Το να ξεστομίζεις μια λέξη είναι σαν να χτυπάς μια νότα στο πληκτρολόγιο της φαντασίας.
Για όσα δεν μπορείς να μιλήσεις πρέπει να σωπαίνεις.

Ludwig Wittgenstein


Σάββατο, 23 Φεβρουαρίου 2013

ΕΛΕΝΗ Ή Ο ΚΑΝΕΝΑΣ, ΡΕΑ ΓΑΛΑΝΑΚΗ

ΦΥΛΛΟ ΕΡΓΑΣΙΑΣ
Η ΜΕΤΑΜΦΙΕΣΗ
Δραστηριότητες-Ερωτήσεις
  1. Συγγραφέας του βιβλίου "Ελένη ή ο κανένας" είναι η Ρέα Γαλανάκη. Γνωρίστε τη Ρέα Γαλανάκη μέσα από τις πληροφορίες που θα βρείτε στις ηλεκτρονικές διευθύνσεις http://www.ekebi.gr/frontoffice/portal.asp?cpage=NODE&cnode=462&t=54 και http://www.youtube.com/watch?v=VReyuAr32o0.
  2.  Κεντρική ηρωίδα στο μυθιστόρημα "Ελένη ή ο κανένας" είναι η Ελένη Αλταμούρα-Μπούκουρα, η πρώτη σπουδασμένη Ελληνίδα ζωγράφος. Αναζητήστε πληροφορίες για την προσωπικότητα, τη ζωή της και το έργο της και δημιουργήστε ένα λογισμικό παρουσίασης το οποίο θα εμπλουτίσετε και με εικονογραφικό υλικό. Θα σας βοηθήσουν οι παρακάτω ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://el.wikipedia.org/wiki/%CE%95%CE%BB%CE%AD%CE%BD%CE%B7_%CE%9C%CF%80%CE%BF%CF%8D%CE%BA%CE%BF%CF%85%CF%81%CE%B1-%CE%91%CE%BB%CF%84%CE%B1%CE%BC%CE%BF%CF%8D%CF%81%CE%B1, http://istoria.gr/aug02/3.htm, http://www.arvasynel.gr/texnes_b.html, http://www.sansimera.gr/biographies/344, http://www.ethnos.gr/article.asp?catid=22784&subid=2&pubid=58416958, http://annagelopoulou.blogspot.gr/2011/05/blog-post_919.html 
  3.  Τι είναι αυτό, κατά τη γνώμη σας, που έκανε τη Ρέα Γαλανάκη να παρουσιάσει στο έργο της "Ελένη ή ο κανένας" τη ζωή της Ελένης Αλταμούρα-Μπούκουρα; Ποιος είναι ο στόχος της Ρέας Γαλανάκη στο συγκεκριμένο μυθιστόρημα;
  4.  Στην αρχή του αποσπάσματος του σχολικού εγχειριδίου η Ελένη μεταμφιέζεται. Ποιοι λόγοι επιβάλλουν τη μεταμφίεση της Ελένης και με ποιο τρόπο παρουσιάζεται η μεταμφίεση από τη συγγραφέα;
  5.  Το πρότυπο της Ελένης στο δύσκολο δρόμο που ανοίγεται μπροστά της είναι η Λασκαρίνα Μπουμπουλίνα. Για τη Μπουμπουλίνα διαβάστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://argolikivivliothiki.gr/2009/02/13/%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BC%CF%80%CE%BF%CF%85%CE%BB%CE%AF%CE%BD%CE%B1-%CE%BB%CE%B1%CF%83%CE%BA%CE%B1%CF%81%CE%AF%CE%BD%CE%B1-1771-1825/. Ποιο είναι το κοινό στοιχείο ανάμεσα στην Ελένη και στη Μπουμπουλίνα; Για ποιους λόγους χρησιμοποιεί η καθεμιά τη μεταμφίεση;
  6. Η Ελένη μετά τη μεταμφίεση της γέννησε τον εαυτό της ως κανένα. Πως δικαιολογεί την απόφαση της; Πως συνταιριάζονται "στον ίδιο κύκλο" τα ονόματα "Ελένη" και "Κανένας";
