όχι και γιατί. Να εμπλουτίσετε την παρουσίαση σας με φωτογραφικό υλικό που μπορείτε να αναζητήσετε στο διαδίκτυο στην ηλεκτρονική διεύθυνση   http://www.googleartproject.com/.
  7.  Προσπαθήστε να εξηγήσετε τον τίτλο του αποσπάσματος του βιβλίου σας: "Η τελευταία αρκούδα του Πίνδου". Θα σας βοηθήσει το απόσπασμα στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.greek-language.gr/greekLang/modern_greek/tools/corpora/pi/content.html?p=7&t=3,3119.
  8. Να συγκρίνετε α)τη σημασία που έχει η Ιθάκη: http://www.kavafis.gr/poems/content.asp?id=81&cat=1 για τον ομιλητή του καβαφικού ποιήματος και το ηπειρώτικο χωριό Ντομπρίνοβο για τον Δημήτριο Σκουρογιάννη στο απόσπασμα  του Δ. Χατζή).β)το διήγημα "Ο Σιούλας ο ταμπάκος" με το ποίημα "Χρονικό" του Λευτέρη Ξανθόπουλου: http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGL105/229/1688,5398/.
  9.  Να σχολιάσετε τη γλώσσα που χρησιμοποιεί ο Δ.Χατζής στα έργα του και να εξηγήσετε τις γλωσσικές ιδιαιτερότητες που υπάρχουν.
  10.  Αναζητήστε πληροφορίες για το ελληνικό μεταναστευτικό ρεύμα στη διάρκεια του 20ου αιώνα και φτιάξτε με το http://www.umapper.com/ ένα χάρτη στον οποίο θα εντοπίσετε τους τόπους στους οποίους κατεξοχήν μετανάστευσαν οι Έλληνες και ανέπτυξαν επαγγελματικές δραστηριότητες.
     
     

Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΡΑΨΩΔΙΑ Ζ 369-529

Η ΑΝΝΑ ΤΟΥ ΚΛΗΔΟΝΑ

Ευριπίδη Ελένη-Β επεισόδιο, 4η σκηνή