  7.  Εντοπίστε στο κείμενο τις ιστορικές αναφορές που υπάρχουν.Πώς αυτές οι αναφορές σχετίζονται με την ατμόσφαιρα της εποχής (1848: εθνικοαπελευθερωτικά και κοινωνικά κινήματα) και με την προσωπικότητα της Ελένης; (η προσωπική της επανάσταση). Για την ιστορική περίοδο του 1848 συμβουλευτείτε την ηλεκτρονική διεύθυνση http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C105/65/517,1889/unit=403.
  8.  Εντοπίστε στο χάρτη την πορεία που ακολούθησε η Ελένη Αλταμούρα για να φτάσει στη Ρώμη. Θα σας βοηθήσει η εφαρμογή https://maps.google.gr/.
  9. Στηριζόμενοι στο κείμενο αλλά και σε όσα διαβάσετε για την Ελένη Αλταμούρα να σκιαγραφήσετε την προσωπικότητα της.
  10. Να παρουσιάσετε την προσωπικότητα του πατέρα της Ελένης Αλταμούρα-Μπούκουρα, στηριζόμενοι σε στοιχεία του κειμένου. Να λάβετε σοβαρά υπόψη την εποχή στην οποία διαδραματίζονται τα γεγονότα.
  11. Να διαβάσετε την αυτοβιογραφία της της Ελισάβετ Μουτζάν- Μαρτινέγκου: http://digitalschool.minedu.gov.gr/modules/ebook/show.php/DSGYM-C113/351/2364,8985/unit=673 και να προσπαθήσετε να εντοπίσετε ομοιότητες ανάμεσα στις δύο ηρωίδες. Για την Ελισάβετ Μουτζάν Μαρτινέγκου διαβάστε στην ηλεκτρονική διεύθυνση http://www.e-alexandria.gr/Writerdesc.asp?ID=18&FTXT=1
  12.  Τι μαρτυρεί η αναγκαστική μεταμφίεση της Ελένης για τη θέση της γυναίκας στα μέσα του 19ου αιώνα στην Ελλάδα και στην Ιταλία; Να γράψετε την άποψη σας σ' ένα κείμενο.Θα σας βοηθήσουν οι ακόλουθες ηλεκτρονικές διευθύνσεις: http://www.fhw.gr/chronos/12/gr/1833_1897/society/language/06.html και http://www.fhw.gr/chronos/12/gr/1833_1897/society/sources/03.html .
  13. Σχολιάστε την απόφαση της Ελένης να σπουδάσει ζωγραφική στην εποχή της. Ποια προβλήματα και δυσκολίες αντιμετώπιζε μια γυναίκα που στα μέσα του 19ου αιώνα ήθελε να ασχοληθεί με τη ζωγραφική και γιατί; Πιστεύετε οτι και άλλες γυναίκες τόλμησαν να πραγματοποιήσουν το όνειρο τους; Αναζητήστε πληροφορίες για τις γυναίκες ζωγράφους στο αφιέρωμα της Καθημερινής που μπορείτε να το βρείτε στην ηλεκτρονική του μορφή: http://wwk.kathimerini.gr/kath/7days/1999/05/02051999.pdf (σελίδες11-12).
  14. Επιλέξτε μια διάσημη γυναίκα που κατόρθωσε να πραγματοποιήσει τα όνειρα της και παρουσιάστε σε λογισμικό παρουσίασης τη ζωή και τη δράση της. Μπορείτε να αντλήσετε υλικό από τον ιστότοπο http://www.isotita-epeaek.gr/welcome.htm (φωτογραφικό υλικό)στον οποίο μπορεί κάποιος να βρει βοηθητικό εκπαιδευτικό υλικό για την εισαγωγή θεμάτων σχετικά με τα φύλα στην εκπαιδευτική διαδικασία.
  15. Γράψτε ένα διάλογο ανάμεσα στην Ελένη Αλταμούρα και στον πατέρα της ή ζωγραφίστε το πορτρέτο της Ελένης Αλταμούρα. Βασικό στοιχείο και στις δύο εργασίες πρέπει να είναι ο "έρωτας" της Ελένης για τη ζωγραφική και η θέληση της να πραγματοποιήσει το όνειρο της